تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به چندین نمونه از پیشرفتهای علمی کشور در سال 86 پرداختیم البته این تعداد کمتر از تعداد واقعی آن می باشد امیدواریم در سال جدید بیش از پیش شاهد پیشرفتهای علمی کشور باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای علمی کشور در سال 86

انرژی هسته ای

در شرایط و روابط پیچیده دنیای کنونی هر ایرانی میهن پرست باید برای ساختن ایرانی آباد ، آزاد و مستقل نگاه ویژه ای به کسب علم و اهمیت دانش نوین داشته باشد. از الزامات منطقی ساختن ایرانی آباد و مستقل استفاده صلح آمیز از دستاوردهای نوین علمی و بستر سازی برای بهره گیری از آخرین یافته های علمی و صنعتی است. مهمترین دستاورد علمی دنیای مدرن مهارت در فن آوری چرخه سوخت هسته ای و دانش انرژی هسته ای است که مزایای بیشمار آن در زمینه های گوناگون زیست محیطی ، اقتصادی ، صنعتی و پزشکی و ... بر کسی پوشیده نیست.

یکی از مهمترین اهداف سیاسی و علمی کشور در سال 86 نیز راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بود که در راستای نیل به این هدف و رسیدن به میزان تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای، مراحل ورود محموله های سوختی مورد نیاز این نیروگاه در اوایل بهمن ماه سال 86 به پایان رسید و پیش بینی می شود که در سال 87 بهره برداری از نیروگاه برق اتمی بوشهر آغاز شود.

نیروگاه اتمی بوشهر

فناوری اطلاعات

یکی از دستاوردهای مهم دیگر ایران در سال 86 ساخت قوی ترین ابررایانه خاورمیانه با همت جوانان ایرانی برای پیش بینی وضع هوا بود.

در دنیای امروز بسیاری از مسایل پیچیده به دلیل داشتن زمان طولانی محاسبه روی رایانه‌های شخصی به صورت عملی و در زمان محدود قابل اجرا نیستند و راه حل این مشکل استفاده از سیستم‌های پردازش موازی و ابر رایانه‌هاست.

فناوری ساخت ابر رایانه ها که تا قبل از این منحصرا در اختیار چندین کشور خاص بود اکنون دیگر اختصاصی نیست زیرا با همت دانشجویان ایرانی و با هدف پیش بینی وضع هوا، ایران نیز جز 20 کشوری شد که توانایی ساخت ابر رایانه ها را برای بخش های مختلف اجرایی خود خواهد داشت.

این ابر رایانه از نوع خوشه‌یی(کلاستر) و دارای سامانه‌ای با 216 هسته پردازشی اوپترون دو گیگا هرتز است که حافظه‌ای برابر 56 گیگا بایت دارد و ظرفیت ذخیره سازی آن معادل 5800 گیگا بایت است یعنی به عبارت خیلی ساده این ابر رایانه قابلیت پردازش کل اطلاعات شناسنامه های کشور را تنها در یک چهارم ثانیه دارد. شایان ذکر است مدل های سطح پایین تر این رایانه در سال 1382 در کشور ساخته شده اند.

بزرگترین ابر کامپیوتر خاورمیانه

هوا فضا

در سال 86 دو اتفاق مهم در عرصه فضایی ایران رخ داد، یکی از آنها پای گذاردن اولین زن ایرانی به فضا بود. انوشه انصاری دانشمند 33 ساله ایرانی و یکی از مدیران شرکت کامپیوتری تله کام در پاییز سال 86 به عنوان اولین ایرانی از فضا به میهن نگاه کرد.

دومین اتفاق مهم در سال 86 آزمایش ماهواره فضایی ساخت ایران بود که بازتاب گسترده ای در جهان داشت و ایران را جز 11 کشور دارای فناوری فضایی قرار داد. این ماهواره فضایی که امید نام داشت توسط موشک فضایی سفیر در بهمن ماه سال 86 به فضا پرتاب شد.

البته شایان ذکر است که در سال گذشته کلنگ احداث اولین رصدخانه ایران نیز پس از یک دوره 800 ساله  از زمان خواجه نصیرالدین طوسی به زمین زده شد.

هوافضا

فناوری نانو

چاپ اولین کتاب نانومحاسباتی جهان، سعود 30 پله ای نانوی کشور و قرار گرفتن ایران در رتبه 25 جهانی و اول در خاورمیانه، ساخت محصولات مختلف این رشته مانند پانسمان های ضد باکتری با پوشش نانو ذرات نقره، کامپوزیت ای دندانی و دیگر محصولات این رشته به دست محققان کشور و ساخت اولین چاه مصنوعی هوشمند خاورمیانه در کشورمان از دستاوردهای مهم فناوری کشورمان در سال 86 بودند.

فناوری نانو

بخش دانش و فناوری سایت تبیان