تبیان، دستیار زندگی
چشم‌پزشكان ایرانی روش جدیدی در جراحی افتادگی پلك به دنیای پزشكی معرفی كردند كه عوارض جانبی روش‌ فعلی را ندارد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش نوین جراحی افتادگی پلك در دنیا

افتادگی پلک

چشم‌پزشكان ایرانی روش جدیدی در جراحی افتادگی پلك به دنیای پزشكی معرفی كردند كه عوارض جانبی روش‌ فعلی را ندارد و در آن، فرآیند ترمیم ناحیه تحت عمل با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

دكتر محسن بهمنی كشكولی، فوق تخصص جراحی حدقه، مجاری اشكی و پلاستیك چشم، و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این باره می گوید:

«در روش قدیمی جراحی افتادگی پلك، از قسمت های مختلف بدن مثل پا بافتی جدا می‌شد تا پلك به ناحیه پیشانی اتصال داده شده و بالا آورده شود. روش سنتی نیازمند برش 12 تا 15 سانتی‌متری در كنار پا است كه به عوارضی از قبیل پارگی عضله، فتخ عضله و خونریزی و عفونت در آن ناحیه و به خصوص باقی ماندن جای زخم به صورت بسیار بزرگ در كنار پا منجر می‌شود.

اما در روش جدید كه در مجامع بین‌المللی و مجله رسمی انجمن پلاستیك اروپا ارائه شده است، از برش بسیار كوچكی برای به دست آوردن این پیوند استفاده می‌شود كه باعث می‌شود هم ترمیم بسیار سریع تر صورت گیرد و تقریبا جای زخم باقی نماند و هم خطر فتخ عضله یا پارگی عضله رفع شود.»

بررسی روش جدید جراحی پلك از سال 2005 آغاز شد. مقاله بررسی این روش، در كنگره بین‌المللی چشم پزشكی ایران در سال 2005 ارائه شد و پس از آن به روشی تبدیل شد كه هزینه‌ای علاوه بر آندوسكوپ ایجاد نمی‌كرد. در نهایت با ایجاد تغییراتی، این روش به تکنیک بدون آندوسكوپ تغییر داده شد كه همان برش‌های كوچكی است كه در روش جراحی جدید انجام می‌شود.

این مقاله پس از داوری‌های صورت گرفته، دو ماه پیش به چاپ رسید و به عنوان روشی جدید برای این نوع عمل جراحی معرفی شد كه برای اولین بار در دنیا اتفاق می افتد.

دكتر بهمنی كار جدیدی را كه توسط محققان ایرانی در رابطه با انسداد مجرای اشكی انجام شده، طبقه‌بندی انسدادهای مجاری فوقانی عنوان كرده و می گوید:

«پیشینه این طبقه‌بندی به مقاله‌ای بر می‌گردد كه در سال 2003 در مجله چشم پزشكی آمریكا چاپ شد و در آن روشی جدید ارائه دادیم كه مورد قبول قرار گرفت. ولی گفته شد كه باید در این روش جدید، مراحل علمی طی شود. این مراحل طی سه سال اخیر طی شد و هم اكنون پس از داوری‌های انجام شده برای چاپ در مجله چشم پزشكی اروپا آماده است و به عنوان روشی جدید ارائه شده است.»

او با اشاره به موفقیت‌های پژوهشی ایران در زمینه استفاده از امواج رادیویی در جراحی‌های پلك و صورت، می گوید:

«جراحی‌هایی كه بر روی پلك و قسمت های مختلف صورت و ابروها صورت می‌گیرد، در قدیم توسط چاقو انجام می‌شد كه پس از آن برای كاهش برش ها و ترمیم بهتر و سریع تر، و خونریزی كمتر از لیزر استفاده شد. طی چهار، پنج سال اخیر امواج رادیویی در این جراحی‌ها مطرح و ادعا شده كه شانس صدمه به بافت اطراف آن بسیار كمتر می‌شود.»

او ادامه می دهد:

«ما برای اثبات این ادعا طی مطالعه ای كه بر روی بیماران افت پلك داشتیم این مقایسه را بین چاقو و امواج رادیویی انجام دادیم كه نتایج این مطالعه نشان داد كه خون‌ریزی حین عمل و كبودی بعد از عمل، در بیمارانی كه از روش امواج رادیویی در آنها استفاده شده بسیار كمتر بوده و در نتیجه ترمیم زخم نیز در آنها سریع تر می‌باشد. اما از نظر جا گذاشتن زخم فرقی بین چاقو و امواج رادیویی پیدا نكردیم.

بنابراین توصیه می‌شود با توجه به این كه روش رادیویی هزینه‌ای بیشتر از روش درمان سنتی ندارد، از این روش برای جراحی استفاده شود.»

منبع: همشهری امارات

* مطالب مرتبط:

کشف داروی ایدز توسط محققان ایرانی 

موفقیت ایران در درمان ضایعات نخاعی 

استقلال ایران در بیوتكنولوژی دارویی

ایران داروی ضد سرطان ساخت 

ایران رگ مصنوعی ساخت  

تولید داروی زخم پای دیابتی در ایران 

ابداع روش جدید درمان چین و چروك صورت در ایران

آخرین وضعیت گوسفند شبیه‌سازی شده در ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.