تبیان، دستیار زندگی
در سایه استفاده گسترده ارتش ایالات متحده از سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده در دو جنگ اول و دوم خلیج [فارس]، آثار فاجعه بار این تسلیحات به ایجاد موجی از بیماری سرطان در کشور عراق و مناطق همجوار انجامیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گسترش دهندگان سرطان

ارتش امریکا

چکیده:

در سایه استفاده گسترده ارتش ایالات متحده از سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده در دو جنگ اول و دوم خلیج [فارس]، آثار فاجعه بار این تسلیحات به ایجاد موجی از بیماری سرطان در کشور عراق و مناطق همجوار انجامیده است. ابتلای مردم این کشور و به ویژه مناطق جنوبی به انواع سرطان، به همراه آلودگی گسترده خاک و هوای این بخش ها، منطقه خاورمیانه و آسیای شرقی و در نهایت کل دنیا را در معرض آسیب های فراوانی قرار داده است که با ادعاهای دروغین بوش در توجیه این اشغالگری، هیچ ارتباطی ندارد.

ارتش امریکا

به نظر می رسد که رسانه های آمریکایی چندان تمایلی به افشای دروغ های بوش در مورد جنگ ارتش آمریکا در عراق ندارند. مثلاً به این جمله بوش دقت کنید: «ما از خویشتن دفاع خواهیم کرد؛ اما در همین حال، ضمن همکاری با دوستان هم پیمانمان، فعالانه در جهت گسترش صلح و دموکراسی تلاش می کنیم.» مطمئناً به گسترش دموکراسی در این کشور باید با نگاهی دقیق تر بنگریم. چرا که در اشغال عراق و افغانستان، ما بیش از هر چیز شاهد آثار ویرانگر جنگ بر زندگی شهروندان این کشورها و تخریب زیرساخت های ملی بوده ایم.

روز به روز به آمار تلفات این جنگ افزوده می شود و مواد سمی مرگبار گسترش می یابند. آیا تاکنون نام اورانیوم ضعیف شده را شنیده اید؟ و آیا بحران آفرینشی در بخش سلامت ساکنان عراق و به دنبال آن در خاورمیانه و آسیای مرکزی، به خاطر استفاده از این سلاح های مرگبار، نباید از سوی مردم آمریکا با واکنش مناسبی رو به رو گردد؟

دکتر جواد العلی مدیر مرکز غده شناسی بزرگ ترین بیمارستان بصره، در کنفرانسی که در ژاپن برپا گردیده بود، چنین گفت: «دو پدیده عجیب در شهر بصره روی داده است که من هرگز مشابه آن را در گذشته مشاهده نکرده بودم. اول، وجود سرطان های دوگانه و سه گانه در یک فرد است. به عنوان مثال، ابتلای همزمان یک نفر به سرطان های خون و معده. البته ما با مواردی نظیر ابتلای یک نفر به سه سرطان خون، معده و کلیه هم رو به رو بوده ایم. نکته دوم این است که بیماری سرطان به صورت خوشه ای در خانواده های عراقی گسترش یافته است... . به عنوان مثلا، در خانواده همسرم، 9 نفر به انواع سرطان مبتلا شده اند.»

سلاح های بیماری زا

وی می افزاید: «کودکان عراقی بیش از دیگران از این آلودگی های هسته ای آسیب دیده اند. بدن این کودکان، تشعشع بیشتری را (به دلیل زندگی در سنین رشد) جذب می کنند. به همین دلیل هم سرطان غددد لنفاوی که به ندرت در میان افراد زیر 12 سال مشاهده می شود، هم اینک به یک بیماری عادی در میان کودکان عراقی تبدیل شده است.»

سلاح های حاوی اروانیوم ضعیف شده (DU)، از محصولات جانبی فرآیند غنی سازی اورانیوم ساخته می شوند. این سلاح را باید جزو کثیف ترین تسلیحات دنیا در حال حاضر دانست. چرا که پس از استفاده از آن علیه زره پوش ها، به سرعت انبوهی از ذرات نانو را در فضا می گستراند که به آسانی از طریق پوست افراد جذب می گردد. و البته باید بدانید که نیمه عمر اورانیوم موجود در این سلاح 4468 میلیارد سال است.

ما سلاح های خود را با این اورانیوم ها ساخته ایم. باید بدانید، در جنگ اول خلیج [فارس] (که برای اولین بار این سلاح آزمایش شد) در مجموع، 200 تن از این سلاح ها استفاده شد و به پیدایش سندروم جنگ خلیج انجامید. اما در جنگ اخیر، حدود 1700 تن از این سلاح ها و به ویژه در اطراف شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در آغازین روزهای جنگ، از این سلاح ها علیه شهر بغداد استفاده شد که بارانی از ذرات سرطان زای باردار اورانیومی را در فضای این شهر گستراند. البته ابتلا به بیماری های خونی و نارسایی های جسمی در نوزادان، از دیگر آثار جنگی است که نصیب افرادی شد که ما برای اعطای آزادی به کشورشان گام نهاده ایم. در حقیقت ما گامی در جهت گستراندن دموکراسی در عراق برنداشته ایم، بلکه تنها به دستکاری و تغییر ژنوم انسانی آنان دست زده ایم.

البته در همان حال که ما به قول رئیس جمهور بوش به «حفظ خویشتن» مشغولیم تا از شر سلاح های خیالی کشتار جمعی عراق در امان بمانیم، ایالت متحده درهای زراخانه اش را به روی این کشور گشوده است. به علاوه، خاک و هوای عراق به این مواد رادیواکتیو آلوده شده است. هر چند به دلیل جریانات آب و هوایی، کل دنیا از این گرد و غبار هسته ای آسیب خواهد دید.

بمب شیمیایی

کریس بوسبی، یکی از فیزیکدانان گرایش شیمی و عضو کمیته ریسک های ناشی از تشعشع در دولت انگلستان که بنیان گذار کمیته اروپایی ریسک های تشعشع می باشد، کیفیت هوای بریتانیای کبیر را بررسی و کنترل می کند. بر اساس یافته های وی، «این ذرات اورانیومی، ر حال انتشار در سراسر کره خاکی ما هستند.» بدین ترتیب، هنگامی که بوش اعلام می کند که «ما در کنار مردم افغانستان و عراق تا دستیابی به آزادی و رهایی آنان ایستاده ایم» به یاد بیاوریم که یکی از دانشمندان برجسته انگلیسی از این جنگ به عنوان «مجازات مرگ برای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی» - به دلیل آسیب های فراوان زیست محیطی آن – یاد کرده است. اینک جرایم جنگی این تجاوز در برابر چشمان ماست. البته شاید آن قدر این جنایت ها بزرگند که به چشم ما نمی آیند. اما در همین حال، مواد مرگبار و کشنده گسترش می یابند، کودکان می میرند و به دنبال آن، کره خاکی ما غیر قابل سکونت خواهد شد.

رابت سی. کوهلر