تبیان، دستیار زندگی
گرچه مسافرت‌های خانوادگی می‌توانند مایه آرامش و تفریح باشند، در صورتی که مشکلات پزشکی غیرمنتظره ای در حین آنها رخ دهد، ممکن است بسیار تنش‌زا شوند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های بهداشتی برای سفر

اتوبوس

گرچه مسافرت‌های خانوادگی می‌توانند مایه آرامش و تفریح باشند، در صورتی که مشکلات پزشکی غیرمنتظره ای در حین آنها رخ دهد، ممکن است بسیار تنش‌زا شوند.

والدین باید در حین سفر، آمادگی‌های لازم برای مشکلات بهداشتی احتمالی را در طراحی برنامه تعطیلات خود بگنجانند.

به رعایت این نکات در مورد ٱمادگی‌های بهداشتی در سفر توجه داشته باشید.

1- یک جعبه دارویی همراه خود ببرید.

اول یک جعبه کمک های اولیه سفر ایجاد کنید که حاوی داروهایی که اعضای خانواده به طور مرتب مصرف می‌کنند و نیز داروهایی برای بیماری‌های ناگهانی مانند گرفتگی بینی یا دانه‌های پوستی باشد.

در این جعبه دارویی یک داروی تب‌بُر، یک داروی آنتی‌هیستامین، باند و یک پُماد آنتی‌بیوتیک موضعی هم قرار دهید.

داروی ضد اسهال برای موارد اسهال مسافرتی توصیه نمی‌شود. در این مورد بهتر است با پزشک خود در مورد آنتی‌بیوتیک‌هایی که عفونت‌های باکتریایی عامل اسهال مسافرتی را درمان می‌کنند، مشورت کنید.

2- به مشخصات محل مورد نظر برای مسافرت خود، توجه کنید.

همچنین والدین به ویژگی های خاص سفر خود هم توجه داشته باشند؛ مثلا اگر به نقاط آفتابی سفر می‌کنید، کرم ضد آفتاب با خود ببرید، یا برای تسکین درد ناشی از آفتاب ‌سوختگی، ژل ٱلوئه ورا(Aloe Vera) همراه داشته باشید.

اگر در حین سفر، مدت درازی را در محیط‌های سرباز و طبیعی می‌گذرانید، پشه‌بند و کرم‌های دافع حشرات و داروهای تسکین‌دهنده آسیب ناشی از گزنه به همراه داشته باشید.

3- ویژگی های وسیله ی سفر خود را در نظر بگیرید.

درباره موارد بهداشتی وسیله سفر خود هم فکر کنید، مثلا اگر با هواپیما سفر می‌کنید، ممکن است به علت تغییر فشار هوا دچار درد گوش شوید.

شیردادن به یک کودک کم سن در حین بلند شدن و فرود آمدن هواپیما، با ایجاد حالت مکیدن و فرو دادن در او می‌تواند به تسکین درد گوش کمک کند و در کودکان بزرگ تر جویدن آدامس یا باد کردن آدامس بادکنکی می‌تواند این درد را رفع کند.

اگر کودک شما  به "بیماری حرکت" (motion sickness) حساس است، او را در وسط هواپیما روی بال‌ها ننشانید.

بیماری حرکت باعث ایجاد حالت تهوع در کودک داخل وسایل نقلیه متحرک می شود.

اگر با ماشین سفر می‌کنید، برای جلوگیری از بیماری حرکت نگذارید کودک در ماشین مطالعه کند یا به پایین نگاه کند. اگر کودک احساس ناراحتی و تهوع کرد، باید به نقطه‌ای در جلوی‌ خود خیره شود.

4- به مراکز درمانی یا پزشک دسترسی داشته باشید.

هنگامی که جایی را برای اقامت در محل سفرتان رزرو می‌کنید، بهتر است محلی را انتخاب کنید که نزدیک‌ترین فاصله را با یک درمانگاه اورژانس داشته باشد.

شماره تلفن پزشک خود را همراه داشته باشید تا در صورتی که سئوال پزشکی داشته باشید، بتوانید با او تماس بگیرید.

5- در مسافرت آرام و صبور باشید.

بالاخره اینکه توجه داشته باشید که مسافرت روال عادی زندگی‌تان را به هم می‌ریزد و در نتیجه ممکن است کودکان بدخلق و بهانه‌گیر شوند. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و انتظار نداشته باشید که رفتارهای فرزندانتان مثل همیشه باشد.

همشهری آنلاین

*مطالب مرتبط:

هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید

توصیه های بهداشتی برای مسافران نوروزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.