تبیان، دستیار زندگی
گل آقا دوره انتشار: ماهنامه موضوع: طنز و سرگرمی روش: تحلیلی شماره بین المللی: 5477-1023 صاحب امتیاز: زنده یاد كیومرث صابری فومنی مدیر مسئول: زنده یاد كیومرث صابری فومنی محل انتشار: تهران نشانی: میدان آرژانتین، ابتدای زاگرس، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«دو كلمه حرف حساب»

گل آقا

دوره انتشار: ماهنامه

موضوع: طنز و سرگرمی

روش: تحلیلی

شماره بین المللی: 5477-1023

صاحب امتیاز: زنده یاد كیومرث صابری فومنی

مدیر مسئول: زنده یاد كیومرث صابری فومنی

محل انتشار: تهران

نشانی: میدان آرژانتین، ابتدای زاگرس، پلاك 7، كد پستی 15149

صندوق پستی: 4614-15875

كیومرث صابری سال ها ستون «دوكلمه حرف حساب» را در روزنامه اطلاعات می نوشت كه طرفداران بسیاری داشت. وی در آبان ماه سال 1369 اولین شماره «هفته نامه گل آقا» را منتشر كرد. هفته نامه گل آقا سالها خنده را بر لب های ایرانی ها در ایران و سراسر دنیا نشاند.

كیومرث صابری فومنی در سال 1321 كه متفقین، ایران را اشغال كرده بودند در صومعه سرا به دنیا آمد. پدرش كارمند جزء اداره دارایی و مادرش از سادات ترك نسب و از معدود زنان با سواد روستا بود. مادر كیومرث پس از فوت پدر به مكتب داری پرداخت.

كیومرث همزمان با شاگردی در دكان خیاطی، درس را ادامه داد و در 18 سالگی در دبستان چهار كلاسه روستای «كسما» معلم شد. او می گفت كه از 14 تا 16 سالگی 9 قطعه شعر سروده است.

وی در سال 1340 در كنكور رشته سیاسی دانشكده حقوق تهران قبول شد و به تهران رفت. در سال 1345 صابری با اشعار كه برای مجله توفیق می فرستاد، دل حسن توفیق را به دست آورد.او نوشته هایش را با امضای «گردن شكسته فومنی» می نوشت.

وی در هنرستان صنعتی« كارآموز» با محمد علی رجایی آشنا شد و دوستی صمیمی آنها تا ترور شهید رجایی ادامه یافت.

صابری در سال 1358 مدیركل دفتر آموزش بازرگانی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش شد.

می توان گفت بیست و سوم دی ماه 1363 نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات ایران است؛ روزی كه برای اولین بار ستون «دو كلمه حرف حساب» با امضای گل آقا در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید.

در اول آبان ماه 1369، به اصرار دوست قدیم اش مرتضی فرجیان، هفته نامه گل آقا را به قیمت 15 تومان روانه دكه ها كرد كه با استقبال زیادی مواجه شد و به چاپ دوم رسید. صابری در دو كلمه حرف حساب كه حكم سرمقاله اولین شماره را دارد، می نویسد:

«احتمالاً بعضی از خوانندگان عزیز همین حالا كه نخستین شماره مجله گل آقا را در دست دارند از خودشان می پرسند عجب این گل آقا كه پنج، شش سال قبل حرف حساب را در صفحه سه روزنامه اطلاعات با دو كلمه و در یك وجب و چهار انگشت جا شروع كرده بود، چطور در همین مدت كوتاه از ستون حرف حساب به تولید انبوه رسیده ... نخیر! گل آقا از یك ستون حرف حساب شخصاً موفق به تولید انبوه نشده است، این مجله كه مهر مبارك گل آقا بر پیشانی تابناكش خورده حاصل كار یك ایل و قبیله از طنزنویسان و طنز سرایان كشور است...»

بعدها با موفقیت نشریه گل آقا و استقبال از آن، گل آقا تصمیم می گیرد حوزه فعالیت اش را گسترش دهد؛ ماهنامه، سالنامه و بعدها هفته نامه ی بچه ها... گل آقا و انتشارات گل آقا كه تنها به انتشار كتب طنز و كاریكاتور می پردازد، حاصل این دوره است و موسسه ی گل آقا تبدیل به خانه طنز مطبوعات ایران می شود و كلاس درسی برای كاریكاتوریست ها و طنز پردازان تازه كار.

صابری پدر معنوی طنز امروز ایران، طنز نویسی فهیم و عمیق و سیاستمداری خردمند و اصیل بود. وی جز كوله باری كه از نسل توفیق بر دوش داشت و سالها آن را نگه داشت، خود با ساختن شخصیت و شیوه نگارش گل آقا در ستون دو كلمه حرف حساب مشعل طنز ایران را برای مدت ده سال فروزان نگه داشت تا دیگران نیز بتوانند از این بركت استفاده كنند. صابری در این سالها از گل آقا خانواده ای ساخته بود، سراسر شادمانی، زیبایی و دانایی.

كیومرث صابری، هوای تازه ی ژورنالیسم ایران در اواخر دهه 1360 و اوایل دهه 1370 است.

گل آقا، سرآغاز طنز پس از انقلاب است؛ نشریه ای كه نقطه عطفی در فضای ملال آور مطبوعاتی آن سال ها بود. گروهی از طنز نویسان برجسته، كاریكاتوریست های گل آقا بعدها طنز نویسان برجسته و مشهور شدند، به طوری كه نویسندگان برنامه های طنز، كارشان را در گل آقا و در زیر سایه تعلیمات صابری آغاز كردند. صابری نمونه تمام عیار یك روزنامه نگار با هوش و خوش قریحه و موفق ترین و مشهورترین روزنامه نگار نیمه اول دهه 1370 به شمار می رود. خیلی پیش از آنكه طیف جدید روزنامه ها و نشریات سیاسی راه بیفتند و نویسنده مطبوعات به چهره ای محبوب و مشهور تبدیل شود، صابری در فضایی تك بعدی تر، نویسنده ای محبوب بود.

كیومرث صابری فومنی ملقب به گل آقا، متولد 1321 در شهرستان صومعه سرا پس از تحمل یك دوره بیماری صبح روز جمعه 11 اردیبهشت سال 1383 در بیمارستان مهر تهران دارفانی را وداع گفت.

سرویس ادب و هنر موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان این واقعه بزرگ و غم انگیز فرهنگی را به عموم هنرمندان و خانواده محترم وی تسلیت عرض می نماید.

روحش شاد

متن پیام مقام معظم رهبری به مناسبت در گذشت كیومرث صابری فومنی

متن پیام ریاست محترم جمهور به مناسبت در گذشت كیومرث صابری فومنی

گزارش تصویری از مراسم تشییع پیكر« گل آقا»