تبیان، دستیار زندگی
نخستین بار در کشور پخش آزمایشی برنامه‌های تلویزیونی بر روی گوشی‌های تلفن همراه و گیرنده‌های متحرک، روز پنجشنبه با حضور رئیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های تلویزیونی روی گوشی همراه

نخستین بار در کشور پخش آزمایشی برنامه‌های تلویزیونی بر روی گوشی‌های تلفن همراه و گیرنده‌های متحرک، روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور رئیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

سیدعزت‌الله ضرغامی در هنگام افتتاح این طرح ملی در جمع گفت: با بهره‌برداری از این سامانه در مرحله مقدماتی برنامه‌های ده شبکه تلویزیونی از جمله شبکه‌های یک تا چهار، تهران، شبکه قرآن، العالم، پرس تی‌وی، شبکه خبر و شبکه استانی آذربایجان غربی بر روی گیرنده‌های متحرک (داخل ماشین) و تلفن همراه ارسال و پخش خواهد شد.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: برنامه‌های رادیو ایران، جوان، پیام و قرآن هم از طریق این سامانه قابل دریافت است. وی با اشاره به دیجیتالی بودن سامانه یادشده و کیفیت بالای تصاویر آن گفت: در حال حاضر فقط در شهر تهران امکان پخش برنامه‌های تلویزیونی بر روی گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد و در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک با همکاری استانداران و منابع محلی، آن را در سراسر کشور گسترش دهیم.

پخش برنامه‌های تلویزیونی روی گوشی همراه

متخصصان معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی، بررسی‌های اولیه خود را بر روی سامانه ارسال سیگنال دیجیتالی برنامه‌های تلویزیونی در گیرنده‌های متحرک وتلفن همراه برای انتخاب استاندارد پخش موبایل TV در سال 1384آغاز کردند و به دلیل استفاده از استاندارد DVB-T (استاندارد پخش تلویزیون دیجیتال که هم اکنون به طور آزمایشی از بعضی از ایستگاه‌های تهران ارسال می‌شود) بهترین گزینه را برای پخش تلویزیون، بر روی موبایل استاندارد DVB-H تشخیص دادند.

در حال حاضر یک فرستنده با قدرت 3kw در ایستگاه جماران بدین منظور اختصاص دارد که بر روی کانال UHF-31 برای پخش DVB-H در نظر گرفته شده است. برنامه‌های موجود بر روی این فرستنده فقط بر روی گوشی‌های تلفن همراه خاص با توانایی دریافت استاندارد DVB-H قابل دریافت است.

در حال حاضر 4 استاندارد مطرح برای پخش تلویزیون موبایل در دنیا شاملDVB-H ، T-DMB ، Media Flo و ISDB-T وجود دارد. بیشتر کشورهای آسیایی، اروپایی و افریقایی و حتی در امریکای شمالی (کانادا) و امریکای جنوبی استاندارد پخشDVB-H را برای پخش موبایل TV انتخاب کرده‌اند.

در تعداد معدودی از شهرهای کشورهای جهان مانند سه شهر در فرانسه، دو شهر در آلمان و سراسر ایتالیا این سامانه به مرحله عملیاتی رسیده است. در منطقه خاورمیانه تنها قطر پخش موبایل TV با استاندارد DVB-H را آغاز کرده است.

منبع: ایتنا