تبیان، دستیار زندگی
كتاب آداب الصلوة (آداب نماز) كه تاریخ ختم نگارش آن در تاریخ شنبه دوم ربیع الثانی 1361 هجری قمری ( 30 فروردین 1321 هجری شمسی ) است، بیان تفضیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز به قلم حضرت امام خمینی (ره) است. سه سال پیش از تالیف این كتاب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب آداب الصلوة (آداب نماز)

آداب نماز

اطلاعات كتاب:

نام كتاب : آداب الصلوة (آداب نماز)

مولف: حضرت امام خمینی (ره)

ناشر : موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

تعداد صفحه : 421

كتاب آداب الصلوة (آداب نماز) كه تاریخ ختم نگارش آن در تاریخ شنبه دوم ربیع الثانی 1361 هجری قمری ( 30 فروردین 1321 هجری شمسی ) است، بیان تفضیلی آداب قلبی و اسرار معنوی نماز به قلم حضرت امام خمینی (ره) است. سه سال پیش از تالیف این كتاب، در یكی از تصانیف گرانقدر حضرت امام (ره) به نام سرالصلوة همین معانی به طور موجز و به زبان خواص اهل عرفان به نگارش درآمده بود، لكن آن حضرت به این منظور كه عده بیشتری از مطالب آن كتاب فایده برند به تالیف كتاب آداب الصلوة به زبانی ساده تر پرداختند:

"پیش از این رساله ای فراهم آوردم كه به قدر میسور از اسرار صلوة در آن گنجانیدم. و چون آن را با حال عامه تناسبی نیست، در نظر گرفتم كه سطری از آداب قلبیه این معراج روحانی را در سلك تحریر درآورم، شاید برادران ایمانی را از آن تذكری و قلب قاسی خود را تاثری حاصل آید"

امام خمینی

این كتاب به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با رعایت كمال دقت و امانتداری، پس از بررسی نسخه بدلها و تطبیق با نسخه اصل كه در اختیار موسسه است، به چاپ رسیده است.

بخشی از این اثر را از صفحه 203 این كتاب از نظر می گذرانیم:

یكی از آداب قرائت قرآن حضور قلب است، كه آن را در آداب مطلقه عبادات در همین رساله مذكور داشتیم و اعاده آن لزومی ندارد.

و دیگر از آداب مهمّه آن، تفكر استو و مقصود از تفكر آن است كه از آیات شریفه جستجوی مقصد و مقصود كند. و چون مقصد قرآن، چنانچه خود آن صحیفه نورانیّه فرماید، هدایت به سُبُل سلامت است و اخراج از همه مراتب ظلمات است به عالم نور و هدایت به طریق مستقیم است، باید انسان به تفكر در آیات شریفه مراتب سلامت را از مرتبه دانیه آن، كه راجع به قوای ملكیّه است، تا منتهی النهایه آن، كه حقیقت قلب سلیم است – به تفسیری كه از اهل بیت وارد شده كه ملاقات كند حق را در صورتی كه غیر حق در آن نباشد – به دست آورد. و سلامت قوای ملكیّه و ملكوتیّه گم شده قاری قرآن باشد، كه در این كتاب آسمانی این گم شده موجود است و باید با تفكر استخراج آن كند. و چون قوای انسانیّه سالم از تصرف شیطانی شد و طریق سلامت را به دست آورد و به كار بست، در هر مرتبه سلامت كه حاصل شد از ظلمتی نجات یابد و قهراً نور ساطع الهی در آن تجلی كند، تا آن كه اگر از جمیع انواع ظلمات كه اول آن ظلمات عالم طبیعت است به جمیع شئون آن و آخر آن ظلمت توجه به كثرت است به تمام شئون آن خالص شد، نور مطلق در قلبش تجلی كند و به طریق مستقیم انسانیت، كه در این مقام طریق ربّ است، انسان را هدایت كند:

اِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقیم

به درستی كه پروردگار من به راه راست است

و در قرآن شریف دعوت به تفكر و تعریف و تحسین از آن بسیار شده.

قال تعالی: وَاَنْزَلْنا اِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ اِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرون  در این كریمه مدح بزرگی است از تفكر، زیرا كه غایت انزال كتاب بزرگ آسمانی و صحیفه عظیمه نورانی را احتمال تفكر قرار داده؛ و این از دت اعتناء به آن است كه بس احتمال آن موجب یك همچو كرامتی عظیم شده.

و در آیه دیگر می فرماید: انَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْارْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لآیات ٍ ... - همانا در آفرینش آسمان و زمین و درآمد و شد شب و روز نشانه هایی است... -

فرمود: وَیْلٌ لِمَنْ قَرَأها وَلَمْ یَتَفَكَّروُن – وای بر كسی كه آن را بخواند  و در آن نیندیشد – عمده در این باب آن است كه خواجه عبدالله انصاری قدس سره می كند، قال :‌ اعلم، ان التفكر تلمس البصیرة لاستدراك البغیة یعنی تفكر جستجو نمودن «بصیرت» است – كه چشم قلب است – برای رسیدن به مقصود و نتیجه، كه غایت كمال آن است. و معلوم است مقصد و مقصود سعادت مطلقه است كه به كمال علمی و عملی حاصل آید.

برای تهیه این كتاب از طریق فروشگاه اینترنتی موسسه تبیان كلیك كنید