تبیان، دستیار زندگی
راستش را بخواهید ، هر چقدر فکر کردم ، دیدم که اگر برای 2 هفته ی اول سال، برنامه ی از پیش تعیین شده ای (مانند ماههای قبل) نگذارم ، بهتر است. چرا که این فرصت ، می تواند دوره ای باشد که شما بخواهید در آن به کارهای عقب افتاده اتان برسید و از آنجایی که دروس عق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک فرصت طلایی برای مطالعه (تعطیلات نوروز)

کنکور

سلام دوستان عزیز؛

راستش را بخواهید ، هر چقدر فکر کردم ، دیدم که اگر برای 2 هفته ی اول سال، برنامه ی از پیش تعیین شده ای (مانند ماههای قبل) نگذارم ، بهتر است. چرا که این فرصت ، می تواند دوره ای باشد که شما بخواهید در آن به کارهای عقب افتاده اتان برسید و از آنجایی که دروس عقب افتاده ی همه ی شما مثل هم نیست، پس یک برنامه ی واحد، زیاد مورد استفاده نخواهد بود.

خوب ، پس باید چه بنویسم که کمابیش به درد همه ی شما بخورد؟!

بهتر است فقط راههایی را که می توانید به بهترین نحو از تعطیلات خود استفاده کنید را بگویم تا بنابر شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب کنید.

یک سری توصیه های مهم به همه ی شما

  1. می توانید 3 روز کامل را در این 15 روز ، برای خودتان تعطیل کنید و در آن سه روز، فقط به استراحت و تفریح در هوای دلچسب بهاری و مهمانی و تمدد اعصاب بپردازید. این سه روز می تواند 1و2و3 فروردین باشد، می تواند روز 1و2و13 (سیزده به در) فروردین باشد، می تواند 3 روز وسط عید برای مسافرت باشد و ... .

    در این سه روز، به هیچ عنوان، مطالعه نکنید، بازی فکری و بحث های اعصاب خورد کن و ذهنی و کار ذهنی انجام ندهید، بیشتر به فعالیتهای فیزیکی و گفتن و خندیدن و ورزش و تحرک سبک و استفاده از هوای بهاری و ... بگذرانید. به ذهنتان یک استراحت کامل بدهید تا بتوانید با انرژی چند برابر ، دوره ی بعد از عید را که مهمترین دوره برای داوطلبان کنکور است را با حداکثر کارایی بگذرانید.

  2. ممکن است در دیدوبازدیدهای عید، به فامیل و دوست و آشنایانی که پشت کنکوری هستند ، برخورد کنید، مواظب باشید برخورد و صحبتهای آنها، شما را تحت تاثیر قرار ندهد. حرفهایی مثل : "من که تا حال هیچی نخوندم، تازه میخام بعد از عید شروع کنم" ، " من تا حالا دو دور کتابامو تموم کردم ، حدود 3000 تا تست زدم" ، "بچه ی من اصلا" با ما مهمونی جایی نمیره، رفته تو اتاقش، فقط درس میخونه ، ناهار و شامشو تو اتاقش رو کتابا می خوره." و .... ، فقط باعث به هم خوردن برنامه ی اصولی شما و افزایش اضطراب شما خواهد شد.
  3. تجربه نشان داده است که شرکت در اردوهای نوروزی موسسات مختلف، بیشتر از سود و کارایی علمی، به زیان داوطلبان تمام شده است و وقت و پول داوطلب را تلف کرده و در اغلب موارد باعث افزایش اضطراب داوطلب شده است.
  4. در همین یکی دو روزه ، با والدین خود در مورد برنامه ی نوروزی مشورت کنید و برنامه ی خود را بریزید.
  5. یادتان باشد که این دوره فقط دو هفته است و نباید انتظار داشته باشید که کل کارها و مطالعات عقب افتاده را بتوانید در این دوره، انجام دهید.
  6. بهتر است در این دوران، همه ی دروس را ولی در بخشهای کوچک ، در برنامه ی خود داشته باشید و فقط به یک کتاب خاص نپردازید ( مثلا" نگویید من کل عید را می خواهم فقط زیست بخوانم!)
  7. اگر فارغ التحصیل هستید و تا قبل از عید، یک دور، همه ی دروس خود را خوانده اید ، بهتر است در این ایام ، تست بزنید و با تحلیل پاسخهای تشریحی ، خودتان را برای مرور کلی بعد از عید، آماده کنید.
  8. اگر فکر میکنید که بهتر است فقط به اختصاصی ها و یا فقط به عمومی ها بپردازید ، زیاد توصیه نمی شود ، بهتر است مخلوطی از هر دو را در نظر بگیرید.
  9. سعی کنید در این ایام تعطیل ، تنظیم خواب خود را به هم نزنید . شب تا دیروقت بیدار نمانید و صبح ها تا ظهر، خواب نباشید! اینطوری هم وقت مفید مطالعه را از دست می دهید و هم خستگی به تنتان می ماند.
  10. سعی کنید از فرصتها ، خوب استفاده کنید. چون در این ایام به علت تعطیلی و دیدوبازدید ، تلف کردن وقت ، خیلی راحت تر است و زمان سریعتر می گذرد.

خوب، حالا بپردازیم به برنامه هایی که شما می توانید یکی از آنها را با توجه به مطالعات قبلی و شرایط خود، در این دو هفته انجام دهید:

  1. مطالعه ی تعدادی از کتابها که تا حالا فرصت مطالعه ی آنها را نداشته اید که اغلب کتابهای پایه (سال اول و دوم و سوم) در این بند قرار می گیرند ، مثل: عربی برای گروه ریاضی و تجربی ، ادبیات سال دوم ، زبان فارسی، فیزیک 1 ، هندسه و جبرواحتمال ، اقتصاد و روانشناسی و ...

    شما می توانید این چند کتاب را به ترتیب مهمی و الویت، مشخص کنید و در این ایام به مطالعه و زدن تست آنها بپردازید.

  2. دوره و مرور فصلها و دروس مهم پیش 1 ، که ممکن است همان موقع به درستی مطالعه نشده باشند یا تست آنها را نزده باشید و یا فراموش کرده باشید. می توانید آن چند فصل را به صورت مشخص بنویسید و بین روزهای این دو هفته تقسیم کنید.
  3. خواندن و یادگیری عمیقتر دروس جدید پیش 2، که به تازگی آنها را به شما درس داده اند و شما هنوز فرصت نکرده اید ، آنها را خوب بخوانید و تستهایش را بزنید.

در آخر سال بسیار خوب و پرباری را برای همه ی شما آرزومندم.

سالی پر از سلامت وموفقیت و شادی

نویسنده:آیلر قزل