تبیان، دستیار زندگی
در دنیای امروز، خانم‌ها هم پا به‌ پای مردان كار می‌ كنند، حالا یا به ‌دلیل نیاز خانواده به درآمد آنها، یا به این دلیل كه می‌ خواهند اثبات كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیفت شبانه برای خانم‌ها خطر دارد

خانم شاغل

در دنیای امروز، خانم‌ها هم پا به‌ پای مردان كار می‌ كنند، حالا یا به ‌دلیل نیاز خانواده به درآمد آنها، یا به این دلیل كه می‌ خواهند اثبات كنند در شایستگی برای كار و تلاش، چیزی از آقایان كم ندارند.

با این حال، توجه به ویژگی‌های خاص زنان، از لحاظ جسمی و روانی، در انتخاب نوع شغل و شرایط كاری آنها اهمیت زیادی دارد، چنانچه در نظر نداشتن این مسائل ممكن است روی سلامت آنها اثر منفی بگذارد.

به تازگی نتایج مطالعه‌ای منتشر شده كه اهمیت این موضوع را هرچه بیشتر نشان می ‌دهد. در این مطالعه كه در مركز ملی تحقیقات سلامت شغل و محیط فنلاند انجام شده، مشخص شده شب كاری، باعث بازنشستگی زودرس برای خانم‌ها می ‌شود.

به گزارش رویترز، این محققان در بررسی‌هایشان متوجه شدند زنانی كه بیشتر در نوبت‌های كاری شب مشغول به كار هستند، احتمال بیشتری دارد كه به ‌دلیل ناتوانی‌های زودرس، بازنشسته شوند و كیفیت زندگی آنها هم در این دوران بسیار پایین‌تر از زنانی است كه در نوبت‌های صبح و عصر كار كرده‌اند. جالب اینكه این نتایج، در مورد آقایان شاغل در نوبت كاری شب صدق نمی‌ كرد.

این نتایج بعد از آن به دست آمد كه گروه‌های مختلفی از زنان و مردان با شغل مشابه، از سال 1990، تا سن 60 سالگی یا زمانی كه فوت كنند یا تا سال 2006(هر كدام كه زودتر اتفاق بیفتد)، مورد مطالعه و پی‌گیری از لحاظ وضعیت بدنی و روانی قرار گرفته‌ بودند. تحلیل داده‌های به دست ‌آمده، بعد از حذف تأثیر سن ‌و سال افراد و نیز وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها، این طور نتیجه داد كه زنان شب كار تا 39 درصد بیشتر از سایر زنان به‌ دلیل ازكارافتادگی بازنشسته شوند.

مسائلی مانند سرطان سینه، زخم معده و اختلالات خواب و بروز مشكل در بارداری در این زنان بیشتر از دیگران دیده شده بود و گاه همین مشكلات باعث از كارافتادگی و بازنشستگی زودرس آنها شده بود.

این نتایج حتی بعد از اینكه تأثیر سیگار و وزن و سختی كار افراد نیز حذف شد، باز به قوت خود باقی بود. نتایج این مطالعه، در آخرین شماره نشریه طب كار و محیط آمریكا منتشر شده است.

هنوز این محققان توجیهی برای این پدیده ندارند، آنها حتی نمی ‌دانند چرا این مشكلات برای خانم‌ها بیشتر است. مطالعات قبلی نشان داده بود احتمالاً وجود نور مصنوعی كه در كارگاه‌ها استفاده می‌ شود، احتمال بروز سرطان سینه را در خانم‌ها بالا می ‌برد. به همین دلیل شاید بتوان شرایط موجود در محیط كار را در نوبت‌های شبانه به این موضوع نسبت داد. اما نكته دیگری كه در این بیماری‌ها وجود دارد، این است كه همگی آنها را می‌ توان به نوعی، با سطح استرس و تنش روانی بالاتر ربط داد.

شاید سیستم هورمونی و روانی زنان به نحوی است كه نسبت به كار در شب حساس‌ترند و با شب كاری، احتمال بیشتری دارد كه سطح استرس‌شان بالا برود. به این ترتیب، احتمال بروز بیماری‌هایی مانند زخم معده و اختلالات خواب در آنها بیشتر می‌ شود. خانم‌ها نسبت به حضور خود در خانه و در جمع خانواده نیز حساس‌ترند و احتمالاً در هنگام كار در شب، احساس عذاب وجدان و ناراحتی بیشتری می‌ كنند و این ممكن است سیستم ایمنی آنها را تحت ‌تأثیر منفی خود قرار دهد.

البته برخی مطالعات نیز نسبت به تأثیر منفی شب كاری روی سلامت جسمی مردان نیز تأكید دارند و این نشان می ‌دهد، اصولاً بدن انسان با كار در شرایط شب به راحتی كنار نمی‌ آید. با این حال، علت اصلی هر چه كه باشد، نتایج اینگونه مطالعات، می‌ تواند هم هشداری برای خانم‌ها باشد و هم برای كارشناسانی كه دست‌ اندركار سلامت شغلی جامعه هستند.

شاید بتوان با تغییراتی در محیط كار، مرخصی‌های بیشتر و گردش مناسب‌تر نوبت كاری، از بروز برخی از این مشكلات در شاغلین شب كار جلوگیری كرد و سلامت آنها را چه مرد و چه زن، بیشتر تأمین كرد.

منبع: روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

پر کاری افراطی ممنوع!

خستگی ناشی از کار، باعث افزایش وزن می‌شود

کم خوابی شدید منجر به افزایش وزن می شود

عوامل ابتلا به بی خوابی کدامند؟

برای رفع کم خوابی چه باید خورد؟

اختلالات شایع خواب ( قسمت اول )

بی‌خوابی و ساعت بدن

آسوده بخوابید

آیا به قدر کافی می خوابید؟

بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.