تبیان، دستیار زندگی
16فروردین(5 آوریل)....14 بهمن ( 2 فوریه )
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین وقایع اینترنتی سال 1386

16فروردین(5 آوریل)

شركت یاهو سرویس Yahoo Alpha را مورد آزمایش قرار داد. سرویسی كه طی آن كاربران موتور جستجوگر یاهو می‌توانند نتایج جستجو خود را به خصوص در ستون نتایج ویژه سفارشی كرده و مطابق با نیاز خود منابع جستجو را تغییر دهند.

30 فروردین (19 آوریل)

شركت امنیتی كلاه سفید (White Hat) یكی از جنجالی‌ترین گزارشات خود را در این روز در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داد. در این گزارش، هشت سایت از ده سایت پر بیننده شبكه اینترنت دارای نقاط آسیب پذیر خطرناك اما بسیار پیش پا افتاده‌ای گزارش شدند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به سایت شركتeBay   اشاره كرد.

4 اردیبهشت ( 24آوریل)

شركت نینتندو برای آنكه از كورس رقابت با كنسول‌های بازیX-Box  مایكروسافت و 3PS شركت سونی جا نماند، سرویس اینترنتی ویژه ای برای كاربران كنسول بازیWii  راه‌اندازی كرد. در این سرویس كاربران می‌توانند از طریق شبكه اینترنت و كنسول بازی خود، در بازی‌های گروهی آنلاین شركت كرده و همچنین نسخه‌های جدید بازی‌های این كنسول را خریداری كنند.

همچنین در این روز شركت مكافی، تولید  كننده برنامه‌های امنیتی، نرم‌‌افزار جدیدی را به مجموعه نرم‌افزاری خود اضافه كرد كهMcAfee DLP Gateway   نام دارد و به كاربران و به خصوص مدیران سایت این امكان را می‌دهد كه ورود و خروج اطلاعات از شبكه‌هایLAN    را به طور كامل و بهتر از گذشته تحت كنترل داشته باشند.

world wide web

1 خرداد (22 می)

شركت گوگل در این روز اعلام كرد كه قصد دارد سرویس كره زمین خود را به سیستم صوتی مجهز كند. به این ترتیب كه كاربران می‌توانند برای قسمت‌های مختلف دنیای مجازی گوگل در این سرویس، تم‌های صوتی اضافه كنند.

10 خرداد (31 می)

در حالیكه شركت موزیلا، تولید كننده مرورگر فایرفاكس، از مدتها قبل نسخه شماره 2 این مرورگر را در شبكه اینترنت در دسترس كاربران قرار داده بود، در این روز برای رفع نواقص نسخه شماره 5.1 خود نیز فایل‌های به روز رسانی ارائه كرد. این اقدام موزیلا با انتقادات زیادی همراه بود كه در راس آن مسوولین شركت مایكروسافت، مهمترین رقیب موزیلا از این اقدام بهره‌برداری‌های تجاری زیادی كرد.

14 خرداد ( 4 ژوئن)

در این روز یكی از بزرگترین حملات اینترنت در طول چند سال اخیر به نرم‌افزار و سرویس اینترنتی یاهو مسنجر انجام شد. هكرهای اینترنتی در این حمله بیش از 40 سایت را برای حمله به این سرویس آماده كرده بودند و توانستند با نفوذ به برخی نقاط آسیب‌پذیر نرم‌افزار صدماتی را به این سرویس وارد كنند. اما با تلاش‌های مدیران و مهندسین شركت یاهو، پس از دو روز كلیه نقاط آسیب‌دیده و راه‌های نفوذ هكرها ترمیم شدند.

30 خرداد (19 ژوئن)

یكی از مهمترین اتفاقات سال 86 و 2007 میلادی در این روز به وقوع پیوست. شركت یاهو بعد از سالها مدیریت "تری سمل"‌، سكان مدیریت این شركت بزرگ و محبوب را به جری یانگ سپرد. این تغییرات در مدیریت شركت یاهو با هدف ایجاد یك شوك مدیریتی در این شركت انجام شد. شرایط اقتصادی و تجاری یاهو در طول سال گذشته بسیار بد بود به طوری‌كه بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهام‌داران این شركت قصد باز پس گرفتن سرمایه‌های خود را داشتند. اجرای چند پروژه ناموفق نظیر سرویس پست الكترونیكی بتا و پروژه پاناما، باعث شد تا هیات مدیره یاهو، "جری یانگ" را جایگزین "سمل" كنند.

world wide web

6 تیر (26 ژوئن)

این روز یكی از پر ترافیك‌ترین روز‌های شبكه اینترنت در طول سال گذشته گزارش شده است. به طوریكه سرعت انتقال اطلاعات در شاه‌راه‌های اینترنتی به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش یافتند. به عنوان مثال، میانگین سرعت دانلود اطلاعات در قاره آمریكا به 97.1 مگابایت بر ثانیه رسید و این در حالی بود كه در حدود یك ماه قبل از آن این سرعت حدود 50 مگابایت بر ثانیه بوده‌است. همچنین در این روز شركت گوگل نیز سرویس جدیدی با نامGoogle Earth Outreach  را راه‌اندازی كرد كه از طریق سرویس كره زمین این شركت، به كاربران و شركت‌های تجاری تازه‌كار امكان برقراری ارتباط با شركت‌های فنی و تجاری بزرگ را می‌دهد.

23 مرداد (13 آگوست)

در این روز ، هكرهای اینترنتی در یك اقدام سیاسی و برای نشان دادن خشم خود از سیاست‌های جنگ طلبانه غرب، سایت رسمی سازمان ملل را هك كردند. در این اقدام پس از باز شدن صفحه اصلی سایت، یك كادر در بالای صفحه به نمایش در می‌آمد كه در آن نوشته شده بود: « این یك اعتراض است. ای اسرائیل و آمریكا! كودكان و سایر مردم را نكشید. برای همیشه صلح كنید. بدون جنگ ... »

یكم شهریور (22 آگوست)

شركت گوگل، سرویس جدیدی را با نام آسمان گوگلGoogle Sky)  )به دنیای اینترنت معرفی كرد مشابه سرویس كره زمین این شركت بود. با این تفاوت كه به كاربران امكان می‌داد تا درآسمان و در بین كهكشان‌ها گشت و گذار كنند.

سوم شهریور (24 آگوست)

یكی از بزرگترین سرقت‌های اطلاعاتی در شبكه اینترنت در این روز انجام شد. در این حمله هكرهای اینترنتی توانستند با نفوذ به یكی از سرور‌های سایت كاریابیMonster.com  ، برای تعداد زیادی از كاربران ثبت نام كرده در این سایت، نامه الكترونیكی قلابی ارسال كنند و از آنها به ثبت نام جهت یك شغل خوب و پر درآمد ترقیب كنند. در این حمله، اطلاعات بیش از یك میلیون و ششصد هزار كاربر در امریكا به سرقت رفت.

26 مهر ( 17 اكتبر)

شركت اسكایپ(Skype)   اعلام كرد كه كاربران این شركت مراقب فایل نصب جعلی ملقب به این شركت كه توسط هكرهای اینترنت توزیع شده‌است باشند.

این فایل كه با نام SkypeDefenderSetup.exe   در شبكه توزیع شده بود، توانست بسیاری از كاربران این شركت را به دام بیاندازد. به این ترتیب كه كاربران، به خیال نصب نسخه جدید نرم‌افزارVoIP   این شركت، یك برنامه تروجان را بر روی رایانه خود نصب می‌كردند كه ضمن برداشت اطلاعات شخصی كاربران، مشكلات امنیتی زیادی برای كاربران ایجاد می‌كرد.

آگاهی از تماس تلفنی هنگام اتصال به اینترنت

4 آبان ( 24 اكتبر)

در این روز سایت‌های خبری اینترنتی، خبر جالبی را به نقل از یكی از مقامات ارشد گروه‌های نظامی فلسطینی منتشر كردند مبنی بر اینكه نظامیان فلسطینی برای مقابله با اشغالگران اسرائیلی و شناسایی موقعیت‌های استراتژیك آنها جهت پرتاب راكت‌های خود از سرویس كره زمین گوگل استفاده می‌كنند. این خبر باعث خشم نیروهای اسرائیلی و اعتراض آنها به شركت گوگل در خصوص دسترسی آزاد نیروهای فلسطینی به این سرویس شد.

14 آبان (4نوامبر)

در طول سال گذشته یكی از دغدغه‌های دولت‌های مختلف در سراسر دنیا، بحث دسترسی كودكان به سایت‌های اینترنتی غیر اخلاقی بوده‌است. یكی از مؤثرترین این اقدامات ارائه سرویس موتور جستجوگر www.FragFinn.de  توسط دولت آلمان بود. این موتور جستجوگر ویژه كودكان طراحی شده است و فقط سایت‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد كه از نظر مسائل اخلاقی مورد تأیید این دولت قرار دارند.

10 دی (30 دسامبر)

این روز را می‌توان یكی از تلخ‌ترین روزهای شبكه اینترنت نامید. زیرا شركتAOL   سهامدار اصلی مرورگر نت اسكیپ به طور رسمی اعلام كرد كه دیگر از این مرورگر پشتیبانی نخواهد كرد و این مرورگر برای همیشه از اینترنت حذف خواهد شد. مرورگر نت اسكیپ، مرورگر قدرتمندی بود كه به علت عدم توانایی مالی بنیانگذاران آن، توانایی مقابله با اینترنت اكسپلورر مایكروسافت را نداشت و در نهایت شكست خورد.

18 دی (8 ژانویه)

یكی دیگر از تغییرات مدیریتی بسیار مهم در دنیای اینترنت در این روز بوقوع پیوست. در حالی كه چند‌روز از آغاز سال جدید میلادی می‌گذشت، "میشل بكر"، رئیس شركت موزیلا از سمت خود استعفاء كرد و سکان مدیریت این شركت بزرگ را به "جان لیلی"، رئیس بخش عملیاتی موزیلا سپرد. این اقدام بكر، بسیاری از كارشناسان شبكه اینترنت را شوكه كرد.

8 بهمن (27 ژانویه)

قطع كابل اصلی ارتباط اینترنتی در دریای مدیترانه مشكلات زیادی را برای كاربران كشورهای مصر و بیشتر كشورهای خاورمیانه بوجود آورد. این قطعی ارتباط به كابل نوریFLAG  مربوط می‌شد. چند روز بعد از این اتفاق، كابل ارتباطی دیگری در خلیج فارس نیز قطع شد، كه كاهش سرعت ارتباط اینترنتی منطقه را افزایش داد.

14 بهمن ( 2 فوریه )

یكی از جنجالی‌ترین خبرهای سال 86 در این روز در خبرگزاری‌ها منتشر شد. در این روز شركت مایكروسافت با ارائه یك پیشنهاد 6.44 میلیارد دلاری، خواستار خرید سهام شركت یاهو شد. این پیشنهاد بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب كرد و با انتقادات زیادی از سوی كارشناسان شبكه اینترنت همراه شد.

منبع: جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

پانزده سال زندگی با اینترنت

گناهان اینترنتی