تبیان، دستیار زندگی
مایش 4000 سكه، 3000 قباله و قدیمی ترین ابزار كشاورزی در موزه های یزد اشیا ء قدیمی و ابزارهایی كه نشانگر بخشی از تاریخ اجتماعی شهر یزد است، به همراه 4000 سكه، انواع تسبیح، زینت آلات نقره و ... با افتتاح دو موزه مردم شناسی ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 14 اردیبهشت ماه 1383

نمایش 4000 سكه، 3000 قباله و قدیمی ترین ابزار كشاورزی در موزه های یزد

اشیا

ء قدیمی و ابزارهایی كه نشانگر بخشی از تاریخ اجتماعی شهر یزد است، به همراه 4000 سكه، انواع تسبیح، زینت آلات نقره و ... با افتتاح دو موزه مردم شناسی این شهر به نمایش درمی آیند.«سید محمد بهشتی» مدیر كل میراث فرهنگی یزد با اعلام این مطلب به «میراث خبر» درباره مختصات این دو موزه كه همزمان با هفته میراث فرهنگی افتتاح می شوند، گفت: «خانه عرب زاده» از جمله خانه های تاریخی واقع در محله «فهادان» یزد است كه در بخش شمال شرقی بافت قدیم جای دارد و به عنوان موزه مردم شناسی مسكوكات در نظر گرفته شده است.»

وی افزود: «با توجه به قدمت این خانه كه به دوره قاجاریه باز می گردد، اداره كل میراث فرهنگی استان یزد، از مدت ها پیش نسبت به خریداری و تملك آن اقدام كرده و آن را به جهت كاربری ویژه در ایجاد موزه مرمت و آماده كرده است. از ویژگی های منحصر به فرد این بنا، گچ بری های زیبا با نقوش اسلیمی منقوش به اشعار مذهبی و مربوط به واقعه كربلا و نیز تالار بزرگ آن است. همچنین گنجینه های زیبای چوبی و كرباس، و نیز گچبری های زیبا در سقف این بنا است.»

دهقانی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی یزد نیز در مورد اشیا به نمایش گذاشته شده در این موزه به «میراث خبر» گفت: «اشیا این موزه اغلب با مشاركت آقای «حیدرزاده» كه از مجموعه داران و علاقه مندان به میراث فرهنگی است تهیه و تامین شده است.»