تبیان، دستیار زندگی
محمدحسین لطیفی، مسعود نوابی و سعید سهیلی از كارگردان‌هایی بودند كه در سال 86 دو فیلم را به اكران عمومی در ‌آوردند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارگردانهای پركار سینمای ایران در سال 86

كارگردانها

در غیاب پیشكسوتان،

گزارشی از كارگردانهای پركار سینمای ایران در سال 86

محمدحسین لطیفی، مسعود نوابی و سعید سهیلی از كارگردان‌هایی بودند كه در سال 86 دو فیلم را به اكران عمومی در ‌آوردند.

لطیفی «روز سوم» را در تابستان و «توفیق اجباری» را در اواسط پاییز اكران كرد كه به ترتیب با فروش 315 میلیون و یك‌میلیارد و 64 میلیون تومان دومین و هشتمین فیلم پرفروش سال بودند. او پیش تولید مجموعه «نردبانی به آسمان» را آغاز كرده است.

از نوابی هم دو فیلم «كلاهی برای باران» و «قلقلك» اكران شد كه این دو هم به ترتیب با فروش 377 و 136 میلیون در جایگاه پنجم و هجدهم جدول فروش قرار گرفتند.

سهیلی دو فیلم حادثه‌یی «سنگ، كاغذ، قیچی» و «چهار انگشتی» را اكران كرد كه با فروش 115 و 98 میلیونی نتوانستند موقعیتی در نمایش عمومی داشته باشند و به ترتیب در رتبه 22 و 25 قرار گرفتند.

از كارگردان‌هایی كه در سال 86 فیلمی روانه اكران كردند و كار دیگری را نیز تولید كردند می‌توان به مهرداد فرید، شهرام شاه‌حسینی و سعید اسدی اشاره كرد.

فرید «آرامش در میان مردگان» را اكران كرد و فیلم «هم‌خانه» را نیز كارگردانی كرد كه در بخش میهمان جشنواره فجر حاضر بود.

شاه‌حسینی نیز بعد از فروش 385 میلیونی اولین ساخته بلندش «كلاغ پر» فیلم «زن‌ها فرشته‌اند» را ساخت كه در نوبت اكران قرار دارد.

اسدی هم كه «فرود در غربت» او موفق به اكران نشد، فیلم «مهمان» را در حال اكران داشت كه با 353 میلیون در رتبه هفتم قرار گرفت و فیلم «تلافی» را نیز آماده نمایش كرده است، ضمن آنكه تولید یك تله فیلم را نیز به پایان رساند.

مازیار میری، علی وزیریان، علی ژكان، انسیه شاه‌حسینی، محمد مهدی عسگرپور، شاهد احمدلو و مسعود اطیابی هم علاوه بر اكران یك فیلم اثر جدیدشان را در دست تولید دارند.

میری «پاداش سكوت» را در اكران داشت و هم اكنون «كتاب قانون» را درحال فیلمبرداری دارد. وزیریان «خدا نزدیك است» را اكران كرد و «یك وجب از آسمان» را در مرحله تدوین دارد. ژكان با «عیسی می‌آید» به سینما آمد و «چهره به چهره» را در حال ساخت دارد.

شاه‌حسینی بعد از اكران «شب بخیر فرمانده» فیلم جدیدش را بنام «پنالتی» در آبادان مقابل دوربین برد كه فیلمبرداری آن به پایان رسیده است.

عسگرپور در فرانسه مشغول فیلمبرداری «هفت و پنج دقیقه» بود كه همزمان «اقلیما» هم اكران شد.

شاهد احمدلو «اگه می‌تونی منو بگیر» را در اكران داشت و «موش» را مقابل دوربین برد. مسعود اطیابی هم همزمان با اكران «مصائب دوشیزه»، فیلمبرداری «تلخ و شیرین» را آغاز كرده است.

فریدون جیرانی و حسن هدایت هم از كارگردان‌هایی هستند كه بعد از اكران فیلم‌هایشان در سال 86 به سمت تلویزیون و ساخت سریال رو آورده‌اند.

جیرانی پس از نمایش «پارك وی» و كسب رتبه سوم در فروش ساخت سریال «سفر به تاریكی» را آغاز كرد و هدایت هم بعد از اكران محدود «گرداب» سری جدید مجموعه كارگاه را مقابل دوربین برده است.

امسال علاوه بر كارگردان‌هایی همچون عباس احمدی مطلق (رفیق بد)، محمدهادی كریمی (غیرمنتظره)، شهرام شاه‌حسینی ( كلاغ پر) ، مسعود ده‌نمكی (‌اخراجی‌ها) علی وزیریان (‌خدا نزدیك است) ، مهرداد فرید (‌آرامش در میان مردگان )‌، رضا خطیبی ( در شهر خبری نیست، هست)، مسعود اطیابی ( مصائب دوشیزه) رامین محسنی ( از دور دست) و نادر طالب زاده ( مسیح) كه اولین ساخته بلندشان به اكران درآمد كارگردان‌های قدیمی‌ترین هم همچون مسعود كیمیایی ( رییس)، كیومرث پوراحمد (‌اتوبوس شب) ، رخشان بنی‌اعتماد (‌خون بازی)، پوران درخشنده ( بچه‌های ابدی)، محمدعلی نجفی ( زاگرس )، ایرج قادری (محاكمه) ، محمد زرین دست ( سرگیجه)‌ و جهانگیر جهانگیری ( ملودی) با آثارشان در اكران 86 حاضر بودند.

مجید مجیدی ، خسرو معصومی، رضا میركریمی، بهمن فرمان‌آرا، سیامك شایقی، رسول صدرعاملی، كمال تبریزی، سامان مقدم، محمدرضا اصلانی، سیروس الوند از جمله كارگردان‌های غایب در اكران بودند كه فیلم جدیدشان را مقابل دوربین بردند.

و بهرام بیضایی، ناصر تقوایی دو غایب این سال‌های سینمای ایران هستند كه مدت‌هاست نه فیلم می‌سازند و نه فیلمی از آن‌ها اكران می‌شود.

منبع : ایسنا