تبیان، دستیار زندگی
با درخواست چین، مسوولان كشور نپال محور اصلی صعود به قله اورست را برای حمل مشعل المپیك مسدود می‌كنند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسدود شدن قله اورست برای مشعل المپیك

المپیک

با درخواست چین، مسوولان كشور نپال محور اصلی صعود به قله اورست را برای حمل مشعل المپیك مسدود می‌كنند.

به نقل از ایسنا، كشور نپال با درخواست مسوولان كشور چین به مدت ده روز محور شمالی صعود به قله اورست را می‌بندند، تا مشعل بازی‌های المپیك پكن در طی مسیر خود این بار بر فراز بلندترین نقطه جهان قرار گیرد.

"پریتوی سویا گورونگ" وزیر توریسم كشور نپال اعلام كرد: «از اعزام تیم‌هایی كه می‌خواهند طی روزهای اول تا دهم ماه می به قله اورست صعود كنند، جلوگیری می‌كنیم.»

این تصمیم در حالی گرفته می‌شود كه تعدادی از معترضان و جدایی‌طلبان تبتی طی هفته گذشته اعتراض خود را نسبت به گذشتن مشعل بازی‌های المپیك پكن از منطقه تبت اعلام كرده بودند.

با این حال مشعل بازی‌های المپیك پكن در دهه اول ماه می با همكاری مسوولان كشور نپال به فراز بام دنیا خواهد رفت.

در این راستا كمیته بین‌المللی المپیك (IOC) هم نسبت به اتفاق‌های بوجود آمده در تبت اظهار نگرانی كرده است.

كمیته بین‌المللی المپیك نگران این موضوع است كه در اثر ادامه اعتراض‌های تبتی‌ها و اتفاق‌های صورت گرفته در این بخش از خاك چین، موضوع بایكوت بازی‌های المپیك جدی‌تر گرفته شود. این بازی‌ها آخرین بار در سال 1980 و در شهر مسكو از سوی برخی كشورهای جهان تحریم شد.

در این ارتباط یكی از سخنگوهای كمیته بین‌المللی المپیك هم به روزنامه دیلی تلگراف گفت: «روشن است كه ما نسبت به اتفاق‌های صورت گرفته در تبت بسیار نگران هستیم. وظیفه ما این است كه بازی‌های المپیك را به خوبی سازمان‌دهی كنیم. زمانی كه چیزی بخواهد این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد، ما باید واكنش نشان دهیم.»