تبیان، دستیار زندگی
محمد مایلی كهن گفت: سرمربی تیم ملی نباید قلدرمآبانه با منتقدان برخورد كند......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"دایی" نباید قلدرمآبانه با منتقدان برخورد كند

محمد مایلی كهن گفت: سرمربی تیم ملی نباید قلدرمآبانه با منتقدان برخورد كند.

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال در ابتدا با تبریك سال نو در گفت‌وگویی،‌ پیرامون وضعیت تیم ملی اظهار كرد: درست است كه تیم ملی از زمان شكل‌گیری تا پیش از بازی برابر كویت فرصت كافی برای آماده‌سازی نداشت، اما، متاسفانه ما در دو بازی اخیر، فوتبالی بازی كردیم كه در شان كشورمان نبود و نشان می‌داد مربیان هنوز تجربه‌ی لازم را بدست نیاورده‌اند.

وی افزود: این حق سرمربی تیم ملی است كه بازیكنان را براساس سلیقه‌ی خود انتخاب كند، ولی باید قبول كرد كه بازیكنان بسیار شایسته‌تری در لیگ برتر چون احسان حاج‌صفی، محمود كریمی، هادی اصغری، جواد آشتیانی و همچنین در لیگ دسته یك نظیر خدمتكاری وجود داشته‌اند كه می‌توانستند در پست‌هایی كه ما ضعف داشتیم بهتر عمل كنند.

مایلی‌كهن درباره‌ی بازی تیم ملی ایران برابر كویت تصریح كرد: تیم ملی برابر كویت بازی خوبی انجام نداد و ما حتی پس از دو گلی كه روی كار گروهی نبود و اتفاقی برای ما به ثمر رسید، نتوانستیم از آن دو گل محافظت كنیم كه كویت حتی می‌توانست پیروز میدان باشد. چرا كه داور یك گل صحیح را برای آنها نگرفت. در نهایت این به تدابیر اشتباه مربیان و عدم تجربه‌ی لازم آنها برمی‌گردد كه ضعف‌ها را نپوشاندند و زمانی كه ما در دفاع‌مان مشكل دیدیم برای آن هیچ كاری نكردیم. من برخلاف بعضی‌ها معتقدم كه میزان آمادگی جسمانی بازیكنان تیم ملی در بازی برابر كویت بسیار خوب بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه از هر گروه دو تیم صعود می‌كنند، بعید می‌دانم مشكلی در راه صعود ما به مرحله‌ی بعد وجود داشته باشد. اما، در مراحل بعدی باید تفكر و درایت مربیان بیشتر باشد و توجیهاتی چون نداشتن فرصت كافی، عدم بازی تداركاتی و مسائلی دیگر از سوی مردم قابل پذیرش نیست و به نوعی فرار از واقعیت محسوب می‌شود. دیگر در هیچ جای دنیا تیم‌های ملی مثل تیم‌های باشگاهی اداره نمی‌شوند و مربیان باید در كوتاه‌ترین زمان با بیشترین وقتی كه می‌گذارند تیم را آماده سازند.

مایلی كهن تاكید كرد: مربیان تیم ملی فقط باید به تیم ملی فكر كنند چرا كه دو شغله بودن و بهتر بگوییم چند شغله بودن سرمربی می‌تواند لطمه‌ی بزرگی به تیم بزند كه به هیچ وجه شوخی‌بردار نیست. سرمربی تیم ملی نمی‌تواند همزمان هم به بازی‌های لیگ داخلی، هم به باشگاه‌های آسیا و هم به تیم ملی فكر كند. چرا كه اجباری در پذیرش این مسوولیت برای او وجود نداشته و باید وقت گذاشت و تمام مسوولیت‌ها را برگردن گرفت. با این حال فكر می‌كنم هنوز مربیان تیم ملی به اهمیت این موضوع پی نبرده‌اند و اگر تیم نتیجه نگیرد ممكن است آن را بر گردن نبود فرصت كافی و عدم بازی‌های تداركاتی بیندازند.

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران با انتقاد از برخوردهای سرمربی تیم ملی نسبت به نقدهای موجود به ایسنا گفت: تیم ملی ارث پدری كسی نیست كه هیچ كس نتواند درمورد آن صحبت كند؛ متاسفانه شرایط اكنون طوری شده كه انگار كسی حق ندارد تیم ملی را نقد كند. انتقاداتی كه با غرض و مرض باشند بحث جدا دارند. ولی كارشناسان فوتبال حق دارند تا درباره‌ی تیم ملی صحبت كنند و برخورد با آنها باید با آرامش باشد و با آغوش باز از آنها استقبال كرد.

وی افزود: معنی اسطوره بودن، قلدرمآبانه برخورد كردن،‌ نپذیرفتن نقدها و عبور از چراغ قرمز نیست. بلكه اسطوره یعنی در خدمت كشور بودن و پذیرفتن منطق آن هم با متانت.

وی ادامه داد: وقتی خبرنگاری از سرمربی تیم ملی درخصوص عدم دعوت مهدوی‌كیا به تیم ملی سوالی می‌پرسد، او نباید برافروخته شود و از الفاظی كه در شان سرمربی تیم ملی كشور نیست، استفاده كند و به نوعی به خبرنگار توهین كند. همه می‌دانیم كه سوابق مهدوی‌كیا در بازی‌های بوندس‌لیگا و گلزنی در آنجا بهتر از علی دایی است یا اینكه مهدوی‌كیا حضور برجسته‌تری نسبت به دایی در دو دوره بازی‌های جام جهانی داشته است. پس نباید اكنون كه دایی سرمربی تیم ملی شده در برابر این سوال این چنین موضع‌گیری كند. البته اگر سرمربی بگوید كه فلان بازیكن در تفكر تاكتیكی من برای تیم جایی ندارد، یك بحث جداست كه منطقا می‌توان آن را قبول كرد.

مایلی كهن همچنین درمورد چگونگی ارتقای فوتبال ملی خاطرنشان كرد: اگر به شانزده تیمی كه به مرحله‌ی دوم جام جهانی گذشته دقت كنیم، متوجه خواهیم شد كه آنها صاحب بهترین و منظم‌ترین لیگ‌های باشگاهی بوده‌اند. به هیچ وجه بدون داشتن یك لیگ باشگاهی منظم در تمامی رده‌های سنی و احترام به قوانین و مقررات برای همه‌ی تیم‌ها و همچنین فراهم آوری امكانات و ابزار لازم در كنار این جریان، نمی‌توان انتظار رشد فوتبال ملی را داشت و فكر می‌كنم باید به این مساله اهمیت ویژه‌ای داد.

وی همچنین تصریح كرد: خوشبختانه ما بودجه خوبی برای ورزش و فوتبال كشور در اختیار داریم اما، متاسفانه بعضی از هزینه‌هایی كه صرف می‌شود، نظیر برگزاری المپیاد ایرانیان و... كه خروجی خوبی ندارند به هیچ وجه اصولی نیستند. چرا باید بیش از ده زمین چمن و استادیوم مناسب در كشور وجود نداشته باشد یا اینكه ما نتوانیم در شمال كشور یك زمین فوتبال مناسب درست كنیم كه در نهایت مسوولین به فكر ایجاد چمن مصنوعی در این منطقه بیفتند.

وی افزود: توجه به تیم‌های پایه، برنامه‌ریزی جهت برگزاری لیگ‌های منظم، فراهم آوری امكانات لازم برای ورزش و... همه حرف‌هایی است كه بسیاری از مسوولین و كارشناسان می‌زنند؛ اما، از حرف تا عمل فاصله‌ای است كه باید از میان برداشته شده و با قدرت به تمامی این صحبت‌ها عمل كرد.

مایلی‌كهن همچنین با تقدیر از زحمات پرسنل نیروی انتظامی در ایام نوروز اظهار كرد: امیدوارم امسال بنابر صحبت‌های مقام معظم رهبری سالی توام با نوآوری و شكوفایی در تمامی زمینه‌ها به خصوص ورزش كشور داشته باشیم و به نوعی بتوانیم مراقب هزینه‌هایی كه در امر ورزش صرف می‌شود، باشیم.