تبیان، دستیار زندگی
پس از این كه تیم ملی فوتبال زنان توانست با گذشت دو سال از تمرینات و بازی‌های تداركاتی اندك خود، خود را در ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبال بانوان و حضور در جام ملتهای آسیا

بانوان ایرانی در اندیشه درخشش در جام ملتها

پس از این كه تیم ملی فوتبال زنان توانست با گذشت دو سال از تمرینات و بازی‌های تداركاتی اندك خود، خود را در غرب آسیا مطرح كند اینك به مرزهای شرقی آسیا می رود و می‌خواهد خود را به عنوان رقیبی جدی برای جام ملت‌های آسیا مطرح كند.

به نقل از  (ایسنا)، پیش از این كه ایران در مسابقات دور اول مقدماتی جام ملت‌های آسیا قصد داشت با تیم قدرتمند هند به مبارزه بپردازد كمتر تحلیلی این احتمال را می‌داد كه تیم كم تجربه ایران بتواند اولین گام جدی را برای مسابقات جام ملت‌های آسیا بردارد، چرا كه همه‌ی تیم‌های آسیایی همزمان با تیم‌های ملی مردان آن كشورها فعالیت خود را آغاز كرده بودند و با حضور مربیان مرد در كادر فنی تیم‌های ملی آنها از تجربه‌ای همانند مردها برخوردار بودند.

تیم ملی ایران سرانجام توانست با شكست تیم ملی هند همه‌ی تحلیل‌های ناامیدانه را كنار بزند و به دور دوم این رقابت‌ها راه یابد. اما، هم اكنون این تیم مانند گذشته با همان مشكل همیشگی خود دست به گریبان است و تغییر و تحولات مدیریتی فدراسیون فوتبال گریبان این تیم را گرفت تا مانند گذشته نتواند با تیمی قدرتمندتر از خود دست و پنجه نرم كند و یا حتی مربی خارجی كه قرار بود هدایت این تیم را برعهده بگیرد، حضورش در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و گفته می‌شود احتمال دارد مربی آلمانی كه قول مساعد برای هدایت تیم ملی ایران را داده بود، با تیم ملی كشور دیگری قرارداد خود را منعقد كند اما، به هر حال این ملی‌پوشان با همان انگیزه‌ی قبلی فعالیت خود را در روزهای سرد زمستان ادامه دادند تا اینكه هم اكنون در آستانه‌ی اعزام به دور دوم مسابقات جام ملت‌های آسیا قرار دارند.

این در حالی است كه تیم ملی ایران تنها دو بازی تداركاتی آن هم با تیم‌های دانشگاه آزاد و بندرانزلی راهی این رقابت‌ها می‌شود و قطعا محك جدی نخورده است.

"شهرزاد مظفر" سرمربی تیم ملی فوتبال زنان كه به مدت هفت ماه از تیم ملی به خاطر حضور خانم "جو" چینی كناره‌گیری كرده بود و سطح فنی این مربی را در حد تیم ملی ایران نمی‌دانست با آغاز دور جدید فعالیت‌های فدراسیون فوتبال هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت. وی از مربیانی است كه از ابتدای تشكیل تیم ملی فوتبال زنان ایران در كنار كادرفنی تیم ملی قرار داشت و شاهد پیشرفت روز به روز ملی‌پوشان قرار گرفته است.

امروز كه تنها كمتر از یك هفته به آغاز دور دوم مسابقات جام ملت‌های زنان باقی مانده است، سرمربی تیم ملی تمرینات صبح امروز را بهترین تمرینات در طول یك ماه گذشته می‌داند كه اعضای تیم در هماهنگی كامل با یكدیگر به سر می‌برند.

وی می‌گوید: "ملی‌پوشان از نظر كارهای تركیبی در مجموع روز به روز بهتر می‌شوند و اگر بازی‌های تداركاتی قدرتمندتری داشتیم تیم ایران می‌توانست با هماهنگی بیشتر و شناخت دقیق‌تر نسبت به زوایای مثبت و منفی كار خود راهی این رقابت‌ها شود.

بانوان ایرانی در اندیشه درخشش در جام ملتها

مظفر بزرگترین مشكل تیم ملی ایران را همچنان ضعف در كارهای سرعتی می‌داند و  می‌گوید: این موضوع یك مقدار به شرایط فیزیكی و ذاتی ایرانی‌ها بازمی‌گردد كه اساسا افرادی سرعتی نیستند، این در حالی است كه سه تیم حریف ایران در این رقابت‌ها تیم‌هایی كاملا فیزیكی و سرعتی هستند كه به صورت عامیانه گفته می‌شود ژن آنها سرعتی است.

وی اضافه كرد: ا ین قضیه یك مقدار جای نگرانی دارد و به همین دلیل ما در اردوی آخر تمرینات سرعتی خود را افزایش دادیم تا در مقابل رقبا كم نیاوریم.

مظفر در مجموع هماهنگی ملی‌پوشان و انجام كارهای تركیبی آنها را مثبت ارزیابی كرد و گفت: خوشبختانه شاگردانم به درك متقابل نسبت به یكدیگر رسیده‌اند.

سرمربی تیم ملی در خصوص احتمال صعود ایران از گروه خود پاسخ داد: "من احتمال صعود را می‌دهم اما، اینكه تا چند درصد ایران می‌تواند به این موفقیت دست یابد، قابل پیش‌بینی نیست، نسبت به حریفان خود در این رقابت‌ها شناخت دقیقی نداریم و شناخت ما تنها مربوط به یك سال گذشته و آن هم از طریق دیدن فیلم مسابقات است. بنابراین نمی‌دانیم تیمی كه سال گذشته فیلم آنها را ملاحظه كرده‌ایم باز هم با همان تركیب برابر ما قرار می‌گیرد یا خیر.

وی ادامه داد: با همه‌ی این تفاسیر ما به صورت كامل ناامید نیستیم و قطعا با امید پا به این رقابت‌ها می‌گذاریم. چرا كه پیروزی برابر تیم ملی هند را نیز برخی افراد دست نیافتنی می‌دانستند اما، توانستیم آنها را از پیش رو برداریم.

شهرزاد مظفر در پایان صحبت‌های خود گفت: اگر ایران بتواند از گروه خود صعود كرده و به دور نهایی مسابقات راه یابد كار بسیار بزرگی را انجام داده‌ایم و اگر نتوانیم به این مهم دست یابد حالت طبیعی در تیم ما رخ داده است.

"زهرا حسینی" بدنساز تیم ملی فوتبال زنان نیز در رابطه با وضعیت آمادگی جسمانی ملی‌پوشان با توجه به این كه تیم ملی فوتسال در مسابقات سالنی ماكائو در مقابل تیم‌های سرعتی شرق آسیا از نظر جسمانی با ضعف مواجه شد، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: ما طوری تمریناتمان را انجام داده‌ایم كه قطعا در مسابقات ویتنام از نظر جسمانی كم نیاوریم. سعی كردیم اصول علم تمرین را مو به مو در تمرینات بچه‌ها رعایت كنیم و با این فرصت اندك همه‌ی اقداماتی را كه باید انجام می‌دادیم به اجرا رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: ما حساب همه روزهای تمرین و برنامه‌ی بازی‌های تیم ملی ایران را كردیم و به گونه‌ای با ملی‌پوشان به تمرینات بدنسازی پرداختیم كه انرژی آنها در سه بازی تقسیم شود و از نظر آب و هوا نیز تمرینات بدنی خوبی انجام دادیم، البته ما نسبت به حریفان خود شناخت كمی داریم كه این نیازمند بازی‌های تداركاتی بیشتر بود كه متاسفانه صورت نپذیرفت.

بانوان ایرانی در اندیشه درخشش در جام ملتها

در ادامه "معصومه رحمانی" دفاع آخر تیم ملی ایران كه هشت سال است فعالیت مستمر در تیم‌های فوتسال و فوتبال دارد، هماهنگی ایجاد شده در بین ملی پوشان و اردوی تیم ملی را بسیار خوب می‌داند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: نسبت به گذشته از نظر بدنی بسیار وضعیت خوبی پیدا كردیم و با وجود این شرایط از نظر تاكتیكی تیمی در وضعیت مثبتی قرار داریم.

وی مهمترین نقطه‌ی ضعف تیم ملی ایران را نداشتن بازی‌های تداركاتی خارجی عنوان كرد و گفت: ما با هیچ تیم خارجی محك نخوردیم و نقطه‌ی ضعف ما به صورت جدی مشخص نشده است اما، قطعا همه‌ی بازیكنان از روحیه‌ی یكدلی و انگیزه‌ی بالایی برخوردارند كه همین قضیه نقطه‌ی امید آنهاست. تنها بازی تداركاتی ما با تیم‌های داخلی بود كه تیم ملی نیز به طور طبیعی یك سر و گردن از آنها بالاتر بود و با اقتدار آنها را شكست دادیم.

"فاطمه ارژنگی" هافبك وسط تیم ملی فوتبال زنان نیز از آمادگی خود و تمرینات تیم ملی ابراز رضایت كرد و گفت: هماهنگی بین ما بسیار عالی است. اما، متاسفانه حریفان خود را از نزدیك ندیده‌ایم و تیم‌های شرق آسیا از نظر تكنیكی بسیار سرعتی‌تر از ایران هستند. بنابراین ما باید برای بالا آمدن از گروه خود تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما با هیچ تیم خارجی بازی تداركاتی نداشتیم و اگر فدراسیون فوتبال برای ما برنامه‌ی بازی‌های تداركاتی را در نظر می‌گرفت، قطعا به نقاط ضعف خود بیشتر آشنا می‌شدیم اما، به انگیزه‌ی بالای اعضای تیم ملی كه واقعا در روزهای سرد و گرم سال بهترین تمرینات را انجام دادند افتخار می‌كنم.

"سهیلا ملمولی" فوروارد تیم ملی فوتبال زنان ایران نیز از تیم استقلال جنوب در این تیم حضور دارد گفت: من نیز مانند همه ملی‌پوشان از وضعیت موجود و هماهنگی ملی‌پوشان ابراز رضایت می‌كنم اما نگرانی جدی ما به بالا بودن تجربه ملی‌پوشان دیگر تیم ها بازمی‌گردد كه از 20 سال گذشته تاكنون تیم ملی این كشورها و هم‌زمان با تیم ملی مردان آنها تشكیل شده است. البته ما با این سابقه كم در برابر آنها بهترین هستیم و اگر روز سابقه كاری آنها را داشتیم قطعا آنها باید از ما هراس جدی داشتند.