تبیان، دستیار زندگی
ایجاد روابط اجتماعی مانع از تنهایی و افسردگی فرد خواهد شد. فعالیت اجتماعی به دلیل كم شدن كارآیی جسمی كاهش می یابد. اما روابط اجتماعی می بایست همچنان ادامه یابد چرا كه برعزت نفس فرد تأثیر می گذارد. اما آنچه از اهمیت بیشتری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجتماعی باشید چون ...

ایجاد روابط اجتماعی مانع از تنهایی و افسردگی فرد خواهد شد. فعالیت اجتماعی به دلیل كم شدن كارآیی جسمی كاهش می یابد.

اما روابط اجتماعی می بایست همچنان ادامه یابد چرا كه برعزت نفس فرد تأثیر می گذارد. اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است تحكیم روابط خانوادگی است. خانواده مرفهی كه در منزل بزرگی زندگی می كنند، روابط اجتماعی متعددی دارند ولی پدر خانواده نمی تواند با تنها دختر خود ارتباط برقرار كند زیرا همواره مورد طرفداری مادرش قرار می گیرد. او علیرغم موفقیت هایی كه كسب نموده، قطع ارتباط با دخترش را به عنوان اندوهی بزرگ می داند كه برهمه زندگی او سایه افكنده است.

اجازه ندهید ترس و افسردگی ، شما را به دام بیندازد.

اكثر سالمندان از اینكه ممكن است حافظه خود را ازدست بدهند درهراسند. به ویژه آنان كه عزیزان خود را از دست داده اند با كاهش حافظه روبه رو می شوند. سالمندان موفق سعی می كنند تا سطح حافظه خود را با پرداختن به فعالیت های تقویت حافظه، حفظ نمایند. توانایی هایی مانند سازگار شدن با موقعیت های مختلف، در نظر گرفتن موهبت های الهی، توجه و پرداختن به آنچه كه موجود است به جای آنچه كه از دست رفته، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ارزش های فرهنگی و باورهای مذهبی ای كه انسان را به تفكر عمیق درباره حیات و زندگانی پس از مرگ وا می دارد، می تواند فرد را در هنگام بروز مصائب ، تسكین و تسلی دهد.

نگرشهای مثبت در سالخوردگی

- نظر شخصی خود را محترم بشمرید.

- انعطاف پذیر وانطباق پذیر باشید.

- وقتی با درگیری های جدید روبه رو می شوید با آنها كنار بیایید.

- از طریق تغذیه مناسب و انجام فعالیت های بدنی از خودتان مراقبت كنید.

- ناتوانی ها و دردها را تحمل كنید. اما از آنها رنج نبرید.

تغییرات اجتماعی

سالمندان به دنبال از دست دادن همسن و سالهای خود، دوستان قدیمی، همسر یا خویشاوندان ، تنها و منزوی می شوند. تنهایی نیز افسردگی را در پی خواهد داشت. مگر این كه تلاشی همه جانبه صورت گیرد و سالمندان در انجمن ها و گروههای همسن و سال خود شركت نمایند، از خانه بیرون بروند، روابط اجتماعی تازه ای برقرار كنند و دوستان جدیدی بیابند. هرچند دوستان تازه را نمی توان جایگزین دوستان قدیمی كرد اما هر چقدربا تعداد افراد بیشتری برخورد كنند، احساسات تنهایی و منزوی بودن بهتر برطرف خواهد شد. علاوه بر این سرگرم بودن، اشتغال به كار و توجه بیشتر به زمان حال و آینده ازجمله راههایی است كه مانع از بروز افسردگی می شود.

نكته با اهمیت این است كه بزرگسالان نیزهمانند كودكان نیازمند در آغوش گرفتن هستند. همانطور كه كودكان با قرار گرفتن در آغوش والدین خود رشد می كنند و پرورش می یابند بزرگسالان نیز نیاز دارند تا همسر، فرزندان و نوه های خود را در آغوش بگیرند. حتی دست تكان دادن برای دوستان و با محبت و گرمی بر پشت دوستان خود انداختن می تواند این نیاز را برطرف سازد. بنابراین با وجود درگیری ها و مشكلات فرزندان، می توان آنها را دعوت نمود و چند ساعتی را با آنها و نوه ها گذراند و بعضی از روزها نیز نگهداری از نوه ها را بر عهده گرفت.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.