تبیان، دستیار زندگی
یان جایگزین مناسبی بر علی دایی است مهدی مهدوی‌كیا بازیكن سال 2003 آسیا و یكی از بهترین بازیكنان بوندسلیگا بازیكنی خلاق و ایجاد كننده‌ی موقعیت‌های عالی گلزنی است، فصل گذشته این ستاره‌ی ایرانی هامبورگ نقشی اساسی در ارتقا تیم خو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگوی مهدی مهدوی كیا با فیفا

:

وحید هاش

میان جایگزین مناسبی بر علی دایی است

مهدی مهدوی‌كیا بازیكن سال 2003 آسیا و یكی از بهترین بازیكنان بوندسلیگا بازیكنی خلاق و ایجاد كننده‌ی موقعیت‌های عالی گلزنی است، فصل گذشته این ستاره‌ی ایرانی هامبورگ نقشی اساسی در ارتقا تیم خود ایفا كرد كه آمار از سال 94 تاكنون نشان دهنده‌ی بالاترین نقش برای وی است. مهدوی‌كیا با امضای قراردادی تا ماه ژوئن سال 2007 در حقیقت پاداش بزرگی را از سوی باشگاه خود دریافت كرد.

سایت خبری فیفا در تازه‌ترین گفت‌وگو و گزارش خود درباره‌ی مهدی مهدوی‌كیا مهاجم تیم ملی فوتبال ایران نوشت: این بازیكن 26 ساله به منزله‌ی یك مهره‌ی كلیدی برای تیم ملی ایران نیز محسوب می‌شود كه كمك اساسی در قرار گرفتن ایران در جایگاه هفدهم جهان و در كنار تیم پرتغال ایفا كرد.

مهدوی كیا در این باره گفت: جایگاه هفدهم جهان به معنی گام بزرگی برای پیشرفت ماست هم اكنون ما باید این جایگاه را حفظ كنیم.

تیم ملی ایران با دو پیروزی سه بر یك مقابل قطر و 7 بر صفر برابر لائوس راه خود را برای كسب سهمیه‌ی جام جهانی 2006 آلمان آغاز كرد. هم اكنون تمامی نگاه ایرانیان به ماه ژوئن و بازی برابر اردن دوخته شده است كه در طول دو سال گذشته دو بار مقابل این تیم قرار گرفته‌اند: ما مجبور به كسب سه امتیاز این بازی هستیم اردن بدون هیچ شكی سخت‌ترین حریف ما در این گروه محسوب می‌شود، آنها از نظر تكنیكی عالی هستند و از یك مربی با تجربه‌ی مصری سود می‌برند آنها در طول دو سال گذشته خیلی موفق بوده‌اند بنابراین این بازی به معنی یك محك واقعی برای ماست.

ایران همچنین به طور جدی به مسابقات مرحله‌ی نهایی جام ملت‌های آسیا در چین چشم دوخته است جایی كه با حریفان سرسختی مانند ژاپن، عمان و تایلند روبرو خواهند شد: ما حدود بیش از دو دهه است كه در جام ملت‌های آسیا به قهرمانی دست نیافته‌ایم. در مسابقات سال 2000 لبنان در مقابل كره‌ی جنوبی و در مرحله‌ی یك چهارم نهایی از دور مسابقات حذف شدیم. جام ملت‌ها یك تورنمنت بسیار مهم برای ما محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینكه راه‌یابی به مسابقات جام جهانی 2006 آلمان بزرگ‌ترین پاداش برای تیم ایران محسوب می‌شود ادامه داد: بزرگ‌ترین رویای من حضور در جام جهانی آلمان است و مصصم هستم تا در این رقابت‌ها بازی كنم من واقعا از تجربیاتی كه در جام جهانی 98 فرانسه كسب كردم لذت می‌برم ما مصمم هستیم تا به جام جهانی 2006 راه یابیم.

تحول در فوتبال ایران توسط یك مربی كروات به نام برانكو ایوانكوویچ كه دستیار میرسلاو بلاژویچ سرمربی تیم ملی كرواسی در جام جهانی 98 فرانسه ایجاد شد. در واقع تیم ملی كنونی ایران تركیبی از بازیكنان جوان به همراه نفراتی با تجربه چون علی دایی، علی كریمی و مهدی مهدوی‌كیا است كه از آن دوره هنوز در تیم ملی حضور دارند:

برانكو همانند تیم‌های اروپایی تمرین می‌دهد و فوتبال ایران، مردم و بازیكنان جوان‌تر را كاملا می‌شناسد. ما در حال حاضر تیمی بسیار عالی هستیم. دستاورد ایوانكوویچ چیزی نیست كه بتوان در حال حاضر به طوركامل آن را مطرح كرد.

اسامی بزرگی چون بلاژویچ و ایوویچ به دلیل عدم شكیبایی رسانه‌ها نسبت به كسب نتایج عالی در حداقل زمان، در كار خود موفق نبوده‌اند. برانكو به دلیل این كه در شروع كار خود نفراتی كم تجربه را در اختیار داشت و با همین بازیكنان نتایج عالی گرفت مورد احترام مهدوی‌كیا است.

برانكو در این خصوص گفت: من واقعا از كیفیت بازی بازیكنان ایران در داخل و خارج از كشور تحت تاثیر قرار گرفته‌ام. بازیكنانی چون هاشمیان، مهدوی‌كیا، باقری و دایی به منزله‌ی طلای باارزشی برای فوتبال ایران هستند. نتیجه‌ی كار آنها حضور بازیكنانی چون هاشمیان و ارتقا وی به تیمی چون بایرن مونیخ است كه به معنی موفقیتی عالی برای ایران به شمار می‌آید. این حضور در حقیقت راهی را برای سایر بازیكنان مستعد ایرانی نسبت به حضور در اروپا باز كرده است.

مهدوی‌كیا نیز به سهم خود آروزی موفقیت بازیكنان جوان بیشتری را از ایران دارد: در مقطعی گروهی از بازیكنان را در اختیار داشتیم كه در لیگ‌های اروپا بازی می‌كردند. در حقیقت سیزده بازیكن ایرانی در لیگ‌های دسته یك و دو آلمان حضور داشته‌اند، اما در حال حاضر تنها من و وحید هاشمیان در بوندسلیگا بازی می‌كنیم كه كمی نگران كننده است، اما اگر برای جام جهانی 2006 برگزیده شویم ما بازیكنان مستعد كافی را در اختیار داریم تا چنین آماری را دوباره تكرار كنیم.

مهدوی‌كیا در ادامه‌ی گفتگوی خود با فیفا درباره‌ی وحید هاشمیان و عدم حضور وی در تیم ملی فوتبال ایران، همچنین بازی وی در تیم فوتبال بایرن ‌مونیخ تصریح كرد: من درباره‌ی موضوعات مختلفی با هاشمیان صحبت كرده‌ام، ما پس از دو فصل حضور در هامبورگ از یكدیگر شناخت كامل داریم در عین حال باید بگویم كه تیم ملی به وحید نیازمند است. او در بازی روی زمین و ضربات سر بسیار قدرتمند است ما به او نیاز داریم چون علی دایی برای همیشه نمی‌تواند در تیم ملی حضور داشته باشد. دایی در حال حاضر 35 ساله است و شاید یكی دو فصل دیگر بتواند بازی كند. من امیدوارم تا بتوانیم شاهد بازگشت مجدد وحید هاشمیان به تیم ملی باشیم.

مهدوی‌كیا ادامه داد: اگر روزی علی دایی كفشهای خود را بیاویزد، بازیكنان با تجربه‌ی زیادی حضور دارند و هدف من بیان فراز و نشیب‌هایی است كه هم تیمی‌های من دارند.

بازیكن شاخص تیم ملی ایران در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با فیفا اظهار داشت: ما قصد داریم تا گام‌های اساسی دیگری را در سال‌های آینده برداریم. فوتبال حرفه‌ای دو سال قبل به كشور ما معرفی شد و به طور طبیعی نیازمند زمان هستیم تا ساختارهای اساسی‌ را در خود ایجاد كنیم. فوتبال در ایران به منزله‌ی معروف‌ترین ورزش است و حتی كودكان شش هفت ساله هم این ورزش را می‌شناسند و در خیابان‌ها به آن می‌پردازند.