تبیان، دستیار زندگی
با یک آزمایش ساده کشف کنید که چرا آهن یا فلزات دیگر همیشه سرد هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دماسنج

فلز سرد و چوب گرم

با یک آزمایش ساده کشف کنید که چرا آهن یا فلزات دیگر همیشه سرد هستند.

یک قطعه چوب و یک تکه فلز در یک محیط یک دما دارند اما چوب همیشه گرم و فلز همیشه سرد به نظر می آید.

دست شما همیشه یک دماسنج خوب نیست. وقتی شما اجسام مختلف را لمس می کنبد بعضی گرم تر و بعضی سردتر به نظر می رسند حتی اگر آن ها در یک دما باشند. با یک آزمایش ساده می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم:

مواد لازم:

مواد مختلفی (فلز, چوب, پلاستیک, مقوا, فوم وغیره) با سطح صاف که بزرگ تر از اندازه دست شما باشند.

یک دماسنج دقیق

مطمئن شوید که سطوح مورد نظر سطوح مختلفی هستند که به راحتی می توانید آن ها را لمس کنید.قبل از این که شروع کنید بگذارید همه سطوح با اتاق هم دما شوند.

انجام دهید و یادداشت بردارید:

کف دستتان را روی سطوح مختلف قرار بدهید و سرمایی که روی آن ها احساس می کنید با هم مقایسه کنید. مواد مورد نظر را از سرد به گرم مرتب کنید. حالا دماسنج را روی هر سطح قرار دهید و دمای موادی را یادداشت کنید.

چه اتفاقی می افتد؟

سلول های موجود در پایانه های عصبی روی پوست، تفاوت میان دمای بیرون و دمای درون بدن را شناسایی می کند. وقتی پوست شما سرد می شود، عصب های دمایی بدنتان به شما می گوید که ماده ای که لمس کرده اید سرد است. در واقع ماده ای که شما سرد حس می کنید باید سردتر از دست شما باشد و چون سردتر از دست شماست باید از پوستتان گرما بگیرد.

فوم و فلز موادی اند که برای این آزمایش مناسب هستند. هر دوی آن ها، هم دمای اتاق و از بدن شما سردتر هستند. اما شما هر دوی آن ها را به یک اندازه سرد احساس نمی کنید چون با سرعت های متفاوتی از بدن شما گرما می گیرند.

فوم یک ماده عایق است که گرما را به سختی منتقل می کند. وقتی دست شما فوم را لمس می کند، گرما از دست شما به فوم منتقل می شود و سطح فوم گرم می شود. اما چون این حرارت از فوم به سرعت منتقل نمی شود، به زودی فوم هم دمای دست شما می شود و به این ترتیب گرمای خیلی کمی از دست شما بیرون می رود. حالا چون تفاوت زیادی بین دمای دست و روی دست نیست، پایانه های عصبی به شما می گویند که فوم، گرم است!

اما فلز برعکس فوم به سرعت حرارت را انتقال می دهد. فلز رسانای خوبی برای گرماست! گرمای دست شما به سرعت از سطح فلز به توده درونش منتقل می شود و برای همین دست شما را سرد می کند و خودش هم سرد حس می شود.

در ادامه:

بعد از چند بار لمس کردن با دست، فلزات تا دمایی بیشتر از دمای اتاق گرم می شوند. بین هر دو بار لمس کردن باید چند لحظه صبر کرد تا فلز خنک شود. چند نمونه فلز مختلف بردارید و این نکته را هم آزمایش کنید.

مترجم: دنیا گرایلی