تبیان، دستیار زندگی
گزارش عملكرد استادیوم آزادی در مقایسه با 6 ورزشگاه بزرگ اروپا، آزادی صدرنشین است! چمن استادیوم یكصدهزار نفری آزادی در آستانه برگزاری هر مسابقه ملی و باشگاهی كه از دید مخاطبان فوتبال دوست با اهمیت می باشد و همواره بر ایشان د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدرنشینی آزادی در مقایسه با 6 ورزشگاه بزرگ اروپا

گزارش عملكرد استادیوم آزادی در مقایسه با 6 ورزشگاه بزرگ اروپا،

آزادی صدرنشین است!

چمن استادیوم یكصدهزار نفری آزادی در آستانه برگزاری هر مسابقه ملی و باشگاهی كه از دید مخاطبان فوتبال دوست با اهمیت می باشد و همواره بر ایشان دغدغه برانگیز است. شاید اساس تفكر اكثر قریب به اتفاق دیدگاه های موجود به كارشناسی و فنی نبودن اظهار نظرها بازگردد.

اگر رعایت شدن آخرین استانداردهای لازم از كشور آلمان در ساخت و كشت زمین چمن فوتبال را در نظر بگیریم و به اعتقاد مدیركل مجموعه ورزشی آزادی تهران آخرین استانداردهای لازم نیز برای نگهداری آن رعایت شده باشد، نگاهی به آمار برگزاری مسابقات فوتبال در برترین استادیوم های كشورهای اروپایی در مقایسه با چگونگی و تعداد برگزاری مسابقات باشگاهی و ملی فوتبال در ایران نیز خالی از لطف نمی باشد. چرا كه بحث رعایت استانداردهای لازم در ساخت و چگونگی نگهداری زمین چمن تنها یك طرف قضیه برای بهره وری بهینه از این زمین به شمار می رود و تعداد برگزاری استاندارد مسابقات ملی و باشگاه نیز روی دیگر این سكه است.

مدیریت ورزشگاه آزادی چندی پیش در یك نگاه آماری و مقایسه ای به بررسی تعداد بازی های ( باشگاهی و ملی) برگزار شده در طول یك سال در 6 ورزشگاه بزرگ اروپا پرداخت. نتایج تحقیقات انجام شده در باشگاه های " سن سیرو" ایتالیا، " هامپدن پارك" اسكاتلند،" الدترافورد" انگلستان،" المپیك مونیخ" آلمان،" فیلیپس" هلند و " دورتموند" آلمان در رابطه با تعداد بازی های( باشگاهی و ملی) برگزار شده در طول یك سال و مقایسه آن با استادیوم یكصد هزار نفری آزادی مطالب جالبی را نمایان می سازد.

به نتایج این گزارش توجه كنید:

بر اساس این گزارش؛ در طول فصل 2003-2004 در ورزشگاه دورتموند، 17 بازی لیگ ملی، یك بازی لیگ رقابتی و 2 بازی یوفا كه جمعا 20 بازی می شود، برگزار شده است. به علاوه این استادیوم امكاناتی برای مسابقات تیم ملی آلمان مانند بازی آلمان- اسكاتلند در سپتامبر 2003 در نظر گرفته بود.

استادیوم سن سیرو ایتالیا كه متعلق به دو باشگاه اینتر میلان و آث میلان است، از ابتدای جولای 2002 تا 30 ژوئن 20063، 58 دیدار را برگزار كرده است كه از این تعداد، 34 بازی لیگ، 5 بازی حرفی، 9 دیدار باشگاه های اروپا، 9 بازی از جام یوفا و 2 دیدار نمایشی داشته است. بنابراین به طور متوسط هر 29/6 روز، یك دیدار در این استادیوم برگزار می شود.

در گزارش ارایه شده از سوی استادیوم هامپدن پارك اسكاتلند در طول سال 2003، این استادیوم میزبان 45 مسابقه فوتبال و 6 مسابقه فوتبال آمریكایی بوده است. بر این اساس هر 4/7 روز، یك مسابقه در این ورزشگاه برگزار شده است.

در طول فصل 2002-2003 مسابقات لیگ انگلستان نیز استادیوم الدترافورد، میزبان 19 بازی لیگ مقدماتی، 8 بازی لیگ قهرمانی، 3 بازی جامFA، 2 بازی جامWerthing ten، یك بازی دوستانه، یك بازی عمومی تمرینی، یك بازی نیمه نهایی جامFA، یك بازی فینال جوانان، یك بازی فینال لیگ قهرمانی اروپا، یك بازی لیگ راگبی، فینال سوپر لیگ، و 2 بازی بین المللی انگلستان و جمعا41 بازی بوده است.

استادیوم ملی المپیك مونیخ متعلق به باشگاه بایرن مونیخ آلمان است كه سالیانه 38 بازی در آن برگزار می شود. به عبارت دیگر هر 8/7 روز یك بار یك مسابقه در این استادیوم برگزار خواهد شد.

در استادیوم ملی فیلیپس هلند نیز سالیانه 22 بازی برگزار می شود. به عبارت دیگر هر 15 روز یك مسابقه در این استادیوم انجام می گردد.

در استادیوم یكصد هزار نفری آزادی نیز طی سال گذشته 70 بازی لیگ باشگاهی و ملی برگزار شده است كه تنها 48 دیدار آن به مسابقات پیروزی و استقلال تعلق داشته است. بنابراین گزارش نتایج تحقیقات انجام شده تا حدودی می تواند مدافع انتقاداتی باشد كه در زمینه خرابی زمین چمن آزادی به تناوب در طول سال به آن پرداخته می شود.