تبیان، دستیار زندگی
«تئاتر شهر» با احتساب تعطیلی چهار ماهه میزبان اجرای 20 نمایش بود كه از میان این نمایش‌ها، «پنجره فولاد» به كارگردانی سیدجواد هاشمی با داشتن 34 هزار و 83 تماشاگر پرمخاطب‌ترین نمایش سال جاری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از تئاترهای پرتماشاگر سال 86 در تهران

تئاتر

سالن‌های تئاتری پایتخت در سالی كه سپری شد، میزبان بیش از هفتاد نمایش شدند.

«تئاتر شهر» با احتساب تعطیلی چهار ماهه میزبان اجرای 20 نمایش بود كه از میان این نمایش‌ها، «پنجره فولاد» به كارگردانی سیدجواد هاشمی با داشتن 34 هزار و 83 تماشاگر پرمخاطب‌ترین نمایش سال جاری در این مجموعه‌ی تئاتری بوده است.

بهرام بیضایی هم با اجرای نمایش «‌افرا» در تالار وحدت كه امسال میزبان پنج نمایش بود، دومین كار پرتماشاگر سال جاری است.

هر چند پیگیری برای دریافت تعداد دقیق تماشاگران این نمایش بی‌نتیجه ماند، اما با احتساب ظرفیت تالار وحدت و با در نظر گرفتن پر شدن ظرفیت این تالار تا بالكن دوم نشان داد كه «‌افرا» در مدت 29 اجرای خود بیش از 23 هزار تماشاگر داشته است.

حمید سمندریان هم بعد از هشت سال غیبتش در تئاتر با اجرای دوباره « ملاقات بانوی سالخورده» تماشاگران بسیاری را روانه تالار اصلی تئاتر شهر كرد.

این نمایش پس از 32 اجرای خود در این تالار 579 نفره، 16 هزار و 948 تماشاگر را میزبانی كرد.

هادی مرزبان هم با اجرای نمایش «‌لبخند باشكوه آقای گیل» كه به مدت 32 شب میهمان تالار اصلی بود، 14 هزار و 275 تماشاگر را به این تالار فراخواند.

و در این میان نمایش‌هایی مانند«خانواده تت» ، «پینوكیو» و « مرغابی وحشی» دیگر نمایش‌های پرتماشاگر تئاتر شهر بوده‌اند كه در تالارهایی چون «چهارسو» ،

« قشقایی» و «سایه» كه ظرفیتی بین 100 تا 150 تماشاگر دارد بین سه هزار و پانصد تا چهار هزار و پانصد تماشاگر داشته‌اند.

تالار «سنگلج» نیز به دلیل تعمیرات چند ماهه خود تنها توانست 6 نمایش را میزبانی كند كه از این میان، بالاترین آمار تماشاگران را نمایش «‌رویاهای رام نشده» به كارگردانی سیاوش تهمورث از آن خود كرد.

این نمایش در مدت 30 اجرا توانست بیش از چهار هزار و 850 تماشاگر را روی صندلی‌های تالار سنگلج بنشاند.

در این میان تالارهای «مولوی» و «هنر» برنامه روتین خود را در سال 86 ادامه دادند.

تالار مولوی در طول سال جاری 30 نمایش را میزبانی كرد كه از این میان نمایش‌ها « یك سمفونی ناكوك»‌ به كارگردانی آتیلا پسیانی و «‌كوارتت» به كارگردانی امیررضا كوهستانی بیشترین تعداد تماشاگران را از آن خود كردند.

«یك سمفونی ناكوك» در مدت 24 اجرا چهار هزار و 666 تماشاگر را جذب تالار مولوی كرد. «‌كوآرتت» هم با یك اجرا كمتر، پذیرای چهار هزار و 170 تماشاگر شد. پس از این دو نمایش «آنتیگونه در نیویورك» به كارگردانی هما روستا با حدود سه هزار تماشاگر، دیگر نمایش پرتماشاگر این تالار بوده است.

اما تالار «هنر» شاهد اجرای 16 نمایش كودك و نوجوان بود كه در این میان نمایش‌های «مش مش قلی خان»، «یه مردی بود علی قلی» و «سارا و لوبیای سحر‌آمیز» به ترتیب با پنج هزار و 842 ، پنج هزار و 422 و پنج هزار و 142 تماشاگر پر مخاطب‌ترین نمایش‌های این تالار بودند.

بنا بر این گزارش، اوایل سال جاری حسین پارسایی مدیر اداره كل هنرهای نمایشی در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام كرد: از این پس تمام نمایش‌های سالن‌های زیر پوشش مركز هنرهای نمایشی از بلیت شرایطی برخوردار می‌شوند، به این صورت كه روابط عمومی مركزهنرهای نمایشی از طریق رایزنی با روابط عمومی دیگر ارگان‌ها و مراكز، تعدادی بلیت را با تخفیف‌های ویژه در اختیار آنان قرار دهد تا از این راه تماشاگران بیشتری جذب سالن‌های تئاتر شوند.

حسین پارسایی اعلام كرد: این طرح تمام تالارها را بدون در نظر گرفتن تعداد ظرفیت و همین طور تعریف سالن در بر می‌گیرد.

این در حالی بود كه همان زمان تعدادی از كارگردان‌های تئاتر كه نمایش‌هایشان بر صحنه بود، همچون مائده طهماسبی، هما روستا، علی‌اصغر دشتی و ... از اجرای این طرح اظهار بی‌اطلاعی كردند.

نمایش‌های «ملاقات بانوی سالخورده» و « افرا» كه در دو تالار اصلی و وحدت اجرا شده بودند، از بلیت‌های سفارشی استفاده نكردند و تنها دو اجرای ویژه برای خانه تئاتر و دانشجویان تئاتر داشتند.

گفتنی است: آمار تماشاگران كه در بالا ذكر شد، براساس بلیت‌های خریداری شده نیست. بلكه تعداد خام تماشاگران اعم از میهمان و آنهایی كه بلیت خریداری كرده‌اند شامل می‌شود و از سوی روابط عمومی‌های تالارهای مربوطه در اختیار ایسنا قرار گرفته است.

منبع : ایسنا