تبیان، دستیار زندگی
قمه‎زنی را تاسی به زینب کبری می‎دانند که با دیدن راس برادر به روی نیزه آگاهانه سر را به محمل کوبید و خون جاری شد. روایت است که در عزاداری افراط نکنیم مگر برای سیدالشهدا. می‎دانم گاهی سوءتفاهم می‎شود اما والله قضیه امام حسین غیر از بقیه امور است بیایید احت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده‎ای از نظرات مخالف و موافق در مورد ویژه‎نامه خرافات در عزاداری

عزاداری، امام حسین

گزیده‎ای از نظرات مخالفین

- یك سؤال: چطور بوده كه در زمان امام صادق با وجود اینكه هر كس به زیارت امام حسین (ع) می‎رفت ممكن بود جونش از دست بده یا در زمان امام هادی(ع) شرایطی را كه حاكم آن موقع برای زیارت می‎گذاشت مانند دادن پول، قطع كردن دست و پا و ... باز هم مردم می‎رفتند و حاضر بودند این موارد را به جان خود بخرند و به زیارت امام حسین بروند.

- حالا سؤال من این است مگر ضرر به جان و بدنشان نبوده پس چرا امام صادق و امام هادى هیچ عكس العملی در قبال این مردمی كه به زیارت می‎رفتند با وجود قطع كردن دست و ... نشان ندادند و بالعكس آنها را تشویق می‎كردند؟ بنده آدرس دقیق صحبت‎های خود را ندارم ولی می‎دانم كه تمام این صحبت‎ها در تاریخ طبری به طور مفصل آمده است.

- بهتر است نظر مخالفان مطالب و مقالات خود را هم بنویسید تا حداقل در کشوری که از دموکراسی و آزادی اندیشه دم می‎زنند این مسئله تا حدی رعایت شود.

- 4 کتاب اصلی شیعه می‎گویند قمه‎زنی برای امام حسین (ع) جایز می‎باشد آیت الله خراسانی مرجع ما می‎گوید قمه و زنجیر زنی واجب است .

- قمه‎زنی را تاسی به زینب کبری می‎دانند که با دیدن راس برادر به روی نیزه آگاهانه سر را به محمل کوبید و خون جاری شد. روایت است که در عزاداری افراط نکنیم مگر برای سیدالشهدا. می‎دانم گاهی سوءتفاهم می‎شود اما والله قضیه امام حسین غیر از بقیه امور است بیایید احتیاط کنیم این کار عشق است و عشق جرم...؟

- آیا شکل ظاهری نماز خواندن مسلمانان از دیدگاه غربی‎ها و خیلی از بی دین‎ها مورد تمسخر قرار نمی‎گیرد؟ پس ما باید آن را کنار بگذاریم؟ آنجا که امام زمان می‎فرمایند من بر مصیبت جدم گریه می‎کنم تا اشک‎هایم تمام می‎شود و پس از آن خون گریه می‎کنم حضرت اغراق می‎کنند به درستی که این طور نیست و مصیبت بسیار بزرگ است و کسی که این کار را می‎کند از روی خلوص و ناراحتی‎اش است و نباید جلوگیری شود و چه بسا فرج شیعیان به وسیله عزاداری برای امام حسین (ع) انجام شود .

- با سلام می‎دانید كه آیت الله وحید و بهجت مستحب می‎دانند ... و آقای سیستانی هم در روز عاشورا همین طور با آرزوی میانه‎روی در دین و پرهیز از تفریط و پیروی از مراجع تقلید .

- تمام چیزهایی که شما گفتید مخالف نظر مرجع عالی قدر شیعه حضرت آیت الله سیستانی است.

- با سلام چرا یک طرفه به قاضی می‎روید؟ من هم با علنی کردن این کار مخالفم ولی!!! همین الان چند تن از مراجع تقلید جواز به این کار دادند. چرا این‎ها را مطرح نمی‎کنید؟ آیا این قدر که استکبار بر علیه اعتقادات ما کار می‎کند، ما از اعتقاداتمان دفاع می‎کنیم؟ آیا ما اگر قمه‎زنی را تعطیل کنیم و فردایی آنها بگویند سینه‎زنی هم بد است! ما هم باید آن را کنار بگذاریم و شما بگیرید و بروید تا آخر کار که فردا تمام این مراسمات را جمع کنیم؟ ای کاش مسئولان فرهنگی ما کمی کار می‎کردند؟

- چند وقت پیش تو مجلس یکی از سخنرانان در مورد قمه‎زنی صحبت می‎کرد یکی از جوانان بسیار از این کار دفاع می‎کرد و می‎گفت اگه قمه‎زنی رو کنار بگذاریم فردا می‎گویند سینه‎زنی و لباس سیاه رو کنار بگذارید ولی متاسفانه آقای سخنران نتونستند دلیل قانع کننده‎ای برای حرمت این کار بیارند و فقط استدلال می‎کردند که وجهه سیاسی خوبی ندارد ای کاش روحانیون ما بیشتر با این مسئله آشنا بودند و جواب‎های منطقی‎تر و محکمتری می‎دادند مثل کاری که شما می‎کنید خدا خیرتان بدهد.

- با عرض سلام می‎خواستم بگویم به این نکته توجه کنید که بیشترین و یا همه تبلیغات بر ضد عزاداری مخصوصا قمه‎زنی توسط وهابیان صورت می‎گیرد و ما باید حواسمان باشد که عامل دست آنها نشویم و اگر بگوییم آنان ما را مسخره می‎کنند کار دشمن مسخره نمودن است نه تشویق. آنان خدا و رسول را نیز مسخره می‎کنند پس دست برداریم؟

عزاداری، امام حسین

- در مقاتل داریم که حضرت زینب سلام الله علیها در جریان واقعه کربلا و همچنین بعد از کشته شدن شهدا از شدت غم به خود لطمه وارد کردند و به صورت خود زدند (فلطمت وجهها ...) و یا همه دیده‎اند که ایشان سر خود را بر چوبه محمل زده‎اند و خون از سر ایشان بر آن چویه ریخته است. آیا حضرت زینب بیشتر می‎دانند یا ما؟ آیا ایشان بر خلاف آیات قرآن عمل کرده‎اند ؟!!!!

- مگر هر کاری که ما انجام می‎دهیم باید دشمن خوشش بیاید. غیر مسلمانان نماز خواندن ما را هم مسخره می‎کنند. پس نباید نماز بخوانیم!!!. در ضمن مراسم مذهبی هر دینی برای پیروانش محترم و مقدس است و کسی حق اظهار نظر در مورد آن را ندارد.

- در مورد لطمه به عمد پس روایت چوب محمل چه می‎شود؟

- آیا در عصمت حضرت یعقوب شكی هست؟ پس چطور آن پیامبر خدا در فراق حضرت یوسف آنقدر گریست تا چشمان خود را از دست داد و نابینا شد با این كه می‎دانستند حضرت یوسف زنده می‎باشد ولی از دوری او چنین كرد. آیا ضرر رساندن به بدن در دین حضرت یعقوب حرام نبوده؟ پس چرا پیامبر خدا چنین عملی رو انجام داده؟ نظرتون درباره احادیثی كه از امام صادق علیه السلام نقل شده كه مردم را تشویق می‎كردند به زیارت امام حسین علیه السلام بروند در حالی كه از هر عده دست قطع می‎كردند ولی باز امام مردم رو تشویق به زیارت می‎كردند و بعد از مدتی از هر 10 نفر یك نفر رو شهید می‎كردند ولی باز هم امام مردم رو تشویق می‎كرد. آیا امام نمی‎دونستند كه ضرر رسوندن به بدن حرامه؟ آیا امام نمی‎دونستند كه قتل نفس حرامه و خود را در هلاكت انداخت حرام؟ پس چرا مردم را تشویق به زیارت با وجود این مشاكل می‎نمودند؟

- آفرین بر همه شما كه از حضرت زینب مقدستر هستید او كه الگوی شیعه است برای همدردی با برادر خود سر خود را شكست در تایید این سخنان آقای وحید خراسانی در شنبه‎ی همین هفته 4/12/1386 سخنانی را ایراد فرمودند و گفتند آنان كه مخالف گریه عزاداری و خون ریختن هستند كمر پیامبر را می‎شكنند و آنان كه فتوی به حرمت می‎دهند اصلا فقیه نیستند و فقیه نائینی است كه جواز به خون ریختن می‎دهد.

- قمه زدن موضوعی است که باید در خفا باشد و این مشکلات به خاطر علنی شدن آن است.

- روایت است که در عزاداری افراط نکنیم و ضجه نزنیم مگر برای عزای سیدالشهدا ...  قمه‎زنی را تاسی به زینب کبری می‎دانند که با دیدن راس برادر به روی نیزه آگاهانه سر را به محمل کوبید و خون جاری شد...

- دوست عزیز که از فقه حرف می‎زنید برو مقتل بخون می‎فهمی که حضرت زینب دو بار سر به چوبه مقتل زدن .

- جناب تبیان! ممكن است وهن دین را توضیح دهید؟ اعمال حج مسلمانان در نگاه اغیار بسیار عجیب می‎نماید. چطور است به لحاظ وهن از آن‎ها صرف نظر كنیم .

- جداً جای تاسف است نوشتن اینگونه مطالب در جایی جناب زینب کبری سلام الله علیها در عزای برادر آنچنان سر بر محمل می‎کوبد که از سر مبارکش خون جاری می‎شود با وجود این اختلافی که بین فقهاء می‎باشد تا جایی که بعضی آن را تعظیم شعائر و مستحب می‎دانند تعبیر بدعت نادرست می‎باشد.

- به نظر شما اگه ما دست از قمه‎زنی بكشیم غربی‎ها دیگه بهونه‎ای برای مسخره كردن ندارن؟ یا این كه به سراغ سینه‎زنی، روضه‎خوانی، عزاداری، حتى نماز و حج، میرن و اونا رو مسخره می‎كنن؟ بعدش ما اگه بخواییم با مسخره كردن اونا دست از كاری بكشیم كه اسم و رسمی از دین نمی‎مونه مگه كفار نبودن كه نماز خواندن حضرت محمد رو مسخره می‎كردن كه این چه كار بیهوده‎ای است كه انجام میدی؟ آیا پیامبر به خاطر مسخره نشدن دست از نماز كشید؟

- با سلام بنده خودم از مخالفین قمه‎زنی بودم آنقدر توجهات غیبی در این قمه‎زنی مشاهده كرده و شنیده‎ام كه هدایت شدم و سخنان اینگونه كه نسبت دادن خرافه به قمه‎زنی و لطم بدن برای سیدالشهدا (ع) و شعائر حسینی و در نتیجه شعائرالله است را كفری آشكار می‎دانم .

- نباید از حرف‎های دشمن بترسیم.

- چرا چرا چرا فتوای آیت الله وحید خراسانی و بهجت و سیستانی را ذكر نمی‎كنید چرا به این شیوه پیش می‎روید من واقعا متاسفم شما چرا چرا یك طرفه قظاوت می‎كنید مگر این مراجع جزو چند مراجع مورد تائید حوزه علمیه قم نیستند چرا؟ انشاءالله كه پاسخ می‎دهید.

- این که نشد دلیل خارجی‎ها می‎گویند این مسلمانان مسخره‎اند می‎روند دوری یک خانه سنگی می‎گردند- پس ما حج را تعطیل کنیم.

- بابت آسیب رسانیدن به بدن و ضرر داشتن و حرام بودن آن در خصوص سر به محمل كوبیدن حضرت زینب (نفس المهموم- روایت كربلا- لهوف )چه فرضیه‎ای دارید؟

- اولا كه عزاداری امام حسین با همه فرق داره دوما این كه با كارهایی مثل قمه و طبل و ... هدف گم میشه یه جواب بی‎خوده برای دور كردن فكر مردم از عزاداری.

- اینطور که پیداست فردا هم می‎گویید زنجیرزنی و سینه‎زنی هم وهن مذهب است چون زنجیر زدن به بدن ضرر میرساند!!!!!!!!!!!!!!!

- چرا چرا چرا فتوای آیت الله وحید خراسانی و بهجت و سیستانی را ذكر نمی‎كنید چرا به این شیوه پیش می‎روید؟

عزاداری، امام حسین

گزیده‎ای از نظرات موافق ویژه‎نامه

- با امید قبولی طاعات از تلاش و کمک شما برای پیشبرد اطلاعات مردم نهایت تشکر را دارم .

- عالی بود امیدوارم كه مردم دیگر به انجام چنین مراسم‎هایی نپردازند و این مراسم‎ها از ذهنیت همه‎ی مردم پاك شود .

- فوق العاده بود ما احتیاج به مقاله‎هایی مثل این داشتیم .

- واقعا مردمی كه با قمه‎زنی می‎خواهند عزاداری كنند می‎فهمند چه كار می‎كنند امام حسین به هیچ عنوان این رسوم رو دوست نخواهد داشت آیا خدا و امامان و پیامبران ما دوست دارند بنده‎ای از وجود آنها خودش را زخمی كند!!! به امید روزی كه این رسوم از بین رود. الهی به امید تو ...........

- امیدوارم افرادی كه این كار را انجام می‎دهند آگاه شوند.

- با تشکر از روشنگری شما که در بیدار کردن مردم نقش موثری دارید. موفق باشید .

- اجر شما با سیدالشهداء .

- فردی انسانی را از کار خطائی منع کند و راهنمائی کند در اصل امر به معروف و نهی از منکر کرده است که فرمایش امام حسین(ع) می‎باشد پس چه بهتر که شیعه واقعی در عمل و اخلاق و کردار باشیم .

- به امید تعجیل در ظهور آقا امام زمان(عج) صلوات بی نهایت متشکریم اجرتان با حضرت اباالفضل العباس(ع).

- ذکر این نکته نیز لازم است که شکستن نماز که امر واجبی است، گناه دارد اما اگر در حین نماز خواندن احساس خطر جانی نمودیم می‎توان نماز را بشکنیم. می‎توان نتیجه بگیریم که قمه‎زنی شرعا گناه محسوب میشود. آنهم در این هنگامه تبلیغات سوء دشمنان اسلام . پس به خاطر آقا امام حسین علیه السلام که شده بیائیم رهرو واقعی آن حضرت باشیم و بجای این اعمال در زمانی خاص!!! به بهانه پیرو امام حسین(ع) بودن!!!؟رفتار و منش و کردارمان را در همه زمان‎ها حسینی نمائیم . انشاءالله  خدایا فرج اقا امام زمان را نزدیک بفرما الهی امین.

- امیدوارم که این مطالب بتواند به همه شیعیان بفهماند که عزاداری واقعی چگونه است.

- خودم به عینه شاهد قمه‎زنی به صورت گسترده در کربلای معلا در روز عاشورا بوده‎ام و بصورت وحشتناکی بود. متاسفانه برای شیعه بسیار دردناک است. به امید هدایت .

- خیلی جالب بود. من این چیز را تازه فهمیدم. از این موردها دارین باز بیارین. تشکر

- ای كاش میشد این مطالب را به افرادی كه از نظر تحصیلات در سطح بالایی نیستند و دسترسی به این جور مطالب ندارند و بخش بزرگی از جمعیت قمه‎زنی را تشكیل می‎دهند نشان داد. با تشكر

- قمه‎زنی آبروی شیعه واقعی را می‎برد و چهره مذهب و پیروان آن را وحشی نشان می‎دهد پس باید این حرکات ریشه کن شود .

- عالی بود همان کاری را که سال‎ها پیش باید می‎کردند شما انجام دادید. منظورم روشن کردن این موضوع است .

- به خدا عزاداری واقعی عزاداریی است که از امام حسین درس بگیریم نه این که با کارهایی باعث خراب کردن چهره شیعیان در جهان شیم.

- خیلی خوب بود امیدوارم این رسومات ریشه‎کن بشه.

- بسیار آموزنده بود. بیشتر در مورد مسائل حساس دینی اطلاع‎رسانی کنید .

- عامه مردم در شناخت فلسفه معنویات و مقدسات، تشنه کلام علما هستند. نقش رسانه‎ها و روش‎های مؤثر آنها بسیار مهم است.

- واقعا مطلب به جا و مفیدی بود مشکل بزرگ ما اینه که به گفته و کرده‎های قدیمی‎هامون بدون تفکر و تعقل عمل می‎کنیم. این امر نادرست هم مصداق همین قضیه‎ست. دستتون درد نکنه . امیدوارم برای هر کاری که می‎کنیم دلیل و مدرکی در شأن یک انسان داشته باشیم. ممنون از مطلب مفیدتون یا علی .

- خدا خیرتون بده امیدوارم به یاری خدای مهربان کم کم تمام این رسومات مخرب از میان برداشته شود.

- از شما بسیار ممنون و متشكرم و انتظار دارم كه در مورد بدعت‎هایی كه استعمارگران وارد مذهب ما كردند بیشتر بنویسید.

- سلام جواب خیلی از سوال‎هایی که تو ذهنم (راجع به این مسئله بود) رو گرفتم کامل و جامع

عالی بود ... عالی تشکر اجرتون با خودِ خدا .

- درود بر بیدار کنندگان مردم از جهالت.

عزاداری، امام حسین

- خدا خیرتان دهد. انشاء الله در همه تبلیغات مذهبی و جلوگیری از منحرف شدن دین خدا موفق و پیروز باشید .

- سلام و درود خدا بر یاری كنندگان دین خدا اجرتان با امام حسین .

- از شما برای تهیه این مطلب ممنونم. همه آنچه را که گفتنی بود گفتید و به بهترین نحو ممکن نیز بیان کردید. پاسخ تمام موارد را به خوبی و مستدل بیان کرده‎اید. واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.

- کُونوا زَیناً و لا تکونوا شَیناً جَرُّوا اِلینا کُلَّ مَودةٍ وادفعوا عَنّا کُلَّ قَبیح . فکر می‎کنم با آوردن این روایت حجت رو تموم کردین !!

- شاید مهمترین و بهترین مطلب تاكنون همین باشد از این كارها زیاد بكنین .

- من در خارج از کشور زندگی می‎کنم و شاهد هستم که چطور رسانه‎های خارجی این موضوع را بزرگنمایی می‎کنند. و می‎خواهند شیعه را به عنوان شاخه‎ای از دین اسلام به عنوان دینی همراه با خشونت نمایش دهند. این مقاله بهترین مقاله‎ای است که اینجانب در عمر 48 ساله خود دیده‎ام.

- مدت‎ها بود دنبال یک جواب خوب برای علت قمه‎زنی و نفی اون از جانب علما بودم که با متن ارائه شده جواب بیشتر سوالهام رو گرفتم . خدا خیرتون بده.

- متشکرم خیلی عالی بود، عقل والاترین مخلوق خداوند است که به انسان ارزانی داشته، امیدوارم که روزی برسد تمام افرادی که قمه‎زنی را وسیله رضایت خداوند و امام حسین می‎دانند مانند شما به درستی از نیروی عقل و تفکرشان استفاده کنند ... یا علی مدد... .

- این بدعت‎ها باعث بدنامی تشیع و شیعیان می‎شود لطفا شما که توانایی بیشتری در منع و دفع این خرافات دارید تبلیغات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

- خواهش می‎کنم با این رسانه کمک کنید تا در تشیع بدعت وارد نشود "یا اباعبدا..."

- فکر می‎کنم که بهترین راه برای اظهار علاقه و ابراز ارادت به یک دوست این است که کاری را که او دوست می‎دارد یا از ما انتظار دارد انجام دهیم. اشتباه نکنید نمی‎خواهم بگویم که با این کارها مخالفم. روی سخنم با آنهایی است که برای امام حسین عزاداری می کنند. کاری که فکر میکنید نشانه ی عزاداری و معقول است انجام دهید اما بدانید که امام حسین فرموده که نماز را برای عبادت خدا دوست می‎دارد. خوب است حال که اینقدر به اباعبدالله ارادت داریم و حتی از مال و جان خود در راهش می‎گذریم و خون خود را نثارش می‎کنیم، نماز را که مورد علاقه اوست برای خوشنودیش برپا داریم.

- امام حسین(ع) راه سعادت و نجات را به انسان‎ها نشان داد و هیچ نیازی به عزاداری ما ندارد و ما باید راه آن امام بزرگ را برویم و جهت نشان دادن ارادتمان بصورت دسته‎های سینه‎زنی بسیار زیباتر و حماسی‎تر است تا قمه‎زنی و قفل آویزان کردن و ... که اینها همه وهن دین مبین اسلام می‎شود با تشکر از مدیریت محترم سایت در آشنا کردن شیعیان به وظایف شرعی به امید ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود(ع) .

- مطالب بیان شده در این بخش به خصوص برای افرادی که تعصب نادرستی در این زمینه دارند می‎تواند راهگشا باشد. به امید این که خداوند به همه‎ی ما بصیرت کافی را اعطا کند.

- ممنون ممنون ممنون، خداوند عمرتان دهد كه مردم را آگاه می‎سازید .

- مطلب بسیار خوبی است. ای کاش همه اعمالمان را با تفکر انجام دهیم .

- انتظار می‎رود بیشتر از این در خصوص بدعت‎ها مطلب بنویسید تا نسل جدید با آنها آشنا شوند.

- اسلام دین صلح است. اسلام دینی است که خواهان سلامتی انسان است. اسلام دین آزادی و آزادگی است. و این را امام حسین(ع) و یارانش نشان دادند. و هزاران نمونه دیگر ... موفق باشید و سربلند .

- مرحبا به بیدار دلان و بیدارگران

- ممنونم از شما به خاطر درج این مطالب بیدار کننده، واقعا اسلام به داشتن پیروانی مانند شما افتخار میکند!!! یا علی .

- من که میگم عمل کردن به حکم ولی فقیه واجبه پس همه بیاییم به وظیفه شرعی خود عمل کنیم.

- جمع‎آوری مطلبتون عالی بود. به نظر من اگر کسی صحبت‎های مقام معظم رهبری (که نایب برحق امام زمان است ) را قبول نداشته باشند پس در نتیجه فرمایشات امام زمان و باز هم در نتیجه خود امام و دین امام را قبول ندارند. شاید نظرم یکم متحجرانه به نظر بیاد اما این نظر من به عنوان یک جوان است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.