تبیان، دستیار زندگی
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌كه معلمی كار ساده‌ای نیست، گفت: معتقدم معلمی فنی خاص است و كار هر كسی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلمی كار هر كسی نیست

معلمی و آموزش

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌كه معلمی كار ساده‌ای نیست، گفت: معتقدم معلمی فنی خاص است و كار هر كسی نیست.

محمدعلی شیخ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: در گذشته دانشسرای مقدماتی و دانشسرای عالی داشتیم كه دانشسرای مقدماتی، افراد را برای دوره ابتدایی و دانشسرای عالی برای تدریس در دبیرستان‌ها آماده می‌كرد.

وی اضافه كرد: معلمان در این دانشسراها دروسی را می‌خواندند كه با شغل آن‌ها مرتبط بود. ضمن این‌كه اداره كلاس درس نیز به آن‌ها سپرده می‌شد و آن‌ها فن معلمی را یاد می‌گرفتند.

* استخدام در آموزش و پرورش اخیراً از طریق نیروی آزاد صورت می‌گیرد

شیخ اظهار داشت: از دانشسراهای مقدماتی و عالی، معلمان ورزیده و دبیران واقعاً دارای فن و مسلط بیرون می‌آمدند و این معلمان بودند كه به دانش‌آموزان درس می‌دادند.

وی ادامه داد: بعدها دانشسراها به مراكز تربیت معلم تبدیل شد اما پیشرفت و فعالیت این مراكز به اندازه دانشسراها نبود.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در حال حاضر مراكز تربیت معلم رو به ضعیف شدن است و خوب تقویت نمی‌شود ضمن این‌كه آموزش و پرورش نیز اخیرا استخدامش را از طریق نیروی آزاد انجام می‌دهد.

* دانشسرای عالی در گذشته هم‌سطح دانشگاه تهران بود

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: معلمی فنی خاص است و باید فردی كه وارد این حرفه می‌شود، خود را آماده كند و بهترین راه همین مراكز تربیت معلم یا تربیت دبیر است.

وی با بیان این‌كه در حال حاضر تربیت معلم و تربیت دبیر تقویت نشده است، افزود: در گذشته دانشسرای عالی هم سطح دانشگاه تهران بود، در حالی‌كه اكنون به آن شیوه نیست.

* معلمان باید فوت و فن معلمی را بدانند

شیخ اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش باید به این امر توجه داشته باشد كه معلمان علاوه بر داشتن معلومات لازم برای انتقال مطالب به دانش‌آموز، رسالت دیگری دارند و آن آمادگی و فوت و فن معلمی است كه باید به كار گیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به نكته دوم یعنی فوت و فن معلمی كم‌تر توجه شده است كه باید این نگاه اصلاح شود.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افرود: هم‌اكنون مراكز تربیت دبیر زیر نظر آموزش عالی و مراكز تربیت معلم زیر نظر آموزش و پرورش است كه باید این دو وزارتخانه در جهت ارتقای این مراكز تلاش كنند

منبع سایت آموزش نیوز

23 اسفند 1386