تبیان، دستیار زندگی
محققان ناسا به کمک سرمایه گذاری شرکت Speedo موفق شدند ماده ای را برای ساخت لباسهای شناگران بسازند که کمترین میزان اصطکاک را با آب ایجاد می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت سریعترین لباس شنای جهان

محققان ناسا به کمک سرمایه گذاری شرکت Speedo موفق شدند ماده ای را برای ساخت لباسهای شناگران بسازند که کمترین میزان اصطکاک را با آب ایجاد می کند.

ویلکینسون

استیو ویلکینسون یکی از محققان این پروژه می گوید:" ما حدود 60 نوع ماده پلاستیکی را که از طرف شرکت Speedo در اختیارمان قرار گرفته بود، در اتاقک باد طراحی شده در سازمان فضایی مورد آزمایش قرار دادیم با این هدف که بفهمیم کدامیک با هوا اصطکاک کمتری دارد البته در انجام این کار با چالشهایی همچون چگونگی الگوبرداری و شبیه سازی بدن شناگران در هنگام شنا و عدم وجود مواد مزاحم روی پارچه در هنگام عملکرد مواجه بودیم."

همانطور که کاهش تماس با هوا به هواپیما امکان پرواز مناسب می دهد، کاهش اصطکاک با آب نیز سبب حرکت شناگران در آب می شود. دلیل انجام این آزمایش در تونل باد در حالیکه این ماده برای استفاده در آب طراحی می شد این بود که هوا و باد هر دو از قوانین دینامیکی یکسانی پیروی می کنند و علاوه بر آن طراحی اتاقک بادی بسیار ارزان تر بود.

ویلکینسون اضافه کرد:مطالعات نشان می دهد نیروی کشیدگی ناشی از چسبناکی یا همان اصطکاک پوست یک سوم کل نیروی بازدارنده شناگر در آب است که با حذف آن می توان تحولی در سرعت درون آب ایجاد کرد.

مایکل فلپس قهرمان شنای المپیک و جهان درباره این محصول می گوید:" با پوشیدن این لباس در آب احساس یک راکت را دارم و بی صبرانه منتظر مسابقات المپیک چین هستم."

این محصول برای اولین بار در المپیک 2008 چین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: Nasa.gov