تبیان، دستیار زندگی
درد ناشی از التهاب مفصل(آرتریت) و همچنین تلاش برای انتخاب یك مسكن مؤثر می تواند شما را دلسرد كند. برای یافتن پاسخ رایج ترین پرسش هایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بایدها و نبایدها در درد مفاصل

التهاب مفاصل انگشتان دست

درد ناشی از التهاب مفصل(آرتریت) و همچنین تلاش برای انتخاب یك مسكن مؤثر می تواند شما را دلسرد كند. برای یافتن پاسخ رایج ترین پرسش هایی كه در این زمینه مطرح می شوند، شما را به خواندن این مقاله دعوت می كنیم:

آیا فعالیت بدنی، درد حاصل از التهاب مفصلی را بدتر می كند؟

اگر هم اكنون دچار التهاب مفاصل هستید، این درد با انجام فعالیت هایی كه باری را بر مفاصل شما تحمیل می كند یا به انجام حركات مداوم نیاز دارد، بدتر خواهد شد. اما اگر آسیب مفصلی شما ملایم بوده و بیشتر علائم شما مربوط به تاندون ها(رباط ها)، زرد پی ها و عضلات اطراف مفصل هستند و نه خود مفاصل، یك برنامه ورزشی ملایم، می تواند درد شما را تسكین ببخشد. تمرین های كششی و تقویت كننده عضلات را حتما در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

با پزشك خود برای تعیین راه حل و برنامه ورزشی مناسب برای وضعیت خاص خودتان، مشورت كنید. التهاب مفصل از فردی به فرد دیگر متغیر است. از پزشك تان بخواهید كه نوع التهاب مفصلی شما و شدت آن را با دقت تعیین كند. از این اطلاعات برای تصمیم گیری درباره بهترین سرگرمی ها و فعالیت ها استفاده كنید.

از چه نوع فعالیت هایی عموما باید پرهیز كرد و چه نوع فعالیت هایی برای اكثر افراد مبتلا به درد التهاب مفصلی مناسب هستند؟

فعالیت هایی كه فشار ناگهانی را بر مفاصل تحمیل می كنند، از قبیل بالا و پایین پریدن، و تنیس بازی كردن، علائم التهاب مفصلی را بدتر نموده و افزایش التهاب و تورم را سبب می شوند. فعالیت هایی كه به نظر مفید می رسند، شامل ورزش هایی هستند كه عضلات شما را تقویت نموده، از مفاصل تان حفاظت كرده و استرس و آسیب وارده به مفاصل را به حداقل می رسانند؛ برای مثال، تقویت عضلات جلو و پشت ران به حفاظت از مفاصل زانو و مفصل لگن كمك می كند.

پزشك شما ممكن است بتواند به شما ورزش هایی را یاد بدهد كه باعث تقویت عضلات تان شوند، بی آنكه به مفاصل تان صدمه بزنند.

هر آنچه را می توانید انجام دهید تا فعالیت فیزیكی خود را حفظ كنید و در عین حال مواظب مفصل هایتان نیز باشید. اگر مفاصل شما دردناك تر و آسیب دیده تر از آن هستند كه بتوانید فعالیتی مثل قدم زدن را انجام دهید، شنا یا سایر ورزش های آبی می توانند انتخاب بهتری برای فعال نگه داشتن و روی فرم نگه داشتن شما به حساب آیند.

چگونه می توانید خشكی و درد حاصل از نشستن طولانی مدت را كاهش دهید؟

بسیاری از افراد مبتلا به التهاب مفاصل، پس از نشستن یا استراحت كردن دچار خشكی مفاصل می شوند، به ویژه اگر قبل از نشستن یا خوابیدن، از مفاصل شان كار زیادی كشیده باشند.

بیشتر مبتلایان به روماتیسم مفصلی پس از بیدار شدن از خواب، مثلا صبح ها، دچار خشكی مفصل می شوند. این ها علائم شایع التهاب مفصلی هستند. حركت می تواند برخی از علائم را كاهش دهد.

اگر ناچار هستید برای مدت طولانی بنشینید، وضعیت نشستن خود را برای پیشگیری از خشكی مفاصل یا كاهش آن، تنظیم كنید.

برای مثال، سرتان را به جهات مختلف بچرخانید، وضعیت بازوهایتان را تغییر دهید و ساق پاهایتان را خم كنید و بكشید. این حركات ملایم از خشكی بیش از حد جلوگیری می كنند.

بسیاری از اوقات، پس از كار سخت و فشار بر مفاصل، این خشكی تا چند روز باقی می ماند.

در چه صورتی، پس از بروز درد التهاب مفصلی، باید به پزشك مراجعه كرد؟

در صورت بروز درد در منطقه ای جدید یا باقی ماندن علائم برای بیش از چند روز، به پزشك مراجعه كنید.

در صورتی كه در همان ابتدای بروز علائم به آن ها توجه شود، درمان مؤثرتر خواهد بود. اگر می دانید كه علائم شما در نتیجه فشار بر مفاصل ایجاد شده اند و پس از چند روز از بین می روند، نیازی به مراجعه به پزشك نخواهید داشت.

بهترین داروهای مسكن درد التهاب مفاصل كدامند؟

خبر خوب این است كه امروزه داروهای زیادی برای التهاب مفصلی وجود دارند. اغلب آنها نسبتا بی خطر بوده و به خوبی تحمل می شوند، اما هیچ دارویی نیست كه عارضه جانبی نداشته باشد.

اگر درد التهاب مفاصل شما یك مشكل دائمی هستند، نیاز دارید كه از پزشك تان درباره نوع و میزان داروی مناسب سؤال كنید.

ولی اگر درد شما فقط  پس از یك فعالیت غیر معمول بروز می كند، می توانید از یكی دو عدد قرص استامینوفن استفاده كنید.

برخی از مردم به جای آن آسپیرین را ترجیح می دهند. اگر سابقه زخم معده ، خونریزی ، آسم یا آلرژی دارید، قبل از مصرف آسپیرین یا دارویی مثل ایبوپروفن با پزشك تان مشورت كنید.

اگر علائم شما طولانی بوده و مربوط به فعالیت هایی هستند كه همیشه به آن ها نمی پردازید، داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی مانند: ایبوپروفن و ناپروكسن می توانند درد شما را تسكین دهند. كسانی كه آرتروز ملایمی دارند، می توانند با مصرف تنها یك یا دو قرص از گروه داروهای ضد التهابی غیر استروییدی برای یك یا دو روز، بهبود یابند.

در صورتی كه علائم شما شدیدتر و طولانی تر باشد، ممكن است درگیری مفاصل تان پیشرفته تر باشد و شاید نیاز به دوز بالاتری از داروها بر طبق یك برنامه درمانی منظم داشته باشید.

به هر حال برای مصرف دارو حتما با پزشك تان مشورت كنید.

آیا درمان های مکمل، برای درد التهاب مفصلی سودمند هستند؟

در مورد این پرسش، نقطه نظرهای متفاوتی وجود دارد و پاسخ كوتاه و آسانی در مورد تمامی انواع درمان های مكمل التهاب مفصلی وجود ندارد. حتی تعریف درمان های مكمل از یك منبع به منبع دیگر متفاوت است. برای مثال، گرما، ماساژ، و كشش كه در مورد بسیاری از افراد در تسكین علائم التهاب مفصلی كمك كننده هستند، توسط برخی به عنوان درمان مكمل قلمداد می شوند، حال آن كه در واقع این روش ها، برای سال ها از روش های استاندارد بوده اند. مشكل موجود در این زمینه این است كه درباره درمان های مكمل تا كنون بررسی كافی انجام نشده است. برای اكثر مردم، علائم مربوط به التهاب آرتریت از یك روز به روز دیگر در تغییر هستند. بنابراین اگر مثلا یك داروی گیاهی را یک روز مصرف كرده اید كه به هر دلیل حال تان بهتر بوده است، ممكن است چنین تصور كنید كه دارو باعث بهبودی شما شده است. در درمان التهاب مفصلی، حدود 30 درصد افرادی كه دارونما به جای دارو استفاده كرده اند، حداقل به طور موقت بهبود علائم را گزارش نموده اند.

در پایان باید گفت كه استانداردهای كیفی برای داروهای مكمل وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد كه در میان مارك های تجاری متفاوت، مقادیر ماده فعال، متفاوت است و حتی این تفاوت در میان داروهای دارای یك نوع برچسب تجارتی نیز دیده می شود. همین یك دلیل برای پرهیز از مصرف آنها كافی است.

یافتن یك داروی بی ضرر و مؤثر برای درد التهاب مفصلی کاری پیچیده است كه ممكن است به سال ها زمان نیاز داشته باشد. تلاش برای دور زدن روش های استاندارد می تواند نتایج زیان بار، اتلاف پول، وقت و انرژی را به دنبال داشته باشد.

ترجمه: زهرا عباسپور تمیجانی

*مطالب مرتبط:

ورزش باعث ایجاد آرتروز می شود؟

توصیه هایی برای مبتلایان به آرتروز زانو

تأثیر ورزش در التهاب مفاصل ( آرتریت)

شیوه کاهش قولنج مفاصل

تغذیه در بیماری‌های روماتیسمی

رژیم غذایی و آرتریت روماتوئید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.