تبیان، دستیار زندگی
هر چند معصوم (ع) به اذن خدا از غیب با خبر است; اما علم غیب تكلیف نمى‏آورد . اگر علم از راه عادى به دست آمد و شرایط حجیت‏شرعى تمام شد، تكلیف آور است; ولى علم غیب از راه عادى به دست نمى‏آید و علم به قضا و قدر و لوح محفوظ است; پس امر و نهى و تكلیف به ارمغان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا امامان از علم غیب استفاده نمى‏كردند؟

غیب

چرا امامان معصوم (ع)، براى مقابله با مشكلات و تلخى‏ها، در زندگى معمولى خود از علم غیب بهره نمى‏گیرند; براى مثال آیا امیر مؤمنان على (ع) مى‏دانست ابن ملجم نقشه ترور دارد؟ اگر جواب مثبت است، چرا او را زندانى نكرد؟

دانشمندان اسلام شناس بدین پرسش پاسخ‏هاى گونه‏گون داده‏اند. بخشى از این پاسخ‏ها به اختصار چنین است:

علامه طباطبائى

امام دو نوع علم دارد: عادى و غیبى . پیامبر (ص) و امام (ع) مانند دیگران انسانند و با استفاده از حواس ظاهرى، تجربه و عقل با جهان خارج ارتباط برقرار مى‏كنند . در این نوع علم، تكلیف وجود دارد و احكام الاهى (وجوب، حرمت، استحباب، كراهت و اباحه) به آن تعلق مى‏گیرد .

از سوى دیگر، امام در هر حالى و شرایطى به اذن الاهى به حقایق جهان هستى آگاهى دارد . این علم غیب شامل واقعیت‏هاى گذشته، حال و آینده مى‏شود و امام بر همه چیز آگاه است . علم غیب، موهبتى الاهى است و خطا و تغییر در آن راه ندارد . در حقیقت علم امام، آگاهى بر قضاى حتمى الاهى و «لوح محفوظ‏» (علم الله) است . در نتیجه، هیچ تكلیفى به متعلق این گونه علم تعلق نمى‏گیرد; زیرا تكلیف در جایى معنا دارد كه انجام یا ترك چیزى در اختیار مكلف باشد . امر و نهى درباره قضاى حتمى بیهوده و بى‏اثر است; زیرا اراده انسانى در آن تاثیر ندارد . بنابراین، براى مثال، امام حسین (ع) با آن كه علم غیب داشت و مى‏دانست‏سرانجام مسلم بن عقیل چه مى‏شود، او را به نمایندگى از خود به كوفه فرستاد; زیرا این قضاى حتمى خدا بود . (1)

آیت الله جوادى آملى

هر چند معصوم (ع) به اذن خدا از غیب با خبر است; اما علم غیب تكلیف نمى‏آورد . اگر علم از راه عادى به دست آمد و شرایط حجیت‏شرعى تمام شد، تكلیف آور است; ولى علم غیب از راه عادى به دست نمى‏آید و علم به قضا و قدر و لوح محفوظ است; پس امر و نهى و تكلیف به ارمغان نمى‏آورد . به این دلیل، وجود مبارك حضرت امیر (ع) - با آن كه مى‏داند چه شبى ضربت مى‏خورد - به مسجد مى‏رود; امام حسن مجتبى (ع) - با آن كه مى‏داند در كوزه چه خبر است - آب را مى‏نوشد و امام حسین (ع) - با آن كه مى‏داند در عاشورا چه خواهد شد - به كربلا مى‏رود . علم غیب امام (ع) مثل علمى است كه فرشتگان دارند; ولى تكلیف به آن تعلق نمى‏گیرد . حكمت الاهى بر این تعلق گرفته است كه معصومان (ع) نیز مانند انسان‏هاى دیگر آزموده شوند; در جبهه‏ها رنج تشنگى و گرسنگى و خستگى و . . . ببینند; زخمى شوند و به شهادت برسند . اگر بنابراین بود كه ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شكست نمى‏خوردند . البته‏گاه براى حفظ و عزت دین از علم غیب هم استفاده مى‏كنند; ولى اساس بر این است كه در جریان امور ظاهرى از علوم عادى بهره گیرند . (2)

آیت الله جعفر سبحانى

معصومان، رهبر و اسوه و الگوى مردمند; بنابراین باید طورى زندگى كنند كه بشود آن‏ها را سرمشق قرار داد . اگر بنا بود پیامبر (ص) یا امام (ع) مشكلات خود را به وسیله اعجاز و علم غیب حل كند; دیگر چگونه مى‏توانست‏سرمشق زندگى مردمان باشد و آنان را به صبر و بردبارى و جهاد و . . . فراخواند؟ ! كسى كه مسلح به سلاحى (علم غیب) است كه دیگران ندارند و همیشه از آن سلاح براى پیروزى خود استفاده مى‏كند، نمى‏تواند الگوى مناسبى براى مردم باشد; زیرا در غم و رنج و مصیبت و مشكل انسان‏هاى عادى شریك نیست . معصوم (ع)، براى آن كه بتواند به شكل عملى به تبلیغ و دعوت پردازد، از راه و روش وعلوم عادى و حس و تجربه و عقل استفاده مى‏كند و از علم غیب بهره نمى‏گیرد; مگر در موارد استثنایى آن هم براى حفظ دین و ایمان مردم و هدایت آن‏ها .

جواب دیگرى كه در برخى از روایات هم بیان شده، آن است كه علم امام (ع) اختیارى و ارادى است و فعلى نیست; یعنى امامان (ع) هر وقت‏بخواهند بدانند، خداى تعالى آن‏ها را آگاه مى‏كند . پس در مواردى كه در سؤال ذكر شده، امام معصوم (ع) به اختیار و اراده خود نخواسته است‏بداند . این امر به هیچ وجه نقص و اشكال نیست; زیرا هرگاه اراده كنند، بلافاصله علم غیب را به دست مى‏آورند . بنابراین روایات، آگاهى پیامبر (ص) و امام (ع) مثل كسى است كه نامه‏اى همراه داشته باشد، هرگاه بخواهد مضمون نامه را بداند، مى‏تواند نامه را بگشاید; اما گاه به جهت مصلحتى - با آن كه نامه را در دست دارد - آن را نمى‏خواند . طبیعى است مردم علم غیب ندارند و به هیچ وجه نمى‏توانند آن را به دست آورند; اما معصوم (ع) چنان كمال معنوى الهى دارد كه هرگاه اراده كند، خداى حكیم بلافاصله آنان را از سرچشمه علوم غیبى سیراب مى‏سازد . (3)

پى‏نوشت‏ها:

1) ر . ك: معنویت تشیع، علامه طباطبایى، ص 213- 225 .(مقاله درباره علم امام).

2) ر . ك: گزارش پرسش و پاسخ دانشجویان با حضور آیت الله جوادى آملى، تابستان 1380 .

3) ر . ك: آگاهى سوم; استاد جعفر سبحانى، ص 255- 270 .

منبع:

مجله پرسمان، پیش شماره 4، به كوشش: محمد خردمند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.