تبیان، دستیار زندگی
شب سال نو همه به فكر خواص تغذیه‌‌ای ماهی می‌افتند، غافل از اینكه ماهی و آبزیان را باید به طور مداوم در تمام طول سال مصرف کنند و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنت‌های سلامت، برای همه سال

برش ماهی

شب سال نو همه به فكر خواص تغذیه‌‌ای ماهی می‌افتند، غافل از اینكه ماهی و آبزیان را باید به طور مداوم در تمام طول سال مصرف کنند و فصل خاصی را برای مصرف انتخاب نکنند.

با توجه به آنکه فرهنگ ‌سازی یک مقوله زمان بر بوده و کمک تمامی اقشار را می‌طلبد و با توجه به لزوم تربیت نسلی سالم و شاداب، حتی اگر والدین تمایلی به مصرف آبزیان ندارند، خوردن آن را به کودکانشان بیاموزند تا هم نسل بعدی‌مان سالم تر از امروز باشند و هم پدران و مادران فردا با فرهنگ مصرف آبزیان آشنا بوده و از این غذای سلامت بهره لازم را ببرند.

اما چه کنیم تا سنت سبزی‌پلو با ماهی شب عید همیشگی شود؟

گروه زیادی از مردم کشورمان در طول سال ماهی مصرف نمی‌کنند و فقط در مواقع خاصی از سال مانند شب عید مصرف‌کننده ماهی هستند، ولی باید مصرف را به تمام سال برسانند.

عدم مصرف مداوم ماهی علل مختلفی دارد:

- یکی از آنها باورهای غلط فرهنگی است مثل: اعتقاد به آنکه در فصول گرم نمی‌توان یا نباید ماهی مصرف کرد.

- بعضی اوقات علل روانی دارد، مثلاً شخصی در کودکی، هنگام مصرف ماهی استخوانی در گلویش پریده و باعث آزار وی شده است، بنابراین با تجربه بدی که داشته، سابقه ذهنی و روانی خوبی برای مصرف ماهی ندارد.

- گروهی دیگر از مردم به سبب باورهای نادرست اقتصادی، مصرف‌کننده مداوم و دائمی آبزیان نیستند. این گروه از آنجا که در طول سال در چند نوبت خاص مصرف‌کننده هستند، اولا سابقه ذهنی مناسبی از قیمت ماهی ندارند. لذا در هر نوبت خرید، قیمت ماهی از نظر ظاهری برایشان گران به نظر می‌رسد و تصور هم می‌کنند که قیمت ماهی در حال گران شدن است؛ مثلاً فردی که در نوروز سال 85، ماهی خاصی را با قیمت کیلویی3500 تومان خریداری کرده، در شب یلدای سال 86 برای خرید همان ماهی رفته و آن را به همان قیمت خریداری می‌کند، اما چون در این فاصله سایر کالاها گران تر شده‌اند و او هم طی 9 ماه قبل ماهی نخریده، تصور می کند که گرانی در زمینه ماهی هم اتفاق افتاده، و این در حالی است که طی مدت مذکور، قیمت آبزیان یا تغییری نداشته یا در برخی اقلام کاهش نیز یافته است.

در عین حال همین فرد ممکن است به دلایلی، تنها به سراغ گونه خاص و معروفی برود که قیمت بالاتری (نه الزاماً ارزش تغذیه‌ای بالاتر) نسبت به گونه‌های دیگر دارد و به همین لحاظ تصور گران‌بودن ماهی برایش ایجاد شود.

در آبزیان گونه‌های بسیار زیادی با قیمت‌های ارزان، متوسط و گران وجود دارد و اکثریت آنها در گروه ماهیان با قیمت متوسط که بهایی بین 1200 تا 2500 تومان دارند، قرار می‌گیرند.

در عین حال باید توجه داشت به علت عدم آشنایی اکثریت مردم با روش‌های طبخ، مصرف آبزیان برایشان مقرون به صرفه نبوده و در شرایطی که با یک کیلو گوشت قرمز می‌توان چندین غذا برای یک خانواده تهیه نمود، این کار را نمی توانند با مقدار مشابهی از ماهی انجام دهند.

اگر مردم با روش طبخ ماهی آشنا باشند، به راحتی می‌توانند با صرف هزینه مناسبی برای خانواده‌شان ماهی تهیه نمایند.

شیلات استان‌های مختلف کشورمان فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه ترویج فرهنگ مصرف آبزیان انجام داده و برنامه‌های زیادی هم در دست اجرا دارند، اما باید دانست که فرهنگ‌سازی یک مقوله زمان بر و مستلزم همکاری‌های چندجانبه است.

امید است که این تلاش‌ها در کنار موج فرهنگی ایجاد شده در سال‌های اخیر که سبب شده مصرف سرانه آبزیان علی‌رغم افزایش جمعیت از 5 به 7 کیلوگرم برسد، به ثمر بنشیند و به این ترتیب شاهد جامعه‌ای سالم و پویا باشیم.

دكتر عیسی گلشاهی

* مطالب مرتبط:

آزاد یا پرورشی؛ ماهی بخورید

ماهی گران، مغذی تر است؟

فواید تغذیه‌ای ماهی کیلکا

ماهی داروی جهانی قلب

غذاهای دریایی

نکاتی برای طبخ ماهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.