تبیان، دستیار زندگی
یك منتقد گفت: شكل‌، فرم و محتوای «یك مشت پرعقاب» بهتر از سایر مجموعه‌های تلویزیونی است و این سریال از صلابت و فاخری بیشتری برخوردار است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر «یك مشت پر عقاب»

یك مشت پر عقاب

یك منتقد: سریال از فرم و محتوای خوبی برخوردار است

پس از سال‌ها بازی خوبی از علیرضا خمسه دیدیم

یك منتقد گفت: شكل‌، فرم و محتوای «یك مشت پرعقاب» بهتر از سایر مجموعه‌های تلویزیونی است و این سریال از صلابت و فاخری بیشتری برخوردار است.

جلیل اكبری صحت افزود: اگر این گفته‌ی اصغر هاشمی (كارگردان «یك مشت پر عقاب») را بپذیریم كه 20 درصد از سریال حذف شده است، به این نتیجه می‌رسیم كه این اثر دچار تغییر و تحولات زیادی شده و شاید مفاهیم و مطالبی كه باید به بیننده منتقل می‌شده، آن طور كه باید و شاید اتفاق نیفتاده ‌است؛ با این‌حال «یك مشت پر عقاب» سریال خوبی است.

این منتقد درباره‌ی كارگردانی «یك مشت پرعقاب» اظهار كرد: هاشمی برگونه سینمایی اجتماعی تسلط كافی دارد. از سوی دیگر او بر چگونگی ارایه تیپ‌ها، شخصیت‌ها و حتی طراحی لباس، دقت‌ و نظارت زیادی كرده است؛ با این‌حال «یك مشت پر عقاب» سریال ماندگاری مانند «دایی جان ناپلئون» نیست.

وی در ادامه با اشاره به ایفای نقش «سرمدی» در این سریال از سوی دو بازیگر (احمد آقالو و پرویز پورحسینی) گفت: این مورد از كاستی‌های سریال است؛ هرچند كه پورحسینی نسبت به آقالو بازی بهتری از خود ارایه داده‌است. اما شاید اگر آقالو قادر به ادامه بازی بود، سریال بهتر می‌شد.

اكبری صحت درباره‌ی عملكرد دیگر بازیگران سریال «یك مشت پر عقاب» اظهار كرد: از علیرضا خمسه پس از سال‌ها یك بازی خوب دیدیم، اما حامد بهداد (امیرحسین) و رضا كیانیان (خلعتبری) در سطح همیشگی خود ظاهر شدند؛ البته بهداد در سكانس‌هایی كه با كیانیان ایفای نقش می‌كرد، بازی بهتری نسبت به سایر سكانس‌ها از خود ارایه‌ می‌داد؛ در كل بازیگران پیشكسوت سریال در حد و اندازه‌های خود بازی كرده‌اند، ولی جوانتر‌ها نه.

وی در پاسخ به این پرسش كه بازی‌ها در «یك مشت پر عقاب» با توجه به تلفیق بازیگران جوان و پیشكسوت‌ها، چگونه بوده است؟ تصریح كرد: متأسفانه در كشور ما شكل بازی‌ها به گونه‌ای است كه تلفیق‌كردن یا نكردن بازیگران جوان و پیشكسوت مشكلی را حل نمی‌كند؛ چراكه مهم‌تر از هر عامل دیگری، میزان انرژیی است كه بازیگر برای نقش خود صرف می‌كند. بازیگران جوانی در ایران بوده‌اند كه به آن‌ها بسیار امید بسته شده بود، ولی در مجموع عملكرد متوسطی داشتند. در «یك مشت پر عقاب» هم پیشكسوتان در حد و اندازه‌های خود ظاهر ‌شده‌اند، اما بازیگران جوان چنین عملكردی نداشتند.

این منتقد درباره‌ی فیلم‌نامه‌ی «یك مشت پر عقاب» گفت: موضوع كهنه و نخ‌نما شده‌ای در اختیار نویسنده‌ی سریال (فرهاد توحیدی) قرار داشته است، اما او از چنین موضوعی نیز توانسته فیلم‌نامه‌ی خوبی بنویسد و از عهده‌ی كار برآمده‌است.

وی اضافه كرد: توحیدی می‌تواند در یك دیالوگ، اطلاعاتی زیادی را به مخاطب منتقل كند و در كل كیفیت كارهایش همیشه بالاتر از سطح متوسط است.

صحت در پایان درباره‌ی نحوه‌ی به تصویر كشیدن روابط شخصیت‌ها در «یك مشت پر عقاب» اظهار كرد: روابطی كه در جامعه وجود دارد را با حفظ ملاحظات عمومی و مسایل مورد علاقه‌ی حاكمیت می‌توان بیان كرد؛ «یك مشت پر عقاب» هم از این قاعده مستثنی نبوده‌است و چیزی خارج از عرف در آن ندیده‌ایم.

منبع : ایسنا