تبیان، دستیار زندگی
اگرچه در سال جاری نوار هشت سال كسب مدال وزنه‌برداران ایران در مسابقه‌های جهانی پاره شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارنامه موفق وزنه‌برداری ایران

شروع مربیان وزنه برداران برای المپیک

اگرچه در سال جاری نوار هشت سال كسب مدال وزنه‌برداران ایران در مسابقه‌های جهانی پاره شد و هیچ كدام از وزنه‌برداران بزرگسال كشورمان نتوانستند مدال جهانی كسب كنند اما، به طور كلی عملكرد فدراسیون وزنه‌برداری ایران را می‌توان موفقیت‌آمیز ارزیابی كرد.

به نقل از ایسنا، سال 1386 نخستین سالی بود كه مسوولان جدید وزنه‌برداری ایران و در راس آن بهرام افشارزاده، با برنامه‌ریزی‌هایی كه خود از پیش انجام داده بودند، ‌سال را آغاز كرده و براساس همان برنامه‌ها پیش رفتند.

در سال جاری از جمله مهمترین اقدام‌های صورت گرفته بازسازی و پایه‌سازی مجدد وزنه‌برداری ایران چه در بعد تیم‌های ملی و چه در بعد شهرستان‌ها و استان‌های كشور بود. فدراسیون وزنه‌برداری در این راستا از اواخر سال پیش تعداد زیادی وسایل وزنه‌برداری از كشورهای چین و سوئد خریداری و در سطح پایگاه‌های فعال كشور توزیع كرد. البته بسیاری از پایگاه‌های جدید وزنه برداری هم در سال جاری در سایه وجود همین وسایل راه‌اندازی شد كه نتایج آن طی سال‌های آتی مشخص می‌شود. این نیز بخشی از طرح استعدادیابی وزنه‌برداری در ایران است.

یكی دیگر از مواردی كه در سال جاری فدراسیون وزنه‌برداری با موفقیت آن را انجام داد،‌ تكمیل طرح شناسنامه هیات‌های وزنه‌برداری استان‌ها بود. بر همین اساس بود كه نقاط قوت و ضعف و كمبودهای هیات‌ها مشخص شد و فدراسیون وزنه‌برداری در سال جاری قدم جدی در رفع این كمبودها برداشت. اهمیت این نكته در جایی است كه تاكنون چنین اقدامی در وزنه‌برداری ایران صورت نگرفته بود. برقرار كردن نظام ارزشیابی هیات‌ها هم از جمله فعالیت‌های مهم در این زمینه بود.

همچنین در رده تیم‌های ملی، فدراسیون وزنه‌برداری در سال جاری مهمترین فعالیتی كه انجام داد،‌ ثبات در كادرفنی و آرامش در مجموع تیم‌های ملی بود كه بی شك این عمل پس از فاجعه دوپینگ و محرومیت وزنه‌برداران ایران و تنش‌های صورت گرفته بسیار ارزشمند بود. در این راستا تیم‌های ملی وزنه‌برداری ایران علاوه بر مربیان و سرپرست ایرانی، دو مربی چینی و یك مربی مجارستانی را هم در اختیار دارند.

دركنار این مسایل، برگزاری چندین دوره آموزشی و یا ارتقاء داوری و مربی‌گری در سطوح ملی و بین‌المللی موج جدیدی را از بسترسازی برای رشد علمی وزنه‌برداری و به روز شدن دست اندركاران آن بوجود آورده است.

از طرفی دیگر در سال جاری علاوه بر برگزاری كلاس‌های آموزشی در جهت مبارزه با دوپینگ، بیش از یكصد نمونه كنترل دوپینگ از وزنه‌برداران گرفته شد كه همه آنها منفی بود.

* 19 مسابقه داخلی و 10 مسابقه بین‌المللی

آسیا زیر پای وزنه برداران ایران

سال 1386 در حالی برای وزنه‌برداری ایران رو به پایان است كه در این سال 19 مسابقه داخلی در رده‌های مختلف سنی و در شهرهای مختلف برگزار شد. همچنین وزنه‌برداران ایران در این سال در ده مسابقه برون مرزی در كشورهای چین، جمهوری چك، مجارستان، تایلند، اردن، سوریه و تهران شركت كردند.

تعداد اردوهای تیم‌های ملی وزنه‌برداری هم در سال جاری 25 مرحله در داخل و خارج از كشور بود.

* برنامه‌های آینده

فدراسیون وزنه برداری در گزارش عملكردی كه در پایان سال جاری اعلام كرده است، مهمترین برنامه‌های سال آتی خود را تامین منابع مالی،‌ نیروی انسانی و سخت‌افزاری برای انجام برنامه‌هایش دانسته است. این فدراسیون قرار است در سال آتی هم نظارت و ارزیابی هیات‌ها را ادامه دهد و بسترسازی مناسبی را برای مسابقه‌های جهانی و بازی‌های آسیایی و المپیك در پیش گیرد. همچنین فدراسیون وزنه‌برداری قصد دارد در سال آتی برنامه‌های استعدادیابی، ایجاد مدارس وزنه‌برداری و تاسیس انستیتو وزنه‌برداری را پیگیری كند.

حضور در مسابقه‌های بین‌المللی و برگزاری مسابقه‌های مختلف هم از جمله برنامه‌های فدراسیون وزنه‌برداری در سال 1387 خواهد بود.

* تقویم وزنه‌برداری ایران در سال 1387

تغییر مربیان تیم های ملی وزنه برداری!

مهمترین بخش فعالیت‌های فدراسیون وزنه‌برداری در سال آتی به شرح زیر است:

- مسابقه‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا - ژاپن

- مسابقه‌های قهرمانی جوانان جهان - كلمبیا

- اردوی تیم ملی بزرگسالان - مجارستان

- مسابقه‌های وزنه‌برداری بازی‌های المپیك پكن

- مسابقه‌های قهرمانی پیشكسوتان جهان - یونان

- مسابقه‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا - كره‌جنوبی

- مسابقه‌های قهرمانی جوانان و بزرگسالان باشگاه‌های آسیا - كره‌جنوبی

- مسابقه‌های بین‌المللی جام نامجو- تهران

* اهداف آتی وزنه‌برداری ایران

فدراسیون وزنه‌برداری ایران با برنامه‌ریزی‌ای كه انجام می‌دهد، اهداف بلند پروازانه‌ای را در سر دارد كه از جمله مهمترین آنها كسب عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی 2010 چین و كسب سكوهای المپیك 2008 است.

فدراسیون وزنه‌برداری در برنامه‌ها و اهداف آتی خود كسب سه مدال طلا،‌ دو مدال نقره و سه مدال برنز را در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌جو پیش‌بینی كرده است. همچنین این فدراسیون اعلام كرده كه در بازی‌های المپیك پكن با حضور سه وزنه‌بردار، یك مدال طلا و یك مدال برنز كسب كرده و در پی قرار گرفتن در مكان‌های سوم تا ششم المپیك به صورت تیمی است. همچنین در مسابقه‌های جوانان جهان كه در خرداد ماه سال آتی انجام می‌شود، كسب سه مدال طلا، دو مدال نقره و یك مدال برنز و كسب عنوان نایب قهرمانی تیمی پیش‌بینی شده است.

درمورد مسابقه‌های قهرمانی آسیا هم در اردیبهشت ماه در ژاپن پیش‌بینی شده كه تیم ایران سه مدال طلا، دو مدال نقره و یك مدال برنز كسب كرده و به عنوان نایب قهرمانی تیمی دست پیدا می‌كند.