تبیان، دستیار زندگی
بخش هنری گوگل فقط یک کارمند دارد و آن هم دنیس است که در کنار شغل اصلی‌اش بعنوان وب مستر، لوگوها را هم طراحی می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراح لوگوهای گوگل کیست؟

لوگوی گوگل به مناسبت نوروز

دنیس وانگ ( Dennis Hwang ) نام اصلی‌اش وانگ جونگ موک ( Hwang Jung-moak) جوانک 27 ساله از کره جنوبی، متولد شهر ناکس ویل در ایالت تنسی امریکا، زمانی‌که تقریبا 5 سالش بود از آمریکا به زادگاهش شهر واچیون Gwacheon در کره جنوبی برگشت و شش سال دبستان را در مدرسه دولتی Gwacheon و دو سال بعدش را در دبیرستان Munwon در همان شهر گذراند. خودش می‌گوید که شیطنت‌های دوران دبستان و دبیرستانش در کره جنوبی به او در خلق ایده‌های لوگوهایی که برای گوگل می‌سازد کمک می‌کنند.

در سال 1992 پدرش برای انجام یک دوره تحقیقی به آمریکا رفت و دنیس و خانواده هم با او وارد آمریکا شدند. در شش ماه اول، دنیس حتی یک کلمه انگلیسی هم بلد نبود و نمی‌توانست با همکلاسی‌ها و معلمین ارتباط برقرار کند. او کم کم انگلیسی یاد گرفت. پدر مادرش به کره بازگشتند اما دنیس و برادرش برای ادامه تحصیل در آمریکا ماندند.

گوگل در اوایل، طراحی لوگوهایش را به هنرمندان خارج از مجموعه خود واگذار می‌کرد. در سال 2000، لری پیج و سرگی برین (بنیانگذاران گوگل) برای دستکاری و بهبود لوگوی چهارم جولای (روز استقلال امریکا)، از دنیس که رشته تحصیلی‌اش هنر و طراحی بود و بعنوان یک دانشجو گاه‌گاهی در گوگل هم بعنوان دستیار وب مستر و نگهداری سیستم کار می‌کرد خواستند تا بعنوان دستیار آرتیست، روی آن لوگو کمی کار کند. برین و پیج می‌خواستند که لوگوها یک اسانس و تم خودمانی‌تری داشته باشند و از آن حالت خشک و رسمی فاصله بگیرند. کار دنیس مورد توجه گوگل قرار گرفت و اولین لوگویی که مستقلا طراحی کرد برای بزرگداشت روز باستیل( فرانسه ) بود.

دنیس وانگ

حروف "O" و "L" را ساده ترین، و اولین "G" در گوگل را سخت‌ترین حروف برای استفاده در طراحی‌هایش می‌داند و تابحال از حرف "E" ، بخاطر اینکه در آخر Google است کمترین استفاده را کرده. از "L" بعنوان چوب پرچم یا مشعل یا آدم برفی استفاده می‌کند. از "O" هم بیشتر بعنوان کدو تنبل روز شکرگزاری، کره زمین، مدال صلح نوبل و پرچم کره جنوبی استفاده کرده.

بخش هنری گوگل فقط یک کارمند دارد و آن هم دنیس است که در کنار شغل اصلی‌اش بعنوان وب مستر، لوگوها را هم طراحی می‌کند. لوگوهای دنیس را میلیون‌ها بازدید کننده منتقد دنبال می‌کنند و هربار که لوگویی می‌کشد هزاران انتقاد و عیب و ایراد یا تشویق دریافت می‌کند.

لوگوهای گوگل را مدیران گوگل هر چند ماه یکبار به مناسبت‌های مختلف سفارش می‌دهند و نهایتا این سرگی برین است که با خیره شدن به لوگو و دست به چانه، سبک سنگین طرح‌ها را ارزیابی  و تایید یا رد می‌کند.

البته دنیس برای طراحی لوگوهایی که جنبه خبری دارند (مثل سفر به سیاره مریخ) فقط چند ساعت وقت دارد و برای دیگر لوگوها چند روز یا ماه ...

لوگوهای مخصوص هر فرهنگ یا کشور را اکثرا فقط در سرچ باکس (دومین) ویژه همان کشور نمایش می‌دهند و کاربران سایر کشور/فرهنگها نمی توانند آن را ببینند. مثلا لوگوی نوروز را تقریبا فقط فارسی زبان‌ها می‌بینند.

ویژگی اصلی لوگوها همانا خودمانی بودن و القای این احساس به بیننده است که صرفا، نه با یک کامپیوتر و ماشین، بلکه با آدمهایی از جنس خودشان طرفند.

همچنین اگر شما نیز علاقه‌مند به دانلود تمامی لوگوهای گوگل هستید، می‌توانید این مجموعه را دانلود نمایید.

منبع: فارس تک و شاهواردات‌نت

مطالب مرتبط:

نرم افزاری برای طراحی لوگو