تبیان، دستیار زندگی
مونا زندی حقیقی در دانشگاه تهران گفت: دیده شدن «عصر جمعه» در چنین مجامعی برایم مهم است چون به اكران عمومی آن خیلی مطمئن نیستم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیده شدن «عصر جمعه» برایم مهم است

مونا زندی

مونا زندی:

دیده شدن «عصر جمعه» برایم مهم است

مونا زندی حقیقی در دانشگاه تهران گفت: دیده شدن «عصر جمعه» در چنین مجامعی برایم مهم است چون به اكران عمومی آن خیلی مطمئن نیستم.

این كارگردان سینمای ایران كه عصر روز گذشته ـ 18 اسفند ماه ـ در اولین نشست جلسات بررسی نسل نوی سینمای ایران در پردیس هنرهای زیبا سخن می‌گفت، درباره مضمون فیلم «عصر جمعه» گفت: موضوع فیلم برگرفته از یك قصه واقعی است. من در حال تحقیق روی یك موضوع مستند بودم، اما چون از زمان موضوع خیلی گذشته بود برای همین كار مستند مورد نظرم را نساختم.

وی افزود: ضمن اینكه همزمان با تحقیقات برای فیلم «زندان زنان» منیژه حكمت به قصه‌ای دیگر برخوردم. آنرا با فرید مصطفوی مطرح كردم و در نهایت به این فیلمنامه رسیدیم .

زندی درباره امكان ادامه آثارش با مضامین مربوط به زنان گفت: یك لحظاتی موضوعاتی من را جذب می‌كنند و دوست دارم درباره‌ی آنها فیلم بسازم، بنابراین دغدغه اصلی من فیلم‌هایی با موضوع زنان نیست، اما دوست دارم راجع به موضوع هایی كه به عنوان یك معضل مطرح می‌شوند كار كنم.

زندی درباره تبدیل زمان فیلم از 80 به 75 دقیقه توضیح داد: نسخه‌ی اولیه 80 دقیقه بود، اما در مونتاژ مجدد آن را به 75 دقیقه تبدیل كردیم و 4 دقیقه از فیلم هم دچار ممیزی شد. الآن كه به فیلم نگاه می‌كنم احساس می‌كنم یك لحظاتی در فیلم هست كه به اطلاعات بیشتری نیاز دارد و جا داشت بعضی لحظات گسترش می‌یافتند تا فیلم پخته‌تر شود.

زندی در خصوص فضا و لوكیشن «عصر جمعه» توضیح داد: فضای سلمانی از جذاب‌ترین فضاها برای روایت یك قصه در آن بستر است و من همیشه می‌گفتم حیف، چرا كسی از این فضا استفاده نمی‌كند؟! برای «سوگند» شغل‌های بسیاری فكر كردیم، اما در نهایت به نتیجه رسیدیم جنس «سوگند» یك آرایشگر است و البته نشان‌دادن لحظات داخلی یك آرایشگاه در سینمای داخلی ما بسیارسخت است و به نظرم هنوز جا دارد از این فضا فیلم‌های ملموس و باورپذیر دیگری ساخته شود.

زندی درباره ارتباط دوخواهر فیلم گفت: نزدیك‌شدن دو خواهر به یكدیگر به یك‌سری گفت‌وگوهای ابتدایی نیاز داشت و نكته مهم در داستان این بود كه گفت‌وگوی خواهرها داستان را به طرف ماجرای اصلی بكشاند.

او در بخشی از این جلسه درباره‌ی نوع فیلمبرداری كار گفت: از ابتدا لحظه‌ای كه درحال نوشتن فیلم‌نامه بودیم، انتخاب ما این بود كه از آدم‌ها فاصله بگیریم و اصلا كلوزآپ نداشته باشیم . عموما از نماهای مدیوم و لانگ استفاده كنیم تا به بخش‌های احساساتی آدم‌ها نزدیك نشویم و دوربین خیلی حق انتخاب نداشته باشد.

زندی حقیقی درباره نزدیك‌شدن به خطوط قرمز در متن فیلم‌نامه گفت: برای من مهم بود كه این صحنه‌ها ساخته شوند و حیف می‌دانستم لحظات ملموس و باورپذیر اطراف را به تصویر نكشیم. بنابراین ساخته‌شدن این لحظات بهتر از ساخته‌نشدنشان است.

زندی در پاسخ به این پرسش كه چرا مردها در این فیلم سیاه هستند، با بیان اینكه قصد نداشته است، فیلمی بسازد كه همه مردها را سیاه معرفی كند، ادامه داد: من این‌طوری فكر نمی‌كنم و آوردن شخصیت‌ «هادی» به همین علت بود و شخصیت اصلی فیلم یعنی «امید» هم به نظر من اصلا سیاه نیست. اما در نهایت راجع به بعضی شخصیت‌های مرد فیلم بغض پیدا می‌كنیم.

مونا زندی در بخشی از جلسه یادآور شد: بیشتر حساسیت‌هایم و نگاهم به سینما برگرفته از حساسیت‌های كیانوش عیاری و تجربیاتی است كه از حضور 4 ساله در كنار ایشان داشته‌ام.

او درباره تأثیرپذیری‌اش از فیلم «محله چینی‌ها» و «اتاق‌ ماروین» گفت: «محله چینی‌ها» را ندیده‌ام، اما «اتاق ماروین» را دیده‌ام. وقتی كه فیلم‌نامه را می‌نوشتم و بازگشت دختر به خانواده برگرفته از احساسی بود كه در فیلم «اتاق ماروین» است.

زندی درباره انتخاب بازیگران فیلم «عصر جمعه» هم توضیح داد: برای نقش مهرداد، یك آگهی دادیم در روزنامه و فردایش مهرداد پیدا شد.

رویا نونهالی هم یكی از بهترین انتخاب‌های ما برای شخصیت «سوگند» بود و ایشان باورپذیری این شخصیت را بسیار امكان‌پذیری می‌كرد و فكر كردیم هانیه توسلی هم بدون آنكه نمایش ویژه‌ای داشته باشد، می‌تواند این نقش را ایفا كند كه به شكلی بسیارخوب این‌كار را انجام داد.

در پایان جلسه مونا زندی درباره اكران فیلم «عصر جمعه» هم توضیح داد: دو سال قبل این فیلم پروانه نمایش گرفت و ما رفتیم در نوبت اكران و گروه افریقا قرار بود اوایل خرداد سال پیش «عصر جمعه» را اكران كند. قرارداد بعدی برای 23 بهمن 86 نوشته شد، اما آن قرارداد هم به علت پیش‌رو بودن انتخابات اجرا نشد و چون مهلت پروانه نمایش عصر جمعه مهرماه 87 است، بنابراین اگر به این تاریخ برسیم دیگر این فیلم پروانه نمایش ندارد.

گفتنی است: این نشست كه به همت كانون فیلم انجمن اسلامی پردیس هنرهای زیبا برگزار شده بود، در پایان با اهدای تندیس به مونا زندی حقیقی به پایان رسید.

منبع : ایسنا