تبیان، دستیار زندگی
اتحادیه بین المللی ستاره شناسان در اجلاس خود در پراگ، پایتخت جمهوری چک، پس از یک هفته جلسات طولانی، در سال 2006 تصمیم گرفتند که پلوتو را در یک دسته کاملا جدید طبقه بندی کنند و آن را به عنوان جرم متفاوت از هشت سیاره دیگر تعریف کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خلع لباس پلوتو (2)

اتحادیه بین المللی ستاره شناسان در اجلاس خود در پراگ، پایتخت جمهوری چک، پس از یک هفته جلسات طولانی، در سال 2006 تصمیم گرفتند که پلوتو را در یک دسته کاملا جدید طبقه بندی کنند و آن را به عنوان جرم متفاوت از هشت سیاره دیگر تعریف کنند.

بیش از 2500 ستاره شناس حرفه ای دنیا پلوتو را در زمره اجرام آسمانی شمرده و آن را یک سیاره کوچک از نوع "سیارات کوتوله" تعریف کردند.که از این پس سیاره پلوتو، سیارک سرس? و جرم تازه کشف شده «زنا» (همون سیاره دهم سابق) سیارات کوتوله محسوب می‌شوند و شارون هم همچنان قمر پلوتو است.

مساله خروج پلوتو از تعریف منظومه شمسی زمانی حادتر شد که "2003 UB313" توسط یک منجم آمریکایی کشف شد.

خلع لباس پلوتو (2)
سیارات پلوتوی بیچاره را از جمع خود بیرون راندند!!

پلوتو که در سال 1930 کشف شد تنها 2360 کیلومتر قطر دارد و از جهات مختلف از کرات آشناتر مانند زمین، مریخ، مشتری، کیوان یا حتی نپتون (نزدیک ترین همسایه پلوتو) متفاوت است.

بعدها جرم دیگری در همان حوالی کشف شد به نام "2003 UB313" که توسط تلسکوپ فضایی هابل معلوم شد که این جرم آسمانی از پلوتو بزرگتر است و قطر آن به 3000 کیلومتر می رسد.

اعتراض بعضی ستاره شناسان از تغییر عنوان پلوتو

پلوتو، دیگر از سیاره های منظومه شمسی حساب نمی شود.

تصمیم اتحادیه بین المللی ستاره شناسان برای خلع عنوان سیاره از پلوتو باعث خشم و واکنش شدید برخی ستاره شناسان سرشناس دنیا شده است.

2500 ستاره شناس روز پنجشنبه، 24 اوت، (دوم شهریور) در اجلاس خود در پراگ، پایتخت جمهوری چک، به این نتیجه رسیدند که پلوتو را نباید یک سیاره به حساب آورد. پیش از این پلوتو به عنوان نهمین سیاره منظومه شمسی شناخته می شد.

اعتراض

دکتر آلن اشترن، دانشمند ارشد ناسا که هدایت پروژه " افق های جدید " به پلوتو را به عهده داشته، در واکنشی شدید اللحن گفته است که این تصمیم مایه شرمساری است.

آقای اشترن، که در رای گیری شرکت نکرده بود، تعریف جدید پلوتو را رد کرده و گفته که این تعریف نادرست است.

وی در زمان رای گیری در محل حضور نداشته و رای دادن به صورت الکترونیکی نیز امکان پذیر نبوده است، امری که باعث بروز انتقاداتی در میان ستاره شناسان شده است.

این دانشمند سرشناس ناسا گفته است که به همراه برخی ستاره شناسان در صدد ارائه درخواستی است تا تعریف پلوتو را به حالت قبلی برگرداند.

پلوتو

در برخی محافل اینترنتی نیز این تصمیم اتحادیه بین المللی ستاره شناسان با تمسخر مواجه شده است.

یک پروفسور دانشگاه هاروارد نیز که رییس کمیته ای برای افزایش تعداد سیاره ها به 12 سیاره بود، وضعیت پیش آمده را ناشی از عصیان ستاره شناسانی دانست که اثرات حرکتی و جاذبه ای اجرام آسمانی را مطالعه می کنند.

آقای گینگریچ گفته است در این کمیته، نظر زمین- اخترشناسان ( دانشمندانی که خصوصیات زمین شناختی  سیاره ها و قمرهای مربوطه را مطالعه می کنند.) در بررسی تعریف سیاره ها مد نظر قرار گرفت و گروه دیگر احساس کردند که چون در مجموع، طرف مشورت قرار نگرفته اند به آنها بی احترامی شده است.

به گفته پروفسور گینگریچ، این دسته از ستاره شناسان که اثرات حرکتی و جاذبه ای اجرام آسمانی را مطالعه می کنند، به صورت دسته جمعی در جلسه رای گیری شرکت کردند و در غیاب دیگر ستاره شناسان، خواسته های خود را عملی نمودند.

آقای گینگریچ این اقدام آنها را به یک شورش و طغیان تشبیه کرده است. به گفته وی، تنها 10 درصد از ستاره شناسان حاضر در پراگ در رای گیری مربوط به خلع عنوان سیاره از پلوتو شرکت کرده بودند.

اتحادیه بین المللی ستاره شناسان از سال 1919، مرجع رسمی نامگذاری ها در دنیای ستاره شناسی است.

پس از اجلاس روز پنجشنبه از 2500 ستاره شناس حاضر، تنها 424 نفر در پراگ باقی مانده اند.

منظومه شمسی ما پس از این تغییرات شامل هشت سیاره یعنی تیر، ناهید، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون و  ? سیاره کوتوله است، یادتون باشه!

سیارات و سیارات کوتوله
منظومه ی شمسی جدید

منبع:

http://www.persianstar.com/

مطلب پیشین:

پلوتو: تنزل درجه از سیاره به سیاره ی کوتوله(1)