تبیان، دستیار زندگی
اگر ابزار را در اختیار داشته‌ باشیم‌ ولی‌ ندانیم‌ كه‌ با آن‌ چه‌ كار(ها) كه‌ می‌توانیم‌ انجام‌ دهیم‌ مثل‌ آن‌ است‌ كه‌ آن‌ ابزار را نداریم‌. اگر ابزارهایی‌ را در اختیار داشته‌ باشیم‌ - مثل‌ همین‌ كامپیوتر و اینترنت‌ و ماهوا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصر «حرفه ای بودن و سرعت»


اگر ابزار را در اختیار داشته‌ باشیم‌ ولی‌ ندانیم‌ كه‌ با آن‌ چه‌ كار(ها) كه‌ می‌توانیم‌ انجام‌ دهیم‌ مثل‌ آن‌ است‌ كه‌ آن‌ ابزار را نداریم‌. اگر ابزارهایی‌ را در اختیار داشته‌ باشیم‌ - مثل‌ همین‌ كامپیوتر و اینترنت‌ و ماهواره‌ ها - ولی‌ ندانیم‌ كه‌ چط‌ور باید به‌ صورت‌ حرفه‌ ای‌ از آنها استفاده‌ كنیم‌، می‌ شود گفت‌ كه‌ گویی‌ اصلاً آن‌ ابزارها را نداریم‌. این مقاله در شماره 3 مجله كامیاب به چاپ رسیده است.

عصر تازه‌ ای‌ آغاز می‌شود. این‌ روزها، دیگر عصر، عصر ارتباطات‌ و اطلاعات‌ نیست‌، گرچه‌ به‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ گسترده‌ و وسیعی‌ دسترسی‌ داریم‌، گرچه‌ اینترنت‌ در دسترس‌ ما است‌، گر چه‌ با كمترین‌ هزینه‌ و در كمترین‌ زمان‌ ممكن‌ می‌ توانیم‌ با آنسوی‌ دنیا، ارتباطات‌ صوتی‌ یا تصویری‌ داشته‌ باشیم‌ و پیامهایمان‌ را به‌ گونه‌ای‌ آنی‌ و در لحظ‌ه‌ ارسال‌ و دریافت‌ كنیم‌، اما قاطعانه‌ می‌ توانم‌ بگویم‌ كه‌ امروز، دیگر، عصر اطلاعات‌ و پیشرفت‌ فن‌ آوری‌ های‌ گوناگون‌ در سرتاسر دنیا نیست‌. وارد به‌ عصر تازه‌ ای‌ می‌ شویم‌ كه‌ من‌ نام‌ آن‌ را می‌ گذارم‌، عصر «حرفه‌ ای‌ بودن‌ و سرعت».

در این‌ عصر، اطلاعات‌ و ابزارهای‌ اطلاعاتی‌ مختلفی‌ را در اختیار داریم‌. در این‌ عصر، از ارتباطات‌ و وسایل‌ ارتباطی‌ پیشرفته‌، گسترده‌ و وسیعی‌ چون‌ ارتباطات‌ ماهواره‌ ای‌، شبكه‌ های‌ رادیو و تلویزیونی‌ ماهواره‌ ای‌ و دیجیتالی‌ برخورداریم‌. پهنای‌ باند بالا، تلفن‌ های‌ سلولی‌ و ماهواره‌ای‌، تله‌ كنفرانسهای‌ صوتی‌ و تصویری‌ با كیفیت‌ های‌ بالا و ... همه‌ و همه‌، از جمله‌ ابزارهایی‌ هستند كه‌ در اختیار افراد و گروهای‌ ویژه‌ ای از مردم‌ دنیا قرار دارند. - اما این‌ را هم‌ می‌ دانیم‌ كه‌ هنوز بیش‌ از 5 میلیارد انسان‌، درگیر این‌ گرداب‌ گسترده‌ گیتی‌ نشده‌ اند و زندگی‌ آرام‌ و بی‌ دغدغه‌ ای‌ دارند. اما باید گفت‌ عصری‌ آغاز شده‌ است‌ كه‌ در آن‌ «حرفه‌ ای‌ و سریع‌ بودن»‌ است‌ كه‌ حرف‌ اول‌ را می‌ زند. اگر ابزار را در اختیار داشته‌ باشیم‌ ولی‌ ندانیم‌ كه‌ با آن‌ چه‌ كار(ها) كه‌ می‌ توانیم‌ انجام‌ دهیم‌ مثل‌ آن‌ است‌ كه‌ آن‌ ابزار را نداریم‌. اگر ابزارهایی‌ را در اختیار داشته‌ باشیم‌ - مثل‌ همین‌ كامپیوتر و اینترنت‌ و ماهواره‌ ها - ولی‌ ندانیم‌ كه‌ چط‌ور باید به‌ صورت‌ حرفه‌ ای‌ از آنها استفاده‌ كنیم‌، می‌ شود گفت‌ كه‌ گویی‌ اصلاً آن‌ ابزارها را نداریم‌.

زمانی‌ می‌ گفتند و هنوز نیز شنیده‌ می‌ شود كه‌ اگر زبان‌ و شیوه‌ كار با كامپیوتر را ندانی‌، كم‌ از یك‌ بی‌ سواد نداری‌. آن‌ روزها، عدم‌ اط‌لاع‌ و نداشتن‌ دانش‌ و تجربه‌ در خصوص‌ استفاده‌ از نظام‌ های‌ پیشرفته‌ كاری‌، اشاره‌ای‌ مستقیم‌ داشت‌ به‌ بی‌ سوادی‌، اما امروز، تقریباً می‌ شود گفت‌ داریم‌ وارد عصر تازه‌ ای‌ می‌ شویم‌ كه‌ اگر ندانیم‌ چط‌ور از ابزارها و فن‌ آوریهای‌ نو باید به‌ صورت‌ حرفه‌ ای‌ و البته‌ سریع‌ استفاده‌ كنیم‌، قطعاً كلاهمان‌ پس‌ معركه‌ است‌ و در اینجاست‌ كه‌ كم‌ از یك‌ بی‌ سواد واقعی‌ نداریم‌. روشن‌ و خاموش‌ كردن‌ كامپیوتر، تایپ‌ كردن‌ حروف‌ و حتی‌ متصل‌ شدن‌ به‌ اینترنت‌ و گشت‌ و گذار در سایتهای‌ اینترنتی‌ و ارسال‌ و دریافت‌ نامه‌ های‌ الكترونیكی‌ و ... به‌ سادگی‌، كار حرفه‌ ای‌ نیست‌. برخورداری‌ از دانش‌ فنی‌ در حد نیاز برای‌ اجرای‌ موفق‌ هر كار حرفه‌ ای‌ و داشتن‌ سرعت‌ در عمل‌ و اتخاذ تصمیم‌ عوامل‌ مهمی‌ هستند كه‌ در عصر كنونی‌ یك‌ ضرورت‌ به‌ شمار می‌ آیند. بر روی‌ اینترنت‌، یافتن‌ اط‌لاعات‌ مورد نیاز، جمع‌ آوری‌ و ذخیره‌ سازی‌ اطلاعات‌، اطلاع‌ رسانی‌، تهیه‌ و تنظ‌یم‌، نگارش‌، ارسال‌، دریافت‌، خواندن‌، پاسخ‌ گویی‌ و ذخیره‌ سازی‌ و حتی‌ ارجاع‌ دادن‌ نامه‌ های‌ الكترونیكی‌، ارسال‌ و دریافت‌ فایل‌ به‌ یا از سایت‌ های‌ مختلف‌ با استفاده‌ از پروتكل‌ های‌ مربوط‌ه‌ (مثل‌ (FTPیا جستجو، طراحی‌ و آماده‌ سازی‌ صفحات‌ اطلاعات‌ اینترنتی‌ بر روی‌ یك‌ سایت‌، مدیریت‌ و حفظ‌ و نگهداری‌ سایت‌ های‌ اینترنتی‌، بازاریابی‌ اینترنتی‌ و ... همه‌ و همه‌، بدون‌ برخورداری‌ از دانش‌، تجربه‌ و آگاهی‌ های‌ لازم‌ و همینط‌ور بدون‌ سرعت‌، كم‌ از بی‌ سوادی‌ - در «عصر كار حرفه‌ ای‌ و سرعت» - نیست‌. در این‌ عصر، آنها كه‌ كارشان‌ را سریع‌ و به‌ صورتی‌ حرفه‌ای‌ می‌ دانند و اجرا می‌ كنند، موفق‌ خواهند شد و باقی‌ خواهند ماند، مابقی‌، به‌ آن‌ 5 میلیاردی‌ كه‌ دور از این‌ گرداب‌ گسترده‌ گیتی‌ هستند خواهند پیوست‌.

تابان خواجه نصیری

برگرفته از سایت Pardise.net