تبیان، دستیار زندگی
هدف از این حركت ایجاد فضایی مناسب برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با همكاری همه علاقمندان به این صنعت بوده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمای ایران در اینترنت

وب سایت نمای ایران، نخستین پورتال گردشگری و اطلاع‌رسانی درباره ایران است، كه خرداد 1386 توسط یک شركت نرم‌افزاری راه‌اندازی شده و با نشانی http://www.iranview.ir قابل دسترسی است.

هدف از این حركت ایجاد فضایی مناسب برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با همكاری همه علاقمندان به این صنعت بوده. یعنی در تامین محتوای این سایت همه علاقه مندان به گردشگری می‌توانند مشاركت كنند. نسخه فعلی نرم‌افزار، فاز یكم از پنج فاز این پروژه است. بابك ارجمندی یكی از طراحان این سایت می گوید: «امیدواریم در آینده نزدیك بتوانیم نسخه انگلیسی این سایت را به بهره برداری برسانیم.» تمامی امكانات این پورتال بطور كاملا رایگان در اختیار كاربران قرار گرفته است و در حال حاضر این سایت نزدیك به 1000 عضو و 6000 صفحه بازدید در روز دارد.

تكنولوژی مورد استفاده در طراحی این سایت .NET بوده و زبان برنامه نویسی آن هم  Delphi2006.Net است. در قسمت نقشه ایران از تركیب Flash Action Script  و.NET استفاده شده كه همان تكنولوژی مورد استفاده درGoogle Map   وYahoo Map  است. فایل نقشه راه‌های ایران از موسسه جغرافیایی گیتاشناسی تهیه شده  است. برای دسترسی به سایت از نشانی‌‌های http://www.iranview.org و www.iranmapia.com   نیز می‌توانید استفاده كنید.

ورودی باغ شاهزاده ماهان - برگرفته از سایت iranview

جامع‌ترین نقشه راه‌های ایران

در این پرتال امكانات متنوعی وجود دارد. یكی از قابلیت‌های ویژه این سایت نقشه راه‌های ایران با تصویر ماهواره‌ای منطبق بر آن است كه امكان فاصله یابی، آن را بسیار كاربردی كرده. در این قسمت كاربر می تواند 2 نقطه دلخواه را روی نقشه انتخاب كند و با كلیك روی نقطه مقصد فاصله هوایی بین این 2 نقطه را ببیند. تمامی اطلاعات موجود در این سایت از طریق طبقه‌بندی‌های مختلف و همچنین جستجو قابل دسترسی اند. همچنین در بخش استان‌ها اطلاعات موجود در سایت به تفكیك در اختیار كاربران قرار می گیرد.

از دیگر امكان های این سایت لینك‌ها‌ی متنوع جاذبه‌ها، خواندنی ها و گالری است. هر یك از این بخش‌ها به زیر شاخه‌هایی تقسیم بندی می‌شود كه در نوار پایین منوی اصلی قابل مشاهده‌اند و خود این زیر شاخه‌ها نیزبه طبقه‌های فرعی تر تقسیم می‌شوند.

در صفحه هر یك از لینك‌های اصلی جدیدترین عنوان‌هایی كه وارد سایت شده است نمایش داده می‌شود با كلیك بر روی عنوان یا تصویر هر قسمت قادر به مشاهده اطلاعات بیشتر در ارتباط با آن مطلب خواهید بود. ضمن آنكه اگر شما هم عضوی از سایت باشید می‌توانید اطلاعاتی را در همان زمینه وارد كنید و در صورت نیاز آن را به نقطه‌ای بر روی نقشه نیز كه یا خودتان ثبت كرده‌اید و یا از قبل در نقشه ثبت شده مرتبط سازید كه در این حالت یك كره سرمه‌ای رنگ در پایین مطلب به چشم می‌خورد كه با كلیك بر روی آن به نقطه مورد نظر بر روی نقشه متصل می‌شوید. این كار توسط لینك" ورود و ویرایش محتوا" كه در نوار سمت راست دیده می شود انجام پذیر است. همچنین می توانید در مورد مطالبی كه دیگر دوستان وارد كرده اند نیز اظهار نظر كنید.

شاید امكان مشاركت اعضا در تامین محتوا مهمترین ویژگی این سایت باشد: «هر كاربری كه علاقه مند به مشاركت در به روزرسانی و ورود اطلاعات به سایت نمای ایران باشد می‌تواند به سادگی در این سایت عضو شود و مطلب‌هایش را روی سایت قرار دهد. البته این مطلب‌ها باید پیش از انتشار در سایت توسط تیم شركت ما بازدید و تایید شود تا اطلاعات اشتباه در اختیار كاربران قرار نگیرد.»

گالری عكس یكی دیگر از قابلیت های موجود در این سایت است كه در آن قسمت شما می‌توانید تصویرهایی از جاذبه های گردشگری ایران را مشاهده كنید. همچنین در این سایت یك لغتنامه آنلاین با امكان جستجوی انگلیسی به فارسی و برعكس وجود دارد. امكان دیگر پرتال نمای ایران مبدل نام به پارسی باستان با خط میخی است. در این قسمت شما می توانید نام خود را با دیكته انگلیسی وارد كرده و بعد نامتان را با خط میخی مشاهده كنید.

منبع: جام جم آنلاین