تبیان، دستیار زندگی
سال پیش درست همین موقع‌ها بود كه «اخراجی‌ها»ی ده‌نمكی پس از جار و جنجال‌هایی كه در جشنواره بیست‌وپنجم به پا كرده بود، در سینماها اكران شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراجی‌ها به اردوگاه می‌روند

اخراجی‌ها

سال پیش درست همین موقع‌ها بود كه «اخراجی‌ها»ی ده‌نمكی پس از جار و جنجال‌هایی كه در جشنواره بیست‌وپنجم به پا كرده بود، در سینماها اكران شد.

فروش بی‌سابقه و استقبال مردم از فیلم آن هم در زمانی كه همه در فكر خرید شب عید بودند و بعد تداوم این استقبال در ایام تعطیلات همه و همه – دست به دست هم داد تا فیلم «ده‌نمكی» با فروش میلیاردی شگفتی سال سینمای ایران را رقم بزند و شاید همین عامل باعث شد تا كارگردان فیلم را در تصمیم اولیه خود بر ساخت سه‌گانه – اخراجی‌ها مصمم كند.

حالا حدود یك‌سال از آن ماجرا گذشته و تقاضای پروانه ساخت «اخراجی‌ها»ی 2 توسط حبیب‌اله كاسه‌ساز تهیه‌كننده فیلم به شورای پروانه ساخت ارائه شده است.

با این اتفاق و آغاز تولید «اخراجی‌های 2» نخستین تجربه دنبال‌سازی در ایران شكل می‌گیرد. نكته‌ای كه ده‌نمكی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری امارات به آن اشاره می‌كند:

«اخراجی‌ها همانطوری‌ كه از ابتدا گفتم یك تریلوژی است كه بخش اول آن ساخته شد و حالا درصدد تولید قسمت دوم آن هستم كه با این اتفاق برای اولین بار دنباله‌سازی از یك اثر موفق در سینمای ایران تجربه می‌شود. در نظر دارم پس از تولید و اكران «اخراجی‌ها 2»، مقدمات نگارش و سپس تولید اخراجی‌ها 3 را هم فراهم كنم كه صحبت در این باره را به آینده موكول می‌كنم.»

و اما «اخراجی‌ها 2» به موضوع اسرای جنگ و مسائل پیرامونی آن‌ها در اردوگاه‌ها می‌پردازد. قصه‌ای كه از زبان ده‌نمكی به این شكل روایت می‌شود.

«در قسمت دوم اخراجی‌ها قصه هم و زمان مجید سوزوكی كه به اسارت درآمده‌اند را در اردوگاه‌های عراق پیگیری می‌كنیم. در نگارش فیلمنامه این قصه یك گروه كارشناسی برای تحقیقات فیلمنامه تشكیل شد تا بتوانیم به بهترین وجه از خاطرات واقعی دوران اسارت برای ساخت فیلم بهره بگیریم و در نگارش فیلمنامه هم تلاش كردم تا زمان و لحن كمدی «اخراجی‌های 1» استفاده كنم.»

بنابه مقتضیات قصه برخی از بازیگران «اخراجی‌ها 1» در دنباله این فیلم حضور خواهند داشت نكته‌ای كه ده‌نمكی آن را تایید می‌كند و می‌گوید: «تعدادی از بازیگران اخراجی‌ها 1 در فیلم جدید حضور خواهند داشت و در كنار آن‌ها بازیگران و شخصیت‌هایی جدیدی نیز اضافه خواهند شد كه محمدرضا شریفی‌نیا به عنوان مسئول انتخاب بازیگر، به زودی آن را – انتخاب و معرفی خواهد كرد.»

در حال حاضر حدود سه هفته‌ای كه برای ساخت «اخراجی‌ها 2» تقاضای پروانه ساخت ارائه شده است اینكه فیلم چه زمانی وارد مرحله پیش تولید و فیلمبرداری خواهد شد از زبان ده‌نمكی اینگونه روایت می‌شود: «اگر ظرف روزهای باقی‌مانده از سال جاری پروانه ساخت صادر شود، بلافاصله پیش‌تولید را شروع می‌كنیم تا از اواخر اردیبهشت ماه فیلم وارد مرحله فیلمبرداری شود.»

از فیلم اخراجی‌های 1 حدود 40 دقیقه حذف شد كه این بخش به دوران بعد از دفاع مقدس مربوط می‌شد. ابتدا قرار بود در صورت پخش سریال اخراجی‌ها این 40 دقیقه در قالب مجموعه ارائه شود، اما با منتفی شدن پخش آن اعلام شد كه نسخه DVD فیلم به همراه این 40 دقیقه – ارائه می‌شود و حتی در برهه‌ای كه نسخه قاچاق فیلم منتشر شد، ده‌نمكی پیشنهاد داد تا نسخه‌ای كه قاچاق آن منتشر شده از روی پرده كنار برود و نسخه جدید به اضافه این 40 دقیقه با عنوان اخراجی‌های یك و نیم اكران شود كه این امر هم به سرانجام نرسید و حالا از ده‌نمكی درباره سرنوشت این 40 دقیقه می‌پرسیم كه می‌گوید:

«بی‌خیال آن 40 دقیقه شدیم؛ اما این را بگویم كه محتوا و فضای اخراجی‌های 3 مرتبط با همان بخش‌های حذف شده اخراجی‌های 1 است.»

منبع : همشهری