تبیان، دستیار زندگی
. امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: یكى از یاران حضرت على‏علیه السلام به نام ابوعبدالله جدلى خدمتش آمد . امام فرمود: آیا از معناى این سخن (من جاء بالحسنه) به تو خبر دهم؟ عرض كرد: آرى! فدایت‏شوم اى امیرمؤمنان‏علیه السلام حضرت فرمود: حسنه ولایت و دوستى ما اهل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزار نكته باریك‏تر زمو اینجاست

(4)

قرآن

از قرآن

الف) محبت اهل‏بیت علیهم السلام ایمن از عذاب

«من جا بالحسنه فله خیر منها و هم من فزع یؤمئذ آمنون‏» (نحل: 89) . امام باقرعلیه السلام مى‏فرماید: یكى از یاران حضرت على‏علیه السلام به نام ابوعبدالله جدلى خدمتش آمد . امام فرمود: آیا از معناى این سخن (من جاء بالحسنه) به تو خبر دهم؟ عرض كرد: آرى! فدایت‏شوم اى امیرمؤمنان‏علیه السلام حضرت فرمود: حسنه ولایت و دوستى ما اهل‏بیت و سیئه انكار ولایت و دشمنى ما اهل‏بیت‏علیهم السلام است . (1)

ب) دعا فقط براى دیگران!

افراد در دعا كردن مختلف‏اند .

1 . گاهى انسان تنها براى خود دعا مى‏كند . همچون كریمه مباركه «رب اغفر لى‏» (سوره ص: آیه 35)

2 . گاهى نیز انسان براى خود و دیگران دعا و طلب مغفرت مى‏كند: همچون آیه «ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان‏» (حشر: 10)

3 . گاهى هم انسان براى دیگران دعا مى‏كند: چنان‏كه حضرت یعقوب در حق فرزندش مى‏فرماید: «سوف استغفرلكم . . .» (یوسف: 98)

4 . گاهى انسان فقط براى دیگران و نه خود دعا مى‏كند: حضرت فاطمه زهراعلیها السلام از شب تا صبح براى دیگران دعا مى‏فرمود . امام حسن مجتبى‏علیه السلام از حضرت پرسید: مادر چرا براى خودمان دعا نمى‏كنید؟ فرمود: یابنى «الجار ثم الدار» (2)

ج) مشكل‏ترین روز در حیات انسان

«و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث‏حیا» (مریم: 15) سخت‏ترین و وحشتناك‏ترین دوران حیات انسان سه مرحله است: روزى كه متولد مى‏شود و چشمش به دنیا مى‏افتد، روزى كه مى‏میرد و آخرت و اهل آن را مى‏بیند و روزى كه برانگیخته مى‏شود و مسائلى را مى‏بیند كه در دنیا ندیده بود .

د) قطع روابط و پیوندها در روز قیامت

از نظر قرآن كریم، روز قیامت روزى است كه رابطه انسان با تمامى اسباب مادى و طبیعى، كه در دنیا براى او سودمند بود، قطع مى‏شود . از جمله:

1 . دوستى و رفاقت: روزى است كه هیچ حمایت ‏خویش و یار و یاورى كسى را از عذاب نرهاند و احدى را نصرت نكند . (دخان: 41)

2 . ثروت و فرزندان: روزى كه مال و فرزندان به حال انسان هیچ سود نبخشند . (شعرا: 88)

3 . مكر و حیله: آن روزى است كه مكر و تدبیرشان هیچ به كارشان نیاید و هیچ كس یارى‏شان نكند . (طور: 46)

4 . شفاعت و وساطت: هیچ شفاعت آن خدایان (غیر خدایان یكتا)، از من دفع زیان نكرده و نجاتم نتواند داد . (یس: 23)

5 . اقوام و خویشان: هرگز روز قیامت‏خویشان و فرزندان شما هیچ سودى برایتان ندارد . (ممتحنه: 3)

6 . زبان: امروز است كه بر دهان آن كافران مهر خموشى نهیم . (روم: 57)

7 . عذرخواهى: پس در این روز آنان كه ستم كردند، عذرشان مفید نیفتد . (روم: 57)

8 . قدرت و توانایى: در این روز هم قدرت و هم حشمتم نابود گردید . (حاقه: 29)

و) كسى كه خدا دارد، غربت ندارد!

حضرت یوسف‏علیه السلام در دامن حضرت یعقوب‏علیه السلام رشد یافت . برادران یوسف به او رشك و حسد بردند . با نقشه قبلى او را از پدر جدا كرده و به صحرا بردند . در بین راه تصمیم به قتل او گرفتند ولى به پیشنهاد یكى از برادران، از كشتن او صرف‏نظر نموده و او را در چاهى افكندند و سرانجام، او به كاروانى كه عازم مصر بود به غلامى فروخته شد . در این هنگام، یوسف‏علیه السلام نه سال بیش نداشت . موقعى كه كاروان خواست‏حركت كند یك نفر نسبت‏به حال كودك رقت نموده و گفت: نسبت‏به این كودك غریب به نیكى و ملاطفت رفتار كنید . حضرت یوسف‏علیه السلام به محض شنیدن این جمله گفت: «من كان الله معه، فلیس له غربة‏» كسى كه خدا دارد، غربت و تنهایى ندارد . (3)

از همه جا:

الف) امام رضاعلیه السلام مهمان مرد صالحى در قم

حضرت امام رضاعلیه السلام در مسیر حركت‏به خراسان، با استقبال عظیم مردم قم وارد این شهر شد . بسیارى آن حضرت را به میهمانى دعوت كردند، حضرت فرمودند: ناقه (شتر) من در هر جا توقف كند، همانجا مى‏روم . شتر در خانه مرد صالحى توقف كرد كه شب در خواب دیده بود امام رضاعلیه السلام میهمان اوست . حضرت پیاده شد و مهمان آن مرد شد . این محل اكنون در خیابان آذر به صورت مدرسه علمیه رضویه معروف است . (4)

ب) نقشه ماهرانه یك كودك

یك كودك آمریكایى به كیوسك تلفن رفته و شماره تلفن مورد نظر را گرفت و گفت: تجارت‏خانه «فاگ‏» .

: بله بفرمایید

- ببخشید شما شاگرد نمى‏خواهید؟

: خیر نیاز نداریم .

- معذرت مى‏خواهم تا سه ماه دیگر چه طور؟

: نه، تا سه ماه دیگر هم نیاز نداریم .

- ببخشید تا شش ماه دیگر چه طور؟

: نه خیر تا شش ماه دیگر هم نیاز نداریم .

- تا یك سال دیگر چه طور؟

: تا یك سال دیگر هم نیاز نداریم .

- ببخشید من شاگرد زرنگى هستم . پادویى مى‏كنم و . . . هركارى بخواهید انجام خواهم داد .

: ولى ما شاگرد نیاز نداریم . چون یك شاگرد خوبى داریم .

- سرانجام با خداحافظى تلفن را قطع كرد .

اتفاقا تاجرى از آن‏جا عبور مى‏كرد . دلش به حال كودك سوخت، جلو رفت و گفت: آقاپسر، دنبال كار مى‏گردید؟ بیا در تجارت‏خانه ما كار كن و هرچه بخواهى به شما مزد پرداخت مى‏كنم .

كودك گفت: آقا من خود كارمند همین تجارت‏خانه فاگ هستم، مى‏خواستم تقاضاى اضافه حقوق كنم . اما پیش از آن خواستم خود را ارزیابى كنم، ببینم به چه میزان تجارت‏خانه از كار من راضى هستند . حال موقع این است كه تقاضاى اضافه حقوق كنم! نوشته‏اند: این كودك نابغه یكى از شخصیت‏هاى بزرگ آمریكا شد . (5)

ج) گاندى و رمز موفقیت

هر ساعت از روز گاندى به دقت‏برنامه‏ریزى شده بود . زمان یكى از وسواس‏هاى گاندى بود . به عقیده او هر دقیقه هدیه خداوند بود و مى‏بایست‏براى خدمت‏به انسان به كار گرفته شود . پس از عبادت صبحگاهى تا طلوع آفتاب در كلبه‏اش مى‏نشست و با حوصله مكاتباتش را با مداد و با خط خودش جواب مى‏داد . از هر مداد تا جایى استفاده مى‏كرد كه از فرط كوچكى دیگر لاى انگشتانش جا نمى‏گرفت . زیرا معتقد بود كه هر مداد مظهر كار یك همنوع است و حرام كردن آن نشان بى‏تفاوتى نسبت‏به زحمت او خواهد بود . گاندى از حرام كردن حتى یك تكه كاغذ ابا داشت . شخصا پاكت‏نامه‏هایى را كه برایش مى‏رسید، مى‏برید و آن را تبدیل به دفترچه‏هاى یادداشت مى‏كرد و از بالا تا پایین‏شان را چیزى مى‏نوشت . (6)

پى‏نوشت‏ها:

1 . تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 104

2 . بحارالانوار، ج 43، ص 82

3 . مجموعه درام، ج 1، ص 41

4 . داستان راستان، ج 4، محمدمهدى اشتهاردى، ص 207

5 . محمود خیراللهى، یكصد حكایت، ص 300

6 . آزادى در نیمه شب، نشر نو، ص 53 به نقل از هزار یك حكایت، ج 1، ص 86

منبع:

محمد فولادى،  دیدار آشنا، شماره 20