تبیان، دستیار زندگی
ورزش ایران در سال 86 آبستن حوادث زیادی بود و طی روزهای بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی این سال رو به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

86 نگاه به ورزش سال 86 ایران(2)

کی ورزش کنیم، کی ورزش نکنیم؟

ورزش ایران در سال 86 آبستن حوادث زیادی بود و طی روزهای بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی این سال رو به پایان اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در صحنه ورزش كشورمان رخ داد. اتفاقاتی كه گاه تلخ بود و گاه شیرین و صد البته به خاطر سیستم غیراصولی حاكم بر ورزش ما (ببخشید ، كد ام سیستم؟) شیرینی هایش زود گذر شد و تلخ یهایش مكرر!

در بخش دوم از اتفاقات رخ داده در ورزش ایران در طی سال 1386 که از سوی مجله دنیای ورزش مورد بررسی قرار گرفته است، مطالب زیر را می خوانید:

30- كمیته انضباطی سپاهان را به خاطر حوادث فولاد شهر با كسر 5 امتیاز جریمه كرد . البته در پی اعتراض سپاهان و با تشكیل كمیته استیناف، این جریمه با 2 امتیاز تخفیف به كسر 3 امتیاز از سپاهان تبد یل شد.

31- سپاهان بعد از گشت و گذار برای انتخاب سرمربی و مذاكره با بیلاچی رومانیایی، ورنرلورانت آلمانی، مصطفی دنیزلی ترك، ویكتور پوآ اروگوئه ای و ژوران ویرا برزیلی با ویرا سرمربی تیم قهرمان جام ملت های آسیا قرارداد امضا کرد تا این مربی كه بعد از قهرمانی عراق د ر آسیا چند ماه بیكار بود، جانشین لوكابوناچیچ شد.

32- فیفا به خاطر شكایت رافائل از پرسپولیس و بی تفاوتی سران این باشگاه نسبت به هشد ارهای فیفا (البته دقیق ترش می شود بی توجهی  سازمان ورزش، چون تا جایی كه یادمان می آید، كاشانی خیلی پیگیر بود وبی تفاوت نبود) 6 امتیاز از پرسپولیس كسر كرد. فیفا در نامه ای به فدراسیون فوتبال كسر 6 امتیاز پرسپولیس را لازم الاجرا دانست.

سپاهان و پرسپولیس دو مدعی اول قهرمانی

33- هندبال ایران به رغم استفاده از امتیاز میزبانی، نتوانست به عنوان یكی از سه سهمیه قاره به رقابت های جهانی راه یابد. تیم ملی هندبال ایران كه یكی از موفقترین تیم های ورزشی سال 85 بود، در رقابت های قهرمانی آسیا كه حكم انتخابی جام جهانی را داشت و به میزبانی ایران برگزار شد، در بازی رده بند ی با اختلاف تنها یك گل و به رغم گلزنی در ثانیه هاى پایانی برابر عربستان شکست خورد و نتوانست جواز حضور در رقابت های جهانی هند بال را كسب كند.

34- با حكم یزدانی خرم، رئیس فدراسیون كشتی محمود معزی پور به عرصه ملی برگشت و عهده دار هدایت تیم ملی كشتی آزاد شد. معزی پور یكی از موفقترین سرمربیان ایرانی در تیم ملی جوانان بود و حالا وی به اتفاق برزگر مشتری دائمی المپیك، باید سرنوشت سازان كشتی ایران در المپیك 2008 باشند.

35- آیدین نیكخواه بهرامی، چهره ملی بسكتبال ایران بر اثر سانحه رانندگی درگذشت. آیدین ساعتی بعد از برگزاری دیدار تیمش برابر پتروشیمی، در انتهای جاده چالوس دچار حادثه ای عجیب شد و د ارفانی را ترك كرد. درگذشت این جوان رعنا كه برای حضور در المپیك و رویارویی با غول های بسكتبال جهان رویاهای زیادی د اشت، جامعه بسكتبال ایران و در واقع ورزش ایران را عزادار كرد. درگذشت آیدین تلخترین حادثه ورزش ایران در سال 86 بود.

36- انتخابات فدراسیون فوتبال كشورمان پس از 19ماه سرگردانی فوتبال و دو بار تعویق انتخابات به رغم شعارهای مسئولان مبنی بر برگزاری انتخابات بدون دخالت خارجی ها، با حضور 4 نمایند ه از فیفا و كنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد و البته آقایان نقش دخالتی! این نمایندگان خارجی را نظارتی عنوان كردند. در پایان انتخابات علی كفاشیان بی رقیب، رئیس فدراسیون شد و مهدی تاج، عزیزالله محمدی و فریده شجاعی نایب رئیس های اول، د وم و سوم شدند و چهره هایی نظیر علی فتح الله زاده، ناصر شفق، بهروان و آیت اللهی به عضویت هیات رئیسه در آمدند.

کفاشیان رییس فدراسیون جدید فوتبال

37- صفایی فراهانی همان زمان كه رئیس كمیته انتقالی بود، قبل از پایان ماموریت این كمیته و انتقال قدرت به فدراسیون كفاشیان با حمایت محمد بن همام رئیس قطری، در انتخابات كنفدراسیون فوتبال آسیا به عضویت كمیته های اجرایی و مسابقات AFC در آمد و مورد این اتهام قرار گرفت كه تعمدی عمر فعالیت كمیته انتقالی را طولانی كرده تا بتواند نماینده فوتبال در انتخابات AFC باشد. البته صفایی فراهانی بعد از انتخاب كفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران كرسی خود در كمیته مسابقات را به كفاشیان داد تا از خودش رفع اتهام کند.

38- لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی ایران و سریعترین راننده كشورمان سرانجام به اتهام تقلب و به جرم دستكاری موتور اتومبیل مسابقه اش محكوم به محرومیت نسبتا طولانی شد و شانس حضور در رقابت های رالی را از دست داد.

39- هجدهم بهمن ماه سال 86 برای نخستین بارطی 20 سال اخیر از مدال آوران جانباز و معلول رقابت های پارالمپیك تقدیر شد. حدود 150 مدال آور ایران در این مراسم قابل تحسین مورد تشویق قرار گرفتند.

40- تیم ملی كیك بوكسینگ ایران برای اولین بار زیر سقف كاراته تشكیل شد و فدراسیون كاراته این شاخه از ورزش های رزمی مدرن را زیر چتر حمایت خود گرفت.

41- سید مهدی سید صالحی و جواد نكونام به رغم آسیب دیدگی در فهرست نامزدهای نهایی توپ طلای آسیا قرار گرفتند اما آسیب دیدگی اجازه نداد هیچ كدام از این دو كه در فهرست 7 نفره و نهایی نامزدهای مرد سال 2007 فوتبال آسیا بودند به جمع 3 نفر برتر راه یابند و در حضور یونس محمود و نشاط اكرم شایسته های توپ طلا را به یاسر قحطانی عربستانی AFC، عراقی داد. البته حضور سیدصالحی و نكونام در سال ناكامی فوتبال ما در جمع 7 مرد برتر آسیا افتخار محسوب می شد.

42- پاس قطب سوم فوتبال تهران در راستای طرح تمركز زدایی فوتبال از پایتخت از تهران خارج شد و به همدان رفت تا پروژه انتقال امتیاز تیم های دولتی از تهران به شهرستان ها به اجرا درآید.

عباس آقایی هافبک سابق تیم پاس

43- برگزاری مسابقات كیك بوكس ایران كه قرار بود از آخرین ماه فصل پاییز آغاز شود باز هم به تعویق افتاد تا حرفه ای گری در مشتزنی ناكام بماند و با مشتزنی ایران همچنان مثل یك ورزش نامشروع برخورد می شود! با وجود كسب مدال های رنگارنگ در بازیهای آسیایی دوحه 2006 و كسب سهمیه المپیك 2008 پكن چنین نگاهی عجیب است.

44- درست در روزی كه صباباتری به صدر جدول لیگ برتر هفتم رسید، سردار شهریاری و عباس مرادی كنار كشیدند. كناره گیری مدیرعامل صباباتری و قائم مقامش اعتراضی بود به طرح خروج امتیاز صباباتری از تهران...این تیم فصل بعد نماینده گلستان یا سیستان در لیگ برتر خواهد بود. البته جدا از گلستانی ها و سیستانی ها، اراك و تبریز هم چشم به امتیاز صباباتری دارند . شهریاری و مرادی دوست داشتند صباباتری در صباشهر بماند و نماینده حومه تهران باشد اما این اتفاق نیفتاد.

45- بعد از انتقال رئیس فدراسیون والیبال به كشتی در سال 85 كه عجیب ترین انتقال سال بود در سال 86 شاهد حضور والیبالی ها در فوتبال بودیم. در سال 86 ابتدا مصطفی كارخانه مدیرعامل موقت باشگاه پیكان شد و بعد از كناره گیری اختیاریش، داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، مدیریت موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو را برعهد ه گرفت.

46- زوران جورجوویچ بعد از بركناری از سرمربیگری ذوب آهن، در كلاس مربیگری بسکتبال شركت كرد. عده ای به شوخی گفتند؛ او هم فهمیده ورزش ایران«شیرتوشیر» ات و می خواهد از سرمربیگری در فوتبال به سرمربیگری در بسکتبال تغییر وضعیت بدهد!

جورجوویچ سرمربی پیشین تیم ملی ایران

47- بازی استقلال با پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر هفتم با نتیجه مساوی به پایان رسید. برای استقلال روانخواه تازه وارد گل زد و زننده گل پرسپولیس هم یك تازه وارد به نام محسن خلیلی بود تا شهرآورد با آن هم حاشیه و سروصدا برنده نداشته باشد.

48- حسین كعبی كه بعد از همراهی پرسپولیس در هفته های پایانى لیگ برتر ششم به تیم دسته اولی لسترسیتی انگلیس پیوسته بود، دوباره به پرسپولیس برگشت. كعبی (پرسپولیس) و فرهاد مجیدی (استقلال) معروفترین لژیونرهای برگشتی در سال 86 بودند. كعبی بعد از چند ماه به پرسپولیس برگشت و مجیدی بعد از چند سال به استقلال پیوست.

49- آرتور جورج پرتغالی كه گزینه مورد نظر كمیته انتقالی برای هدایت تیم ملی بود، تهدید كرد اگر فدراسیون فوتبال ایران با وی قرارداد نبندد به فیفا شكایت می كند. البته این مربی به دلیل نداشتن مدرك از شكایت منصرف شد.

50- سحر صارمی اولین عضو ایرانى انجمن اسكواش بازان حرفه ای برای رقابت با حریفان خارجی خود عازم سوییس شد. بانوان ورزشكار ایرانی در سال 86 پیشرفت خوبی د اشتند.

51- در غیاب لاله صدیق، زهره وطنخواه دختر رضا وطنخواه پیشكسوت فوتبال ایران، قهرمان رقابت های رالی بانوان در اسفند ماه شد.

52- تیم منتخب كشتی فرنگی ایران كه در غیاب مدال آورانی چون حمید سوریان، سامان طهماسبی و قاسم رضایی به رقابت های جایزه بزرگ مجارستان اعزام شده بود با یك مدال نقره و یك برنز به ایران برگشت. در جام زومباتلی، حمید باوفا مدال نقره را به گردن آویخت و بشیر باباجانزاده صاحب گردن آویز نقره شد.

کشتی فرنگی ایران بر سکوی سوم

53- عنوان تشریفاتی و درعین حال ارزشمند «پدر هاكی داخل سالن آسیا» به هاكی ایران رسید. «الیگاندرا» دبیركل كنفدراسیون هاكی آسیا با ارسال نامه ای برای بهرام شفیع، رئیس فدراسیون هاكی كشورمان ضمن تبریك مجدد بابت قهرمانی هاكی بازان ایرانی در بازیهای آسیایی د اخل سالن ماكائو 2007 ، لقب پدر هاكی داخل سالن آسیا را برازنده هاكی ایران دانست.

54- خاویر كلمنته، مربی معروف اسپانیایی كه تیم ملی اسپانیا را در دو دوره متوالی جام جهانی (94 آمریكا و 98 فرانسه) همراهی كرد، به دعوت علی كفاشیان به منظور بازدید از امكانات فوتبال ایران و قبول سرمربیگری تیم ملی به تهران سفر كرد، اما به رغم امضای پیش قرارداد در اسپانیا و دریافت بخشی از مبلغ پیش پرداخت قراردادش در تهران، در نهایت با فدراسیون فوتبال كشورمان به توافق نرسید. خاویر كلمنته كه دو هفته در سایت فیفا نامش به عنوان سرمربی در شناسنامه فوتبال ایران ثبت شده بود، می خواست همانند دوران همكاریش با تیم ملی صربستان به روش كنترل از راه دور سرمربی تیم ملی فوتبال ما باشد. فدراسیون خیلی تلاش كرد او را راضی به اقامت در تهران كند، اما كلمنته این شرط را نپذیرفت و درحالیكه از نزدیك بازی ایران سوریه را هم دیده بود، قید همكاری با فوتبال ایران را زد.

59 - تیم ملی فوتبال كشورمان كه در مرحله سوم از رقابت های انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی با تیم های ملی سوریه، كویت و امارات همگروه است در اولین دیدار خود مقابل تیم ملی سوریه در ورزشگاه آزادی با نتیجه مساوی بدون گل متوقف شد . در این د یدار منصور ابراهیم زاده كه قرار بود دستیار اول سرمربی خارجی تیم ملی باشد به عنوان سرمربی روی نیمكت نشست.

پایان بخش دوم- ادامه دارد...