تبیان، دستیار زندگی
یک موتور هیجان انگیز بسازید و با آن آزمایش کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتور الکتریکی بیکمن

موتور الکتریکی بیکمن

چكیده

یک موتور هیجان انگیز بسازید و با آن آزمایش کنید.

موتور الکتریکی بیکمن

توضیح اولیه

هدف:ساخت یک موتور الکتریکی کارا

وسایل لازم

  • یک باطری بزرگ ( اندازه D )
  • یک نوار چسب پهن
  • دو سنجاق کاغذ بزرگ فلزی
  • یک آهنربای مکعب مستطیل
  • سیم نسبتا کلفت مسی با پوشش لاکی ( سیم قرمز رنگ، نه سیم هایی با روکش پلاستیکی )
  • کاغذ سمباده نرم
  • چسب

مراحل ساخت:

  1. 10 سانتی متر از ابتدای سیم را خالی بگذارید. سپس آن را 7 دور، به دور باطری، به صورت فشرده لوله کنید. باطری را خارج کرده و بعد از جدا کردن 10 سانتی متر دیگر از سیم دقیقا در نقطه ای مقابل محل اتصال قسمت اولیه سیم با حلقه های سیم آن را ببرید. سیم هایی که از دو طرف حلقه بیرون زده است در محل اتصال یک یا دو، دور به طور حلقه بپیچانید تا به صورت دو ستون روبروی هم قرار بگیرند، مانند شکل زیر.

    موتور الکتریکی بیکمن
    به این نکته توجه کنید که دم های بیرون زده از حلقه متقارن و کاملا روبروی هم باشند. برای اطمینان از ثابت بودن محل اتصال می توانید از چسب استفاده کنید.
  2. با کمک کاغذ سمباده، یکی از دم ها را کاملا از پوشش عایق خود پاک کنید. دقت کنید که حدودا یک سانتی متر آخر سیم که محل اتصال آن با حلقه است، همچنان دارای پوشش باشد. در مورد دم دیگر این عمل پاک کردن پوشش عایق را به نحوی انجام دهید که تنها یک سمت سیم پوشش برداری شود. در شکل زیر سطح مقطع هر دو دم نشان داده شده است.
    موتور الکتریکی بیکمن
  3. گیره های کاغذ را به شکل زیر باز کنید. ( دقت کنید از گیره هایی استفاده کنید که بعد از باز شدن به شکل زیر نزدیک باشند )
    موتور الکتریکی بیکمن
  4. از نوار چسب استفاده کنید و گیره های کاغذ را به محل های مخصوص اتصال باطری ( ترمینال ) ها وصل کنید.
    موتور الکتریکی بیکمن
  5. آهنربا را مانند شکل زیر به باطری بچسبانید.
    موتور الکتریکی بیکمن
  6. حلقه های سیم را به کمک دو دم خود در چارچوبی که به کمک گیره های کاغذ درست کردید قرار دهید. برای شروع دوران شاید لازم باشد خودتان حلقه را کمی بچرخانید، ولی به هر صورت بایستی به سرعت شروع به چرخش کند. اگر مشکلی وجود داشت چک کنید که آیا تمام پوشش عایق آن پاک شده یا نه. ( مطابق مراحل ساخت شماره 2 ). اگر در حال دوران لنگی داشت چک کنید که آیا دم ها دقیقا و به شکل متقارن روبروی هم هستند یا خیر. فراموش نکنید این موتور تنها در حالت افقی فعالیت می کند.
  7. پیشنهاد می کنیم جهت کارایی بهتر موتور در هنگام نمایش آن، مطابق شکل 6، دو انتهای دم های آن را کمی خم کنید تا احیانا در جای خود بازی نکند.
    موتور الکتریکی بیکمن

توضیح ثانویه

تجارب بیشتر:

با توجه به موتور هیجان انگیزی که در اینجا ساختیم ممکن است علاقمند باشید تا تجارب بیشتری بدست آورید. ما در اینجا پیشنهاداتی داریم.

  1. امتحان کنید چگونه با پوشش برداری متفاوت در روی دم ها می توان این موتور را در حالت عمودی به کار گرفت.
  2. سعی کنید حلقه هایی را به اشکال متفاوت بسازید. آیا دایره بهترین شکل است؟ گزارشی در مورد اشکال مختلفی که بررسی کردید و نمایشی از عملکرد آنها تهیه کنید.
  3. تعداد دورهای حلقه را تغییر دهید. بررسی کنید آیا زوج و فرد بودن تعداد دورها موثر است؟ آیا تعداد دورها تاثیری روی سرعت دوران دارد؟ مانند قسمت 2 گزارشی تهیه کنید.
  4. چه مدت زمان می توان یک موتور را قبل از خارج شدن از گهواره اش ( چارچوب ساخته شده با گیره های کاغذ ) به کار برد؟
  5. حلقه ها را به آرامی با دست بچرخانید و تاثیر آهنربا را روی نیروی کشش و تمایل دوران حلقه بررسی کنید و گزارشی در مورد شرایط مختلف قرارگیری حلقه و نیروی کشش و تمایل دوران حلقه بنویسید.
  6. و از همه سخت تر:
    الف- آیا می توانید به روشی تعداد دورهای موتور در دقیقه را حساب کنید.
    ب- آیا می توانید از موتور برای انجام کاری استفاده کنید.

مترجم:آرش وساقی