تبیان، دستیار زندگی
عوامل بسیاری بر اینكه آسپیرین ممكن است برایتان مفید یا مضر یا فاقد اثر باشد، موثرند. سن، مهم ترین عامل به شمار می رود. عوامل دیگری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا آسپیرین برای شما مفید است؟

آسپیرین

عوامل بسیاری بر اینكه آسپیرین ممكن است برایتان مفید یا مضر یا فاقد اثر باشد، موثرند.

سن، مهم ترین عامل به شمار می رود. عوامل دیگری كه وارد محاسبه می شوند، عبارتند از: خطر بروز حملات قلبی یا سكته های مغزی نزد شما، خونریزی گوارشی قبلی و سایر عوامل مربوط به شیوه زندگی.

دكتر بورینگ هشدار می دهد كه این تصمیمی فردی است كه باید با مشورت با پزشك تان یا كسانی كه خدمات مراقبتی بهداشتی در اختیار شما قرار می دهند و سبك و سنگین كردن شانس بروز سكته های مغزی یا حملات قلبی در برابر خطرات ناشی از استفاده دائمی از آسپیرین، اتخاذ شود.

گزارش دیگری که از مطالعه بهداشت زنان ارائه شد، راه دیگری را برای پیشگیری از سكته مغزی پیشنهاد می كند؛ زندگی پاك.

میزان سكته های مغزی در زنانی كه در این مطالعه حداقل چهار بار در هفته مبادرت به ورزش می كردند، سیگار نمی كشیدند، وزن سالمی داشتند و رژیم غذایی شان از نقطه نظر قلبی، سالم به حساب می آمد، تقریبا نصف كسانی بود كه فاقد اینگونه عادات سالم بهداشتی بودند و روشن است كه این دسته از خانم ها، گرفتار آثار و عوارض نامطلوب آسپیرین هم نمی شدند.

منافع حتمی آسپیرین

منافع آسپیرین برای مردان و زنان در موارد زیر اثبات شده است.

- در حملات قلبی:

جویدن آسپیرین (یك عدد آسپیرین بزرگسال یا دو عدد آسپیرین بچه در روز) می تواند از خطر مرگ به علت حمله قلبی بكاهد.

- پس از حمله قلبی یا سكته ناشی از نرسیدن خون به عضله قلب:

خوردن همه روزه آسپیرین به مقدار كم (یك عدد آسپیرین بچه) می تواند به پیشگیری از حمله قلبی یا سكته مغزی دوم كمك كند و احتمال مرگ به علت بیماری قلبی را كاهش دهد.

- اگر درد ثابت قفسه سینه ناشی از بیماری عروق كرونر قلب دارید یا مبتلا به بیماری های شریان های محیطی مثلا در پاها هستید یا از بیماری قند رنج می برید و به علت تصلب شرائین هر یك از اندام های شما دچار اختلال است، خوردن روزانه یك عدد قرص آسپیرین بچه می تواند به پیشگیری از حمله قلبی یا سكته مغزی كمك كند و خطر مرگ در اثر بیماری قلبی را كمتر كند.

ترجمه: عبدالوهاب فخر یاسری

*مطالب مرتبط:

مسکّن نخورید، ضرر دارد

دنیای دوا و درمان

مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد

دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.