تبیان، دستیار زندگی
كودكان در جوامع اطلاعاتی در مقایسه با نسل های پیش از خود با دست یابی به فناوری های اطلاعات و ارتباطات و برقراری ارتباطات اینترنتی و بازیهای رایانه ای و اینترنتی در معرض تهاجم و محاصره انواع خدمات گوناگون شده اند. جوانان ام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ جهانی، تكنولوژی و جوان

كودكان در جوامع اطلاعاتی در مقایسه با نسل های پیش از خود با دست یابی به فناوری های اطلاعات و ارتباطات و برقراری ارتباطات اینترنتی و بازیهای رایانه ای و اینترنتی در معرض تهاجم و محاصره انواع خدمات گوناگون شده اند.
جوانان امروز با عرصه های جهانی مواجه شده اند كه مرزهای فیزیكی و جغرافیایی كشورها و فرهنگ را درنوردیده است و فرهنگ جهانی رسانه ها برای آنها یك قدرت متحدساز و نوعی آموزش فرهنگی است كه به آنها می آموزد چگونه مصرف كنند، چگونه رفتار كنند، به چه فكر كنند، احساساتشان چگونه باشد، به چه اعتقاد داشته باشند، از چه بترسند و به چه تمایل داشته باشند.
فرهنگ جهانی رسانه ها كه مملو از فرهنگ مردم پسند و پاپ است همانند یك موج فشار به سوی نوجوانان و جوانان دنیا هجوم می آورد.
فشار وارده ازسوی فرهنگ رسانه ای جهت متحدالشكل شدن، از یك فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت بوده و به مهارت رسانه ای جوانان و توانایی آنها برای مقاومت در برابر این تاثیرات بستگی دارد.
فرصت های آْموزشی بی سابقه ای كه فناوری های اطلاعات و ارتباطات در اختیار جوانان قرار می دهند از نكات مهم و مثبت این فناوری است.
با استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات سواد رسانه ای مورد نیاز از توانایی خواندن متون تا توانایی كار و درك معانی منتقل شده توسط تجهیزات مختلف گسترش پیدا می كند، امری كه اغلب مستلزم داشتن سواد سنتی و متعارف است.
اهمیت عمده فناوری های اطلاعات و ارتباطات، همانطور كه در تمامی ابزار و صنایع دستی اطرافمان مشاهده می شود در پیام های فرهنگی مستمر در آنها قرار دارد.
ساختار این فناوری ها بدان شكل است كه گویی ماهیت و عصاره زمانی را كه در آن تولید می شوند نیز در آنها وارد می كنند.
هنگام استفاده از این تجهیزات ما رابطه ای دیالكتیكی با آنها برقرار می كنیم بطوریكه ما نه تنها خود را با آنها تطبیق می دهیم بلكه معانی و مفاهیم جدیدی را نیز به آنها می افزاییم.
هنگام صحبت در مورد فرهنگ جهانی رسانه ای از نقطه نظر جوانان، ابراز این ادعا كه جوانان امروز در عصر اینترنت زندگی می كنند نمی تواند به طور كامل حقیقی باشد، شاید ادعای درستی نباشد و ادعای صحیح تر این است كه جوانان در سطح جهان علاقمند به اینترنت هستند.
دبیر انجمن صنفی كارفرمایان شبكه های اینترنتی در همین خصوص معتقد است : بحث فناوری اطلاعات و جوانان از جهات گوناگونی قابل بررسی است.
"رضا پارسا" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سرویس جامعه اطلاعاتی خبرگزاری سینا افزود: حوزه آی تی به لحاظ طبیعت متنوع آن به ویژه در حوزه تولید نرم افزار برای جوانان جذاب بوده و با برنامه ریزی صحیح می توان صدها فرصت شغلی ایجاد كرد.
وی در حوزه اینترنت چالش اصلی را نحوه استفاده جوانان از اینترنت ذكر كرد و افزود: باید تلاشی جدی در خصوص استفاده صحیح از اینترنت صورت گیرد.
پارسا ادامه داد: توجه وبژه به تولید محتوای مفید و دسته بندی اطلاعات برای گروه های سنی مختلف یكی از این راه كارهاست.
به گفته دبیر انجمن صنفی كارفرمایان شبكه های اینترنتی، هدایت جوانان به سمت استفاده های علمی، تحقیقاتی، سرگرمی های سالم و كاربری، برنامه ریزی مسئولان این حوزه را می طلبد.

بر گرفته از www.syna.ir