تبیان، دستیار زندگی
تازه پس از اینكه برای اولین بار یك Imag map در صفحة خود قرار دهید، احساس می‌كنید یك طراح حرفه‌ای وب شده‌اید. Image map به شما امكان می‌دهد تا نواحیی از یك تصویر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه یك Image Map بسازیم؟

تازه پس از اینكه برای اولین بار یك Imag map در صفحة خود قرار دهید، احساس می‌كنید یك طراح حرفه‌ای وب شده‌اید. Image map به شما امكان می‌دهد تا نواحیی از یك تصویر معمولی را بصورت لینك به صفحات دیگر سایت، تصاویر دیگر و یا هر فایل دیگری درآورید. برای این كار تنها كافیست منطقه مورد نظر را كه می‌خواهید بینندگان صفحه آنجا را كلیك كنند روی عكس ترسیم كنید و آدرس یك فایل و یا صفحه را به آن اختصاص دهید. این مناطق ترسیم شده روی عكس كه hotspot نامیده می‌شوند، فقط در زمان ویرایش صفحه قابل مشاهده هستند و از دید بینندگان صفحه پنهان خواهند بود.

انتخاب تصویر

چگونه یك Image Map بسازیم؟

روی عكس مورد نظر كلیك كنید. نوار ابزار Pictures در پایین صفحة ظاهر می‌شود. شما می‌توانید مناطقی به شكل چهار ضلعی، دایره و یا چند ضلعی بر روی تصویر خود ایجاد كنید، (به‌صورتی كه در قسمتهای 2 و 3 و 4 توضیح داده شده است.)

ایجاد یك منطقه چهار ضلعی

چگونه یك Image Map بسازیم؟

برای ایجاد یك منطقه بصورت مستعطیل یا مربع، روی دكمه Recatangular hotspot از نوار ابزار Pictures كلیك كنید. نشانه گر ماوس بصورت یك قلم در می‌آید. حالا روی عكس كلیك كنید و ماوس را بكشید تا زمانیكه چهارضلعی بوجود آمده منطقه مورد نظر شما را بپوشاند. بعد به قسمت 5 بروید.

ایجاد یك منطقه دایره‌ای

چگونه یك Image Map بسازیم؟

برای ایجاد یك منطقه دایره‌ای، روی دكمه Circular Hotspot از نوار ابزار Pictures كلیك كنید. نشانه گر ماوس بصورت یك قلم در می‌آید. حالا روی عكس كلیك كنید و ماوس را بكشید تا زمانیكه دایره رسم شده منطقة مورد نظر شما را كاملاً بپوشاند. بعد به قسمت 5 بروید.

ایجاد یك منطقه چند ضلعی

چگونه یك Image Map بسازیم؟

برای ایجاد مناطقی با اشكال نامنظم روی دكمة Polygonal Hotspot كلیك كنید. با نشانه گر ماوس كه به شكل یك قلم درآمده روی نقاط اطراف منطقه مورد نظر از تصویر كلیك كنید. پس از هر بار كلیك یك خط مستقیم بین دو نقطة متوالی رسم می‌شود.

این كار را تا زمانی كه دور منطقه مورد نظر با چند ضلعی رسم شده احاطه شود ادامه دهید و برای بستن چند ضلعی، روی نقطة ابتدایی كلیك كنید و یا روی آخرین نقطه دو بار كلیك كنید تا Frontpage بطور خودكار آنرا به نقطة ابتدایی متصل كند و چند ضلعی را ببندد.

اختصاص آدرس وب به منطقه

چگونه یك Image Map بسازیم؟

با رها كردن ماوس پس از رسم هر یك از سه نوع منطقه مذكور، پنجرة Insert Hyperlink باز می‌شود. یك لینك به آدرسی در وب، صفحه‌ای دیگر، یك فایل و یا یك پست الكترونیكی ایجاد كنید .(برای اطلاعات بیشتر به كار عملی 4 مراجعه كنید.) سپس برای اعمال تغییرات انجام شده روی كلید Ok كلیك كنید.

حذف یك منطقه

چگونه یك Image Map بسازیم؟

برای حذف یك منطقه ابتدا روی دكمة Highlight Hotspots در نوار ابزار Pictures كلیك كنید. تصویر محو خواهد شد و فقط مناطق ترسیم شده روی آن قابل رؤیت خواهند بود. (برای نمایش داده شدن عكس، دوباره روی دكمه مذكور كلیك كنید.) منطقه مورد نظر برای حذف را انتخاب كنید و دكمة Delete را بزنید تا آن منطقه و لینك مربوطه حذف شوند.

* توجه*

Image map یك ابزار بسیار مفید برای زمانی است كه شما احتیاج به ایجاد یكسری اتصال مانند آیكونهای هدایت كننده برای سایت خود دارید. به خاطر داشته باشید كه بعضی افراد برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات اینترنت در كامپیوترشان، از بارگذاری تصاویر جلوگیری می‌كنند ، بنابراین سعی كنید حتماً لینك‌های مهم را در صفحات خود علاوه بر Imagemap به صورت متنی هم قرار دهید.