تبیان، دستیار زندگی
در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان "چرا دندان عقل را باید کشید؟"، در این نوشته مواردی را که باید بعد از جراحی دندان عقل رعایت کنید، برایتان می گوییم تا خدای نکرده دچار مشکل نشوید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از جراحی دندان عقل باید...

دندان درد

در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان "چرا دندان عقل را باید کشید؟"، در این نوشته مواردی را که باید بعد از جراحی دندان عقل رعایت کنید، برایتان می گوییم تا خدای نکرده دچار مشکل نشوید.

هوای خونریزی را داشته باشید

دندان پزشك از شما می‌خواهد، پس از كشیدن (خارج كردن) یا جراحی دندان عقل تان یك عدد گاز مرطوب را حدود نیم ساعت در این محل و درون دهانتان نگه دارید، به این ترتیب شما به خودتان كمك خواهید كرد كه زودتر خونریزی از محل جراحی قطع شود و با تشكیل لخته در محل جراحی، خونریزی متوقف شود. حداقل 3 تا 4 ساعت نباید صحبت كنید.

توجه كنید شما ممكن است تا فردای روز جراحی، مقداری خون در دهانتان ترشح شود كه كاملاً طبیعی است. در این موارد یك تكه گاز استریل كوچك را در محل جراحی قرار دهید.

سیگار كشیدن ، خونریزی از محل جراحی را شدیدتر می‌كند. بنابراین در طول 12 ساعت اول پس از كشیدن دندان، سیگار نكشید و یا حداقل خیلی آرام به آن پك بزنید تا باعث شروع خونریزی نشود. شما نباید از نی برای نوشیدن نوشابه استفاده كنید.

اگر خون در دهانتان جمع شده است نباید آن را بیرون تف كنید، بلكه باید تلاش كنید بزاق تان را به‌جای تف كردن، ببلعید. كشیدن دندان یا ورزش كردن تا فردای روز جراحی ممنوع است، چون افزایش گردش خون باعث خونریزی مجدد از محل جراحی می‌شود.

گاهی شب پس از جراحی، هنگام خواب مشاهده می‌كنید بالشتان خونی است. نشت مقداری خون طبیعی است، نگران نباشید. تلاش كنید زیر سرتان را در شب پس از جراحی، بالاتر از حالت عادی نگه دارید. برای این كار می‌توانید 2عدد بالش زیر سرتان بگذارید.

وقتی گرد می‌شوید

جراحی دندان عقل معمولاً باعث می‌شود یك طرف صورتتان باد كند و كاملاً گرد شوید. این همان تورم پس از جراحی است. این تورم در 3– 2 روز پس از جراحی به حداكثر خود می‌رسد، بنابراین در این روزها باید انتظار حداكثر تورم را در صورتتان داشته باشید، ولی نگران نباشید. پس از گذشت یك هفته تورم صورتتان كاملاً برطرف خواهد شد.

برای این‌كه صورتتان كمتر ورم كند، راه‌حل‌های ساده و خانگی هم وجود دارد. مقداری یخ را درون یك پارچه بپیچید و در طول روز اول بعد از جراحی آن را روی صورتتان قرار دهید، ولی باید دقت كنید 20 دقیقه آن را در روی صورت قرار داده و 20 دقیقه بردارید و دوباره همین كار را تكرار كنید. در روز دوم بعد از جراحی استفاده از یخ یا كمپرس با پارچه گرم و مرطوب را تعطیل كنید، ولی در روز سوم كمپرس صورت با پارچه گرم و مرطوب به رفع تورم كمك می‌كند.

بایدها و نبایدهای غذایی

بلافاصله پس از جراحی باید از خوردن غذای گرم خودداری كنید. بهترین پیشنهاد این است كه یك سوپ پركالری و پرحجم تهیه كنید و بگذارید خنك شود، سپس آن را به عنوان ناهار یا شام پس از جراحی، نوش جان كنید.

در روز اول پس از جراحی، از نوشیدن آب ، مایعات، آب میوه و شیر غافل نشوید، چرا كه به جبران حجم خون از دست رفته شما حین جراحی كمك خواهد كرد. یك ساعت پس از پایان جراحی، خودتان را به خوردن یك عدد بستنی مهمان كنید، چون باعث می‌شود شما احساس راحتی بیشتری در ناحیه جراحی شده داشته باشید.

تلاش كنید هرچه زودتر به رژیم غذایی روزانه‌تان بازگردید. شاید لازم باشد فقط از طرف مقابل فك برای جویدن غذاها استفاده كنید.

بهداشت دهان؛ حرف اول و آخر

تمیز نگه داشتن دندان ها و دهان منجر به التیام زخم جراحی می‌شود. بنابراین فردای روز جراحی دست به‌كار شوید. نصف قاشق جایخوری نمك را در یك لیوان آب ولرم بریزید و روزی 3 مرتبه دهانتان را با آن شستشو دهید.

شما می‌توانید در روز سوم و یا چهارم پس از جراحی، مسواك زدن و نخ كشیدن دندان هایتان را از سر بگیرید.دقت كنید هنگام مسواك زدن دندان های مجاور ناحیه جراحی، موجب كنده شدن لخته تشكیل شده نشوید، چرا كه در این صورت دوباره درد و خونریزی شروع خواهد شد.

درد بی ‌درد

درد پس از جراحی دندان عقل، شاید بدترین تجربه شما از دندان پزشكی باشد. تا هنگامی كه اثرات داروی بی‌حسی وجود دارد شما این درد را احساس نمی‌كنید، بنابراین ممكن است از خوردن مسكن غافل شوید.

بهتر است پیش از این‌كه مطب دندان پزشكی را ترك كنید، یك عدد قرص ضد درد مصرف كنید تا هنگامی كه اثرات داروی بی‌حسی از بین رفت، دچار درد شدید نشوید. فراموش نكنید حداكثر درد پس از جراحی را در 12 ساعت اول پس از جراحی تحمل خواهید كرد كه با مصرف ضد درد می‌توانید با آن كنار بیایید، ولی معمولاً پس از گذشت دو روز از شر درد جراحی دندان رها می‌شوید.

منبع:همشهری

*مطالب مرتبط:

پوشاندن شیار دندان ها

مراحل پُر کردن دندان(با تصاویر)

دندان های كوچك، اما مهم

لبخندی زیبا با دندان هایی سفید

آیا جرم گیری باعث آسیب به دندان ها می شود؟ 

مراحل عصب کشی دندان(با تصاویر)

صحیح مسواک زدن(با تصاویر)

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

شناخت علل پوسیدگی دندان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.