تبیان، دستیار زندگی
مطالعه زندگی نامه مردان بزرگ، بهترین سرمشق هدایت و سرمایه خوش بختی برای همگان به ویژه نسل جوان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی‌های شخصیت شیخ صدوق (ابن بابویه)

جاودان

مطالعه زندگی نامه مردان بزرگ، بهترین سرمشق هدایت و سرمایه خوش بختی برای همگان به  ویژه نسل جوان است. به ‏ویژه اگر موضوع سخن، موفقیت دانش مندان ایرانی، در عرصه‌های گوناگون علمی باشد که در این صورت اثر فراوانی داشته و ‏مایه غرور ملی و مباهات برای هر ایرانی است.

یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های جهان اسلام و ایران و از برجسته‌ترین چهره‌های درخشان علم و فضیلت؛ شیخ صدوق است.

دقت در زندگی شیخ صدوق؛ نشان دهنده روح بزرگ وی و توجه و اهتمام ایشان به امر تقریب بین مذاهب اسلامی و وحدت شیعه و سنّی است.

شخصیت شیخ صدوق دارای چند ویژگی برجسته است:

الف: جامعیت

وی شخصیتی جامع داشته به این معنا كه در بسیاری از علوم زمان خویش جزو سرآمدان روزگارش بوده است. جامعیت شخصیت وی را می‌توان از تعدد موضوعات كتب تالیفی وی به دست آورد. در زمینه حدیث، احكام، كلام، امامت، شعر و... كتاب تالیف نموده است. جهت كسب اطلاعات بیشتر مقاله (مبارزه همه جانبه) را مطالعه كنید.

ب: جدیّت

تلاش خستگی ناپذیر، همت و پشتكار فوق العاده در وجود او موج می‌زند. به جرات می‌توان او را یكی از پركارترین دانشمندان ایرانی، اسلامی برشمرد. تالیف نزدیك به 300 عنوان كتاب در طی عمر 70 ساله با توجه به شرایط زمان و كمبود امكانات و مشغله‌های فراوان وی؛ نشان از جدیّت او در امر ترویج علم بخصوص علوم اهل بیت علیهم السلام دارد. در این زمینه مقالات ( نابغه از ری) و (سفرهای علمی شیخ صدوق) بیانگر گوشه‌ای از تلاشهای وی می‌باشد.

جاودان

ج: اطاعت

روح بندگی و طاعت پروردگار و مناجات با پروردگار در وجود ایشان بسیار بارز بوده كه نمونه‌های متعددی از این امر در زندگی وی بیان شده است. به عنوان نمونه پدر آیه الله مرعشی نجفی كه از شاهدان واقعه (سالم ماندن جسد شیخ صدوق پس از 900 سال) بوده می‌گوید: دیدم كه ناخنهای انگشتان دست ایشان تازه كوتاه شده بود از این رو احتمال می‌دهم كه روز رحلتشان پنج شنبه یا جمعه بوده چون برطبق دستورات و احادیث اهل بیت علیهم السلام روز پنج شنبه و بخصوص روز جمعه، روز نظافت و پاكیزگی لقب گرفته و كوتاه نمودن ناخن انگشتان در این دو روز جزو سنّتهای پسندیده برشمرده شده است.

این مثال كوچك نشان دهنده روح تعبّد و اطاعت در وجود شیخ صدوق است كه حتی كوچكترین كارهای زندگی را براساس دستورات دینی انجام می‌داده است.

ه: منادی وحدت فرق اسلامی

یكی دیگر از ویژگیهای شیخ صدوق این است كه در سلسله اساتید وی كه زیاد هم بوده‌اند، تعدادی اساتید غیر شیعه وجود دارد و همینطور برخی از شاگردان او نیز از مسلمانان غیر شیعی بوده‌اند كه این امر نشان دهنده روح بزرگ وی و توجه و اهتمام ایشان به امر تقریب بین مذاهب و وحدت شیعه و سنّی داشته است. در مسافرتش به بغداد بارها در مجامع علمی فرقه‌های مختلف اسلامی حاضر شده و علاوه بر ایراد سخنرانی از علوم اساتید این فرقه‌ها نیز بهره‌مند گردیده است.

این مطالب چكیده‌ایی است از سخنان استاد ارجمند حوزه حضرت حجت‌الاسلام جاودان در مورد شخصیت و ویژگیهای شیخ صدوق اعلی الله مقامه الشریف.

امید آنكه ویژه نامه شیخ صدوق بتواند ذره‌ایی از زوایای زندگی این مرد بزرگ را در معرض قضاوت همگان قراردهد.

والسلام علیكم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.