تبیان، دستیار زندگی
كودك و لكنت زبان( قسمت اول ) كاربر محترم این مبحث در 19  قسمت ارائه خواهد شد . لكنت مانع جریان طبیعی و روان بودن صحبت انسان می شود. همچنین به جز لكنت ، عوامل دیگری مثل ترس و هیجان می توانند جریان صحبت روان و عادی فرد ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا كودك شما لكنت زبان دارد؟

آیا كودك شما لكنت زبان دارد؟

لكنت مانع جریان طبیعی و روان بودن صحبت انسان می شود. همچنین به جز لكنت ، عوامل دیگری مثل ترس و هیجان می توانند جریان صحبت روان و عادی فرد را مختل نمایند. همه ی ما گاهی كلمات یا بخشی از كلمه ای را تكرار می كنیم و هیچ كس ، همیشه و در همه اوقات ، صحبت كاملاً روان و سلیس ندارد . همه ی ما گاهی به هنگام صحبت كردن دچار مكث و تأمل ناخواسته می شویم و یا كلمات و صداهای زایدی را اضافه می كنیم، بخش های كلمات را نادرست ادا می كنیم ، جمله ای را تكرار كرده و آن را تصحیح می كنیم و یا سعی می كنیم دو كلمه را همزمان بیان كنیم و برای لحظاتی دچار مشكل و گیرزبان می شویم. لذا كودك خردسال كه هنوز تلاش می كند در تلفظ صداها و لغات مختلف و در ترتیب جملات ( جمله بندی ها ) مهارت پیدا كند و از فشار اجتماعی به هنگام صحبت كردن نهراسد ، بسیار طبیعی است كه بعضی وقت ها بیش از بزرگسالان و كودكان بزرگتر از خودش دچار مشكل شود و تعادل كلامی خویش را از دست بدهد.

قدر مسلم این است كه صحبت روان و راحت هر فرد به طور قابل ملاحظه ای به احساسات درونی و شرایط و موقعیت های محیطی بستگی دارد. از آنجا كه رفتار كلامی بسیاری از كودكانی كه در صحبت كردن دچار ناروانی طبیعی كلام می شوند، همانند رفتار كودكانی است كه لكنت دارند ، ممكن است برایتان بسیار مشكل باشد كه ناروانی یا لغزش طبیعی زبان را از لكنت زبان تمیز دهید . همچنین باید توجه داشته باشید كه ناروانی كلامی كودك در بعضی مواقع و موقعیت های خاص ، با توجه به چگونگی احساسات و انگیزه های درونی او ، از نظر تنوع و شدت تغییر می كند .

بنابراین ، اگر شما اندكی نگران صحبت كردن كودك خود هستید ، بهتر است كه تشخیص دقیق چگونگی مشكل احتمالی گویایی او را به عهده متخصصان آسیب شناسی گفتار و كارشناسان گفتار درمانی بگذارید . اگر ایشان تشخیص دادند كه كودك شما ناروانی كلامی غیر عادی ندارد ، در این صورت لازم نیست كه اقدام خاصی به عمل آورید . البته ممكن است لازم باشد كه شما اضطراب خودتان را كاهش دهید .

آیا كودك شما لكنت زبان دارد؟

چگونگی نظریات كارشناسان گفتار درمانی در مورد مشكل گویایی كودك

اگر بعضی مواقع مشاهده می كنید كه كودك شما در صحبت كردن روان دچار مكث یا مشكل می شود ، باید توجه داشته باشید كه بسیاری از ناروانی های كلامی برای كودكان خردسال كاملاً طبیعی است . علائم ناروانی طبیعی با نشانه های لكنت زبان متفاوت است . وقتی كه كودك خود را به نزد گفتار درمانگر می برید ، ممكن است كودك شما به هنگام صحبت با گفتار درمانگر ، آن طوری كه شما نگران بوده اید ، با مشكل چندانی در صحبت كردن مواجه نشود. از این رو اگر با علائمی كه در حرف زدن های فرزندتان مشاهده نموده اید ، احتمال می دهید كه او دچار لكنت شده است ، بهتر است نحوه گویایی كودك را در مواقع مختلف ، با ذكر نشانه ها و علائم مورد نظر برای گفتار درمانگر بازگو نمایید .

بدیهی است كه ارتباط روزانه شما با كودك و توجه به نحوه گویایی او ، شما را قادر می نماید كه در مورد درك و بیان چگونگی اختلال گویایی فرزندتان به خوبی عمل كنید . داشتن درك درست از نحوه گویایی كودك و تمیز ناروانی طبیعی او در صحبت كردن و یا تشخیص علائم احتمالی لكنت زبان ، به شما كمك می كند كه در موقع لزوم  به یكی از مراكز گفتار درمانی مراجعه نمایید.

علائم هشدار دهنده

لكنت زبان صرفاً یك مكث یا انفصال در جریان طبیعی كلام ، كه ما آن را ناروانی كلامی می نامیم ، نیست . بلكه لكنت زبان با واكنش های لحظه ای فرد به هنگام مواجه شدن با مشكل گویایی توأم است . زمانی كه این علائم را برای بررسی نحوه گویایی فرزندتان در نظر می گیرید ، متوجه باشید كه همه فكر و ذهن شما فقط به دنبال این علائم نباشد .این علائم باید در ارتباط با كلیت گویایی كودك مشاهده شود ، چرا كه احتمالاً در بسیاری موارد حرف زدن كودك شما كاملاً طبیعی و روان است . همچنین به خاطر داشته باشید كه بسیاری از این علائم و رفتارها خیلی گذرا هستند ، یعنی عموماً برای لحظاتی ظاهر شده ، به خودی خود از بین می روند و نیازی به نگرانی و پیگیری و بررسی نیست. بعضی از اوقات این علائم را می توان در كودكانی كه معمولاً سلیس و روان صحبت می كنند و اصلاً لكنت ندارند نیز مشاهده نمود. لذاباید ضمن توجه به علائمی كه بدان اشاره می شود ، از هر گونه اضطراب و قضاوت عجولانه به دور بود.

زهره پری نوش - سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.