تبیان، دستیار زندگی
به خاطرهمین علت بالاست که اگر آقایی به تنهایی در یک مهمانی شرکت کرد، وقتی به منزل برمی‌گردد، خانم دائما از کیفیت، تعداد افراد، و وقایع گذشته سوال می‌کند. آقا به خاطر ادراک کلی توضیح زیادی ندارد بدهد، می‌گوید : خوب بود، بد نبود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن جزیی ،  مرد کلی

توصیه‌هایی برای ازدواج موفق  (10)

ماهی

برای خواندن مقاله قبل (گاهی خودم را گم می کنم ) اینجا کلیک کنید !

زن‌ها ادراک جزیی دارند و مردها ادراک کلی.

به خاطرهمین علت بالاست که اگر آقایی به تنهایی در یک مهمانی شرکت کرد، وقتی به منزل برمی‌گردد، خانم دائما از کیفیت، تعداد افراد، و وقایع گذشته سوال می‌کند.

آقا به خاطر ادراک کلی توضیح زیادی ندارد بدهد، می‌گوید :

خوب بود، بد نبود.

... و باز خانم سوال می‌کند.

در این شرایط آقایی که از روانشناسی و نوع ادراک زن‌ها اطلاعی ندارد، عصبانی می‌شود و فکر می‌کند، خانم می‌خواهد استیضاحش کند و خانمی که از نوع ادراک مردها بی‌اطلاع باشد، می‌پندارد همسرش می‌خواهد موضوعی را از وی پنهان کند.

اگر این دو از روانشناسی همدیگر اطلاع داشته باشند، خانم‌ها کمتر سوال می‌کنند و آقایان سعی می‌کنند بیشتر توضیح دهند.

البته علی‌رغم مطالب ارائه شده به خانم‌ها توصیه می‌کنیم قدری از بدبینی و سوء‌ظن نسبت به همسر خود بکاهند. بدبینی و بدگمانی یکی از ویژگی‌های منفی شخصیتی است که همیشه مشکلاتی را بوجود خواهد آورد. زندگی مشترک باید توام با اعتماد باشد، تا کانون زندگی را گرم و از بی‌انگیزگی جلوگیری نماید.

انگیزه دادن به دیگران به شکل موثر و در جهت مطلوب امر بسیار مهمی است. در تمام دوران زندگی شما به دیگران انگیزه می‌دهید و دیگران به شما، و این فرایند را ما در روابط مختلف والدین و فرزندان، معلم و دانش‌آموزان، خریدار و فروشنده، رئیس و مرئوس و از این قبیل مشاهده می‌کنیم .

 در زندگی زناشویی باید زمینه ایجاد انگیزه را پیدا کرد.

مردها زمانی انگیزه پیدا می‌کنند و خود را توانمند می‌بینند که به آنها احتیاج باشد. موقعی که مردی در مقابل زنی احساس کند که نیاز به او نیست به تدریج انگیزه و انرژی او تحلیل رفته و کم تحرک می‌‌شود.

از طرفی هر قدر مرد بداند که در زندگی زناشویی نقش داشته و به او اطمینان می‌شود با قدرت و سلامت بیشتری وظایف خود را انجام می‌دهد و آرامش بیشتری خواهد داشت.

عشق به مرد انگیزه می‌دهد مردی که عاشق می‌شود، سعی می‌کند به بهترین وجه در خدمت سایرین باشد و با تمام وجود تلاش کرده و توانایی‌های خود را بکار می‌گیرد .خودخواهی‌های گذشته فقط موقعی به سراغ او می‌آید که او احساس ضعف کرده و فکر کند که قادر به انجام کارها نیست . وقتی مرد عاشق می‌شود ، به جزخود به دیگری نیز توجه دارد. دیگر تنها به خود فکر نمی‌کند.

زمانی که به مرد فرصت داده می‌شود تا توانمندی و لیاقت خود را نشان دهد ، او تمام استعدادهای خود را بکار می‌برد. (جان‌گری)

زن‌ها وقتی دارای انگیزه می‌شوند که مورد توجه و تحسین قرار بگیرند. اغلب مردان نمی‌دانند که برای زن ، دانستن و اطمینان از اینکه کسی به او علاقمند است و او را حمایت می‌کند، چقدر مهم و حیاتی است.

زنان از اینکه مطمئن باشند کسی هست، که نیازشان را برآورده می‌کند، آرامش خاطر به دست می‌آورند.

وقتی زنی نگران، ناراحت، خسته و ناامید است، مهمترین چیز تسلی بخش برای او مونسی است که از احساس تنهایی او جلوگیری کرده و با او همدردی کند. همدلی، اظهار محبت و توجه کردن به زن، به او آرامش داده و موجب قدردانی و سپاسگزاری او خواهد شد.

ای که با درد و محبت زندگانی می‌کنی                                                  روزگارت خوش که عیش جاودانی می‌کنی

ابوالحسن وزری

در مقاله ی بعد به 6 مورد از نیازهای زن و مرد اشاره خواهیم کرد که بی شک شناختن این نیازها ، راهی است برای داشتن یک زندگی موفق .

منبع : برگرفته از کتاب " روان شناسی ازدواج – نویسنده : زهره رئیسی – با تغییر و تلخیص

آنچه در قبل گفته شد:

این دونفر برای هم ساخته شده اند ؟

سپید سپید ، یا سیاه سیاه

اینگونه از همسرمان انتقاد کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.