تبیان، دستیار زندگی
«ریسمان باز» دومین فیلم مهرشاد كارخانی گرچه در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر اكران محدودی داشت اما، توانست نظر بسیاری از مخاطبانی كه در همین نمایش‌های محدود موفق به تماشای آن شدند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژمان بازغی با «ریسمان باز» می آید

پژمان بازغی

«ریسمان باز» دومین فیلم مهرشاد كارخانی گرچه در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر اكران محدودی داشت اما، توانست نظر بسیاری از مخاطبانی كه در همین نمایش‌های محدود موفق به تماشای آن شدند را جلب كند و حتی آن را یكی از پدیده‌های جشنواره امسال قلمداد كنند. مهرشاد كارخانی در این فیلم به روایت داستان دو دوست می‌پردازد كه 24 ساعت مهلت دارند كه یك راس گاو را از پایین شهر به مقصدی در بالای شهر برسانند.

او این داستان را از یك ماجرای واقعی كه پدرش برایش تعریف كرده، برداشت كرده است: «ماجرای این فیلم به سال‌های پیش از انقلاب برمی‌گردد به زمانی كه كشتارگاه در میدان بهمن، یعنی همین مكان فرهنگسرای فعلی قرار داشت. آن زمان این محل، مكانی برای مال‌فروش‌ها و سلاخ‌ها بود كه در آنجا گاوها و گوسفند را سلاخی می‌كردند. یكبار یكی از این گاوها از زیر دست سلاخ فرار می‌كند و در حالی‌كه خون از گردنش جاری است، از كشتارگاه تا راه‌آهن می‌دود و سلاخ‌ها دنبالش می‌كنند تا اینكه موفق می‌شوند او را بگیرند.

پدرم كه در همان حوالی مغازه‌ای داشت این اتفاق را از نزدیك می‌بیند. روایت واقعه‌ای كه پدرم برایم تعریف كرده از دوران نوجوانی همراهم بود تا اینكه شرایطی پیش آمد بر مبنای آن و با به روز كردن حوادث فیلمنامه‌ای بنویسم كه ماحصل آن شد «ریسمان باز».»

كارخانی بكر بودن موضوع فیلمش را یكی از عوامل موثر در موفقیت فیلم در جذب مخاطب می‌داند: «موضوع فیلم برای تماشاگر جذاب است و این موضوع به شكلی دراماتیزه شده كه جذابیتش تا انتهای فیلم برای تماشاگر حفظ می‌شود و مخاطب تا دقیقه 90 نمی‌داند تكلیف این دو جوان با گاو چه می‌شود. علاوه بر این حضور دو بازیگر شناخته شده همچون پژمان بازغی و بابك حمیدیان در جذب مخاطب عام موثر خواهد بود و معتقدم كه اگر فیلم به موقع اكران شود، قطعاً با استقبال خوبی روبه‌رو خواهد شد.»

بنابه گفته كارگردان این فیلم جزء معدود آثاری بود كه بدون داشتن حتی یك اصلاحیه برای اكران جشنواره‌ای خود پروانه نمایش گرفت. او معتقد است با توجه به این موضوع پروانه نمایش عمومی این فیلم بدون مشكل خاصی به زودی صادر خواهد شد.

اما انتخاب دو بازیگر سرشناس برای چنین فیلمی كه باید بازیگرانش با یك گاو روبه‌رو باشند و درگیر شوند، كار بسیار مشكلی است كه كارخانی پروسه انتخاب آن‌ها را اینطور روایت می‌كند: «موضوع سختی بود و هر بازیگری نمی‌توانست با این موضوع و نقش كنار بیاید. به هر حال بازیگر باید هم به لحاظ جسمی قدرت ایفای این نقش را دارا بود و هم می‌توانست به لحاظ روحی با نقش ارتباط برقرار كند تا بتواند در دقایق پایانی از پس گاو بربیاید. تعدادی بازیگر برای نقش اصلی مدنظرم بود، صحبت‌هایی هم با چند نفر از آن‌ها انجام دادم و داستان یك خطی را برایشان تعریف كردم و گفتم می‌توانید با یك گاو سروكله بزنید. برخی قبول نكردند و برخی دیگر هم حس كردم كه نمی‌توانند از پس این نقش بربایند. شاید در اواسط كار با آن‌ها دچار مشكل شوم، در این میان «پژمان بازغی» فیلمنامه را خواند و از نقش خوشش آمد؛ اما یك مقدار دلهره داشت. سرانجام پس از اینكه با او قرارداد بستم به همراه بابك حمیدیان كه از ابتدا انتخاب اولم بود، دو هفته پیش از شروع فیلمبرداری به كشتارگاه رفتیم، تا آنها با فضای آنجا و آدم‌هایی كه در این مكان مشغول كار هستند بیشتر آشنا شوند و به آن عادت كنند.»

كارخانی فیلم جدیدش را به تهیه‌كنندگی حبیب‌الها كاسه‌ساز با حضور بازیگرانی چون پژمان بازغی، بابك حمیدیان و كرامت رودساز تولید كرده و تصمیم دارد این فیلم را در ایام تابستان اكران كند.

سرنوشت گناه من

گناه من اولین فیلم مهرشاد كارخانی است كه با بازی حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی تولید شده است. این فیلم كه حدود یكسال و نیم است در نوبت اكران قرار دارد، قرار است بنابه گفته كارگردانش به عنوان اكران دوم سال جدید، یعنی از اوایل اردیبهشت ماه در سینماهای تهران به اكران دربیاید. پروانه نمایش این فیلم به زودی صادر و به احتمال فراوان پخش آن به شركت «گویا فیلم» واگذار خواهد شد.

منبع خبر : همشهری امارت عربی متحده