از ده آیه 87 تا 96 سوره اِسرا از صفحه 291 ، خداوند، بعد از اشاره به فضل و رحمت بی كرانش بر پیامبر(ص)، در آیه دوم این صفحه، با صراحت، از اعجاز قرآن سخن می گوید....
از میان یازده آیة 76 تا 86 سورة بنیاسرائیل از صفحة 290 ، قرآن، بعد از اشاره به خنثیشدن توطئة تبعید پیامبر(ص) و پرداختن به مسألة نماز و توجّه به خدا و نیایش، در هفتمینآیة اینصفحه، پیرامون تأثیر فوقَالعادة قرآن و نقش سازندة آن سخن میگوید....
از آیات یازده گانه ی 39 تا 49 سوره ی بنی اسراییل از صفحه ی 286، شش آیه ی نخست، به مسأله ی توحید اشاره می كنندكه ما، از میان این آیات، به آیه ی ششم این صفحه، نظری كوتاه می افكنیم...
از ده آیة پایانی سورة نحل از صفحة 281 كه جزء چهاردهم قرآن را نیز به پایان میرسانند، خداوند، پس ازگشودن درهای بازگشت بهروی بدكاران نادان و نیز سخن از یك مصداقكامل بندة شكرگزار خدا، یعنی ابراهیم، اینقهرمان توحید، نحوة دعوت پیامبر(ص) را بیانكرده.
در این مطلب، آیات 84 و 85 از صفحه ی 276 و سوره ی نحل که اشاره دارد به پنج نعمت خانه، چهارپایان، سایه،كوه و لباس و نیز واكنش نادرست منكران حق در برابر ایننعمتهایگوناگون پروردگار مورد بررسی قرار گرفته است...
از میان آیات هشت گانه ی 46 تا 53 سوره ی كهف از صفحه ی 299 ، قرآن، بعد از سخن پیرامون ناپایداری نعمت های جهان مادّه، در سه آیه ی 47 تا 49 ، به بحث از چگونگی قیامت می پردازدكه بنای ما، پرداختن به آیه ی چهارم این صفحه می باشد...
از دوازده آیه 43 تا 54 سوره نحل از صفحه 272، خداوند، بعد از ارشاد به روش عقلایی لزوم رجوع جاهل به عالم یا همان تقلیدِ ممدوح، درآیه دوم این صفحه، یكی از وظایف پیامبر(ص) را در قبال قرآن بیان می كند....
تمامی آیات هشت گانه 27 تا 34 سوره نحل از صفحه 270 ، مقایسه جالبی را میان طرز تفكّر و سرنوشت مشركان با مۆمنان بیان می كنندكه از میان این آیات، نیمه دوم آیه 33 ، فلسفه كیفر مشركان و مستكبران را بیان می نماید....
از میان آیات بیست گانه 71 تا 90 سوره حِجر از صفحه 266 ، خداوند، پس از شرح سرگذشت عبرت انگیز سه قوم از اقوام پیشین، یعنی حضرات لوط، شُعَیب و صالح(ع) كه گرفتار بلا شدند، به مسأله توحید اشاره می كند...
در صفحه قبل آمده بودكه هنگامی كه خداوند، انسان را آفرید، به فرشتگان دستور داد همگی برای او سجده كنندكه فرشتگان نیز همگی به سجده افتادند جز شیطان كه از همراهی با سجده كنندگان خودداری نمود....
این متجاوزان از مرز بندگی، از روی تعجّب «میگویند: آیا هنگامیكه ما مُردیم و خاك و استخوان پوسیده شدیم،آیا بار دیگر، برانگیخته خواهیم شد؟! این، باوركردنی نیست! این ها، وعدههای دروغینی استكه هم به ما و هم به پدران ما، درگذشته داده میشد....
از پانزده آیة 90 تا 104 سورة مؤمنون از صفحة 348 ، قرآن بعد از پرداختن به مسألة نفی شرك و تهدیدكفّار و مشركان لجوج به عذابهای الهی، در دوآیة 99 و100، وضع دردناكگنهكاران را بههنگامیكه درآستانة مرگ قرار میگیرند، توصیف میكند....
تقریباً تمامی آیات هفتگانه 24 تا 30 سورة حج از صفحة 335 ، پیرامون مسجدالحرام، زائران خانة خدا، تاریخچه بنای کعبه و سپس، مسأله وجوب حج و فلسفة آن و بخشی از احكام اینعبادت بزرگ اشاره میكنند كه بنای ما پرداختن به چهارمین آیه اینصفحه است....
روشن استكه منظور این آیه از ركوع و سجده، تنها، ركوع و سجده نماز نیست. بلكه منظور، خضوع در برابر خداست. یعنی، برای رسیدن به خوشبختی واقعی، باید در تمام شۆون زندگی، خاضع و فرمانبردار حق بود و بس....
سورة حج، بهخاطر بخشی ازآیاتشكه پیرامون مسألة حج و سابقة تاریخیآن، از زمان ابراهیم(ع) و سپس، مسألة قربانی، طواف و مانندآن سخن میگوید، بهنام سورة حج نامیده شدهاست....
از میان یازده آیه 91 تا 101 سوره انبیاء از صفحة 330 ، خداوند، بعد از اشاره به دوگروه مۆمنان صالحالعمل، و به عنوان نمونه، مریم(س) و فرزندش، مسیح(ع)، و تجاوزگران از مرز بندگی، در آیه دهم این صفحه، از وضع دردناك درآتشافتادگان خبر میدهد....
تمامی نُه آیة 82 تا 90 سورة انبیاء از صفحة 329 ، از هشت تن از پیامبران بزرگ خدا و سرگذشت های آموزندة آنان سخن می گویندكه ما از میان این آیات و این پیامبران، به سراغ دوآیة 87 و 88 و حضرت یونُس(ع) می رویم ....
سوره انبیاءكه با آغازآن، جزء هفدهم قرآن نیز شروع خواهد شد، چنانكه از نامش پیداست، سورة پیامبران است. چرا كه نام شانزده پیامبر، بعضی، با ذكر فرازهایی از حالاتشان و بعضی، تنها بهصورت اشاره، در اینسوره آمده است....