تبیان، دستیار زندگی
شایع‌ترین بیماری که در شهرهای بزرگ و آلوده بچه‌ها را مبتلا می‌ کند، بیمار‌های تنفسی و در رأس آنها آسم است. در حال حاضر آسم و آلرژی تنفسی، از بیماری‌های شایعی است که در تهران به چشم می ‌خورد و دلیل آن هم وجود آلودگی در این شهر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

هوای آلوده

شایع‌ترین بیماری که در شهرهای بزرگ و آلوده بچه‌ها را مبتلا می‌ کند، بیمار‌های تنفسی و در رأس آنها آسم است. در حال حاضر آسم و آلرژی تنفسی، از بیماری‌های شایعی است که در تهران به چشم می ‌خورد و دلیل آن هم وجود آلودگی در این شهر است.

از دیگر بیماری‌ها که به دلیل محیط آلوده ایجاد می‌ شود، می ‌توان آلرژی پوستی و سرطان را نام برد. احتمال سرطان در بچه‌هایی که در مناطق آلوده زندگی می ‌کنند، بیشتر است.

گذشته از آن آلودگی‌هایی که در آب وجود دارد یا آلودگی‌های ناشی از سوخت مواد پلاستیکی می‌ تواند حاوی میکروب‌هایی باشد که به صورت معلق درهوا سبب عفونت‌های تنفسی و گاهی گوارشی در کودکان شوند. کودکان بیشتر از بزرگسالان به این عفونت‌ها حساسیت دارند.

آسیب‌پذیری کودکان به دلیل حساسیت ویژه‌ای است که به خصوص در مخاط آنها وجود دارد (منظور مخاط بینی، حنجره، نای و مخاط روده کوچک و بزرگ است). به طوری که در حال حاضر بعضی از کودکان در تهران به دنبال یک سرماخوردگی کوچک و مختصر دچار سرفه‌های طولانی می ‌شوند.

از دیگر موارد شایع در بچه‌ها سوزش چشم و پوست و کمبود اکسیژن در خون است که همگی موجب بی ‌قراری در آنها شوند.

الان ثابت شده حتی در بیماری‌های روحی- روانی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی‌ها ردپایی از آلودگی هوا یافته می‌ شود.

همچنین آلودگی‌ها می ‌تواند علت بیماری بچه‌های بیش‌فعال باشد و حتی می ‌تواند روی ضریب هوشی بچه اثر بگذارد.

هنوز سرب به عنوان آلاینده جدی در شهرهای بزرگ وجود دارد و غیر از مواد سوختی مانند بنزین که سبب متصاعد شدن سرب می ‌شوند، وسایلی که روزمره از آنها استفاده می‌ کنیم مانند وسایل الکترونیکی و اسبا‌ب‌بازی‌ها نیز دارای سرب هستند و ثابت شده که آلودگی سرب آثار زیان‌باری بر سلامت کودکان دارد.

بیماری اوتیسم (نوعی اختلال رشدی كه با رفتارهای ارتباطی ، كلامی غیر طبیعی مشخص می شود) و همچنین گوشه‌گیری کودکان و بیماری‌های گوارشی و تنفسی از آثار مخرب سرب موجود در محیط زندگی کودکان است.

بعضی از آلاینده‌های داخل منزل شامل وسایل گازسوز و از جمله بخاری است که اگر تهویه بخاری گازسوز صحیح نباشد، گازهای متصاعد از آن امکان آلودگی هوای داخل منزل را فراهم می ‌کند.

همچنین دستگاه‌های تهویه هوای منزل و استعمال سیگار در منزل که اکسیژن ‌رسانی به کودک را دچار اختلال می‌ کند و استفاده از وایتکس و مواد شوینده در منزل می‌ تواند سبب ایجاد و تشدید آسم در کودکان شود.

البته در این زمینه تبلیغات و فرهنگ سازی خوبی در ایران صورت گرفته است، به‌ خصوص صدا و سیما و مطبوعات که اطلاع ‌رسانی مناسبی داشتند و در حال حاضر سازمان بهزیستی به‌عنوان یک نهادی که پشتوانه قانونی دارد و اعمال نظر می‌ کند، شاخص‌ها و استانداردهای تعریف شده را در واحدهای تابعه اعمال می ‌کند.

دکتر جواد غروبی- فوق تخصص طب کودکان و نوجوانان

*مطالب مرتبط:

آسم چیست؟

علائم بیماری آسم و تشخیص آن

چرا آسم کودکان، در بزرگسالی دوباره عود می‌کند

کودکان مبتلا به آسم را از ورزش کردن منع نکنیم

درمان آسم با طب سنتی چینی

ماهی و سبزی؛ پیشگیری از آسم

تأثیر نماز بر بیماری آسم

فیلترهای هوا علیه آلودگی هوا

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد

افزایش شدید آلودگی هوا ی تهران و راه كارهای تغذیه ای 

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.