تبیان، دستیار زندگی
چگونه خلاقیت های دانش آموزانمان را شکوفا کنیم و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمک به شکوفایی خلاقیت دانش آموزان

کمک به دانش آموزان در خلاقیت

وقتی بر اساس یک برنامه ی آموزشی عمل می‌نمایید، می توانید با رفتاری که از خود در کلاس نشان می‌دهید، ویژگی های ابتکاری و تخیلی افراد را تقویت کنید. ممکن است راجع به موضوع تدریس خود ایده ای آن چنان قوی داشته باشید که دیگر جایی برای افکار جدید و استثنایی باقی نگذارید. گاهی اوقات، اگر کار از نظر تکنیکی ضعیف باشد یا به صورت مناسبی ارائه نشود، ممکن است ویژگی های اصلی یا استثنایی آن را از دست بدهید.

1- در دادن تکلیف یا پروژه، از یک دستور العمل اجمالی توجیهی استفاده کنید. به این ترتیب دانش آموزان مقید به استفاده از روش هایی خاص نمی شوند. در عین حال میدان دید آن ها وسیع تر می شود و در می یابند که تفاوت در نتیجه گیری ، بخشی از فعالیت است.

2- نوآوری و سلیقه های شخصی را بپذیرید ، حتی اگر راه حل هایی را که دانش آموزان با اتکا به توضیحات اجمالی شما ارائه می‌دهند، چیزی نباشند که ( شما ) مد نظر داشته اید.

3- اگر انجام یا ارائه ی تکلیف ضعیف بوده است ، نسبت به ایده‌ها و افکار پشت پرده ی آن واکنش مثبت نشان دهید و کمک کنید دانش آموزان در تبیین هدف خود مهارت پیدا کنند.

4- سؤالات بدون مقدمه ای مطرح کنید و طیفی از پاسخ‌ها را بپذیرید. از پرسیدن سؤالاتی که پاسخ آن ها فقط عبارت " درست است " می‌باشد ، امتناع کنید( مگر این که موضوع راجع به واقیت‌ها باشد ).

5- به دانش آموزان فرصت تجربه، اشتباه و پژوهش را بدهید. وقتی در حال ارائه ی یک تکلیف ، تکنیک و یا مطلب جدید به آنان هستید، فرصت دهید تا امکانات را بسنجند و قبل از شروع هر تکلیفی همه ی جوانب را در نظر بگیرید.

6- دانش آموزان را به استفاده از جزوات خلاصه شده و خلاصه نویسی مباحث تشویق کنید. دانش آموزان غالباً در استفاده از این جزوات بهتر می‌توانند خلاقیت به خرج دهند و در نهایت شما می‌توانید آن ها را به اعمال نظراتشان بر روی موضوع  ارائه شده، هدایت کنید.

7- بازی های فکری را در کلاس خود به صورت انفرادی یا گروهی اجرا کنید.به دانش آموزان یادآوری کنید که در جلسات مخصوص بازی های فکری به تمام ایده‌ها بها داده خواهد شد و هیچ یک از آن ها مورد انتقاد قرار نخواهد گرفت.

8- سعی کنید تکالیف آزادی تهیه کنید که به جای نتایج یکسان، نتایج پراکنده ای در برداشته باشند. این عمل نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای خود شما نیز جالب خواهد بود.

9- دانش آموزان را به صورت گروهی به طیفی از ایده‌ها مشغول سازید. از آن ها نخواهید که بهترین ایده را انتخاب کنند، بلکه آن ها را کمک کنید تا شیوه هایی بیابند که بهترین موارد حاصل از هم کاری در گروه ها را در هم ادغام کنند و از نتیجه ی آن استفاده کنند.

10- از دانش آموزان بخواهید که برای سؤالات ، پاسخ هایی " رویایی " و " کابوسی" بیابند. "امکان دارد همه چیز به بهترین نحو پیش برود؟"  " چه اتفاقی می‌افتاد اگر همه چیز اشتباه از آب در می‌آمد؟" به دانش آموزان کمک کنید موضوعات آموزشی را از این فعالیت‌ها و از سناریوهایی که در سر می‌پرورانند، جدا کنند.

نویسنده: ساناز فرهنگی