تبیان، دستیار زندگی
هیأت اسلامی هنرمندان برگزیدگان خود را در بیست‌وششمین جشنواره‌ فیلم فجر را معرفی كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزیدگان «هیأت اسلامی هنرمندان»

هیأت اسلامی هنرمندان

هیأت اسلامی هنرمندان برگزیدگان خود را در بیست‌وششمین جشنواره‌ فیلم فجر را معرفی كرد.

به گزارش تبیان به نقل از روابط عمومی هیأت اسلامی هنرمندان، این هیأت ضمن تقدیر از تلاش و همت همه فیلمسازان و دست‌اندركاران عرصه تولید سینمای ایران، به پاس قدردانی از تلاش‌ها و دلسوزی‌های هنرمندانه آنان فیلم‌های برگزیده خود را معرفی كرد.

دکتر محمد صادقی

بنا بر این گزارش، این هیات فیلم های «فرزند خاك» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر، «آواز گنجشك‌ها» ساخته مجید مجیدی، «شب حورا» ساخته شهاب ملت‌خواه، «دل شكسته» ساخته علی رویین‌تن ، «آن مرد آمد» ساخته حبیب‌الله بهمنی، «پرچم‌های قلعه كاوه» ساخته محمد نوری‌زاد، «محیا» ساخته اكبر خواجویی را به عنوان برگزیدگانش معرفی كرد كه در طول سال 1387 ضمن نمایش و نقد و بررسی این فیلم‌ها از كارگردان و بعضی عوامل اصلی آن تقدیر ویژه خواهد كرد.

شهاب حسینی

همچنین در بیانیه هیأت اسلامی هنرمندان می‌خوانیم: بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر درحالی برگزار شد كه بیم و امیدهای فراوانی را به‌همراه داشت. از یك‌سو شاهد فیلم‌هایی بودیم كه اگر چه توانسته بودند دراندازه‌های قابل قبولی از ارزش‌های محتوایی و تكنیك‌های هنری برخوردار شوند اما در نهایت از عنصر جذب مخاطب كه تضمین كننده‌ بقای سینمای ایران است به دور بودند.

جمشید هاشم پور

دی این بیانیه آمده است: از سوی دیگر فیلم‌هایی كه به هدف جذب مخاطب و اصطلاحاً بلعیدن گیشه ساخته شده بودند ـ كه اكثر آنها هم به جشنواره راهی نیافتندـ متأسفانه از ارزش‌های فنی و هنری و پیام‌های انسانی كمتر سهمی برده بودند.

در ادامه میخوانیم: حجم بالای تولید و تنوع مضامین و تلاش‌هایی كه از سوی تعدادی از فیلمسازان دلسوز در جهت گشودن پیام‌های انسانی و میراث دفاع مقدس در تار و پود آثار خود كوشیده بودند امیدهایی را زنده می‌كند. بخصوص كه همین فیلم‌ها اتفاقاً از سوی مخاطب جشنواره مورد استقبال قرار گرفت و اتفاق نظری كه در رویكرد مردم و منتقدین به این فیلم‌ها دیده شد بیانگر فقدان جدی فیلم‌های ارزشمند در سینمای ایران است كه رقابت‌ها را محدود می‌كند.

سینمای ایران

در بخش دیگری از بیانیه هیأت اسلامی هنرمندان می‌خوانیم: آنچه امروز سینمای ایران را به این فقر و تهیدستی خلاقانه كشانده، مدیریت از هم گسیخته و رها شده‌ای است كه خود نمی‌داند چه مسیری را بر روند سینمای ایران ترسیم كند و فیلمساز نیز در تلاطم آراء و نظرات و بحران هویت و معنا، سر در مسیر بیراهه‌ای می‌برد تا شاید راهی بجوید. كه البته آنچه حاصل نمی‌شود راه نجات سینمای ایران است.سینمای ایران از حریم پاك انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تمسك به سوژه‌ها و مضامین پر مغز آن می‌تواند به ارتقاء فرهنگی محتوایی خود دست یابد و مخاطب نیز حتما به این سرا پرده دل می‌سپارد