تبیان، دستیار زندگی
به كى‏ رأى بدهند؟ شاخص این است كه شعارهاى انقلاب بایستى به وسیله‏ى مسئولین و منتخبین ما روز به روز زنده‏تر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرزهایتان با دشمن کمرنگ نشود!

ایران وطن من

انتخابات مال ملت ایران است

انتخابات مال ملت ایران است، مال جمهورى اسلامى است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمایز كنند. من بارها به بعضى از افراد سیاسى كه فعالیت هائى دارند و گاهى یك مخالف‏خوانی هائى می كنند، تذكر داده‏ام، نصیحت كرده‏ام؛ گفته‏ام مواظب باشید مرزهاى میان شما و دشمن كمرنگ نشود؛ پاك نشود. مرز وقتى كمرنگ شد، احتمال اینكه كسانى از این مرز عبور كنند یا دشمن از این مرز عبور كند و بیاید این طرف یا دوست و خودى غافل شود و از مرز عبور كند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن كنید؛ مشخص كنید.

این ملت بیست و هشت سال است كه با توطئه‏ى امریكا، با دشمنى امریكا، با انواع و اقسام لطمه‏زدنهاى امریكا مواجه است. هر كار توانستند علیه این ملت كرده‏اند. مواظب باشید مرزهاتان را مشخص كنید. كسانى هستند مزدور آنهایند؛ كسانى هستند نوكر آنهایند؛ كسانى هستند در خدمت آنهایند. مرزهاتان را با اینها هم روشن كنید و مشخص كنید. وقت بصر و صبر، یكى همین‏جاست؛ بصیرت. ملت ایران وقت انتخابات كه میرسد، احتیاج به بصیرت دارد؛ نگاه كند ببیند دشمن چه موضعى گرفته است در قبال این حركت عظیم مردمى؛ حواس خود را جمع كند، تصمیم درست بگیرد. این هم وظیفه‏ى ما مردم است كه بایستى مراقبت كنیم.

البته مطمئن باشید و بنده مطمئنم كه خداى متعال تفضلات خود را به بركت مجاهدت و ایمان شما مردم، از شما باز نخواهد گرفت و خداى متعال لطف خودش و كمك خودش و هدایت و حمایت خودش را شامل حال این مردم كرده است و باز هم خواهد كرد و پیروزى نهائى، بالاخره متعلق به ملت ایران و نظام جمهورى اسلامى است.

مسئله مهم امسال

مسئله‏ى انتخابات، مسئله‏ى مهم امسالِ ملت ایران است. البته مسائل مهم داشته‏ایم، این آخر سالى شاید مهمترین مسئله‏ى كشور كه در سال جارى ما اتفاق مى‏افتد، انتخابات مجلس است. البته هنوز تا آن وقت فاصله داریم و زمان براى حرف زدن و گفتن هنوز باقى است، بنده هم عرایضى دارم كه ان‏شاءاللَّه در وقت خود خواهم گفت. آنچه كه امروز میخواهم به شما بگویم، این است كه ملت ایران انتخابات را قدر بدانند. انتخابات یك نمایشگاه است براى نشان دادن عزم و رشد ملى ملت ایران، استقامت ملت ایران، دانائى و هوشیارى ملت ایران، پایبندى ملت ایران به نظام مردم‏سالارى دینى.

در درجه‏ى اول حضور مردمى است. در درجه‏ى بعد كه البته حائز اهمیت بسیارى است این هم، پیدا كردن نماینده‏ى اصلح است.

آنچه كه بنده در همه‏ى انتخابات ها تأكید كرده‏ام، امروز هم همان را در درجه‏ى اول تأكید می كنم، حضور مردمى و قدردانى مردمى است از انتخابات. من به شما عرض بكنم - البته حالا سربسته می گویم - سعى شد در این كشور، باب انتخابات بسته شود تا دشمنان بتوانند بگویند نظام جمهورى اسلامى نظام مردمى نیست؛ تلاش شد براى این كار، خداى متعال نگذاشت؛ اراده‏ى الهى بر اراده‏ى بدخواهان فائق آمد، دلهاى مردم به سمت انتخابات جذب شد در دوره‏هاى متعدد و بخشهاى مختلف؛ على‏رغم دشمن، مردم در انتخابات شركت كردند. این انتخابات هم همانجور است.

آنچه كه من عرض مى‏كنم، در درجه‏ى اول حضور مردمى است. در درجه‏ى بعد كه البته حائز اهمیت بسیارى است این هم، پیدا كردن نماینده‏ى اصلح است. آن كسانى كه به وسیله‏ى شوراى نگهبان صلاحیت آنها اعلام میشود، معنایش این است كه این از حداقل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است. در بین این كسانى كه اعلام میشوند، افرادى هستند با صلاحیتهاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پایین‏تر. هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه‏هاى انتخابیه این است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب كنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدانهاى انقلاب؛ دردشناس‏ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب كنند. اینها فرصتهائى هست، بایستى مردم عزیز ما در همه جاى كشور - این دیگر مخصوص استان یزد نیست - هوشیارانه، با بصیرتِ تمام تلاش كنند، پیدا كنند و با رأى خود مسجل كنند و مجلس را - آن مجلسى را كه مورد نیاز جامعه‏ى كنونى ماست - تشكیل بدهند.

البته مردم توجه باید داشته باشند كه تبلیغات رنگین و متنوع ملاك نیست؛ وعده‏هاى غیر عملى ملاك نیست. من با خودِ نماینده‏هاى محترم در دوره‏هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اینها گفتم: آقایان و خانمهاى نماینده! وظیفه‏ى نماینده این نیست كه وعده‏ى عمرانى و فلان پروژه، فلان كار را در منطقه‏ى انتخابى خود به مردم بدهد؛ اینها كار اجرائى است، كار دولت است. وظیفه‏ى نماینده این است كه بتواند قانون مورد نیاز كشور را پیدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتى قانون شد - یعنى قاعده‏اى گذاشته میشود - دستگاههاى اجرائى و قضائى مجبورند برطبق قانون عمل بكنند و عمل میكنند. وعده‏هاى غیر عملى دادن، وعده‏هاى بزرگ دادن، اینها ملاك نیست؛ باید مردم توجه كنند؛ گاهى علامت منفى هم هست. از طرف علاقه‏مندان به نامزدهاى انتخاباتى گوناگون، بداخلاقیهاى انتخاباتى، شایسته‏ى ملت ما نیست؛ تهمت زدن آدمهاى مؤمن را، مصونیت‏دار از لحاظ اسلامى و شرعى را؛ در معرض هتك آبرو قرار دادن در شبنامه‏ها، در مطبوعات، در پایگاههاى اینترنتى و غیره، اینها اصلاً مصلحت نیست. من به طور جد از همه‏ى كسانى كه نسبت به نامزدهاى مختلف علاقه‏مندى‏اى دارند، درخواست میكنم، اصرار میكنم كه این علاقه‏مندى خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم كردن دیگران نشان ندهید. هرچه می خواهید، از نامزد مورد علاقه‏ى خودتان تمجید كنید، تعریف كنید؛ اما دیگران را تخریب نكنید. این علامت بدى است. بعضى جاها در دنیا معمول است اسرار خانوادگى یكدیگر را برملا می كنند، عكس هاى پنهانى از هم میگیرند، افشا میكنند. خوب، همانهائى هستند كه وقتى هم رفتند مجلس - دیده‏اید در تلویزیون - سر یك مسئله‏اى مى‏افتد به جان هم، با مشت و لگد با هم رفتار میكنند! اینكه امتیاز براى نماینده نیست.آنچه كه در مورد انتخابات باید به یاد مردم عزیز ما باشد، آماده شدن براى حضور همه‏جانبه و گسترده در انتخابات و كوشش كردن براى شناسائىِ اصلح و مراعات كردن رفتارهاى انتخاباتى است، كه این را عرض كردیم.

البته مردم توجه باید داشته باشند كه تبلیغات رنگین و متنوع ملاك نیست؛ وعده‏هاى غیر عملى ملاك نیست.

به كورى چشم دشمن بایستى رأى داد

چند صباح دیگر انتخابات داریم. حضور در انتخابات هم از همین قبیل است؛ حضور است. من اصرارم در همه‏ى انتخابات ها بر حضور است. باید آمد سر صندوق رأى، به كورى چشم دشمن بایستى رأى داد. دشمن میخواهد كه ملت انتخابات نداشته باشد، راهپیمائى بیست و دو بهمن نداشته باشد، راهپیمائى قدس نداشته باشد، حضور در مراسم عظیم دینى نداشته باشد، احساسات دینى نداشته باشد. جوان ما بى‏تفاوت و بى‏رگ و بى‏اعتنا و دلسپرده‏ى به شهوات و غرق در فساد و در مواد مخدر باشد. دشمن این را میخواهد؛ این براى دشمن خوب است، لذا این را ترویج میكنند؛ گاهى به زبان بیان ایدئولوژى، گاهى به زبان تهدید سیاسى، گاهى به زبان تهدید نظامى، گاهى به وسیله‏ى باندهاى قاچاق مواد مخدر، گاهى به وسیله‏ى ترویج فیلمهاى مهیج شهوت؛ دشمن همه‏جور وارد میدان میشود و تلاش میكند و خودكشون میكند كه بلكه بتواند این ملت را از این حركت مستقیم و قوى و عزیز منصرف كند. وقت انتخابات هم كه می شود - شاید یادتان هست - غالباً قبل از انتخابات یك حرفى میزنند كه معنایش این است كه مردم در انتخابات شركت نكنید؛ كارهائى میكنند، تلاش میكنند؛ گاهى به وسیله‏ى آدم هاى غافل و فریب خورده، گاهى به وسیله‏ى آدمهاى وابسته، كارهائى میكنند كه بلكه مردم را از شركت در این مراسم عظیم باز بدارند، كه انتخابات یكى از این مراسم بسیار عظیم است.

من توصیه‏ام به مردم در درجه‏ى اول این است كه بیایند وارد میدان انتخابات شوند، صندوقهاى رأى را پر رونق كنند. خود این صفوفى كه ایستادند، ممكن است زحمت هم داشته باشد؛ در هواى سرد؛ یك ساعت - كمتر، بیشتر - اما این مجاهدت است، این جهاد است؛ این زحمت پیش خداى متعال اجر دارد. بروند رأى بدهند. این در درجه‏ى اول.

به كى‏ رأى بدهند؟ شاخص این است كه شعارهاى انقلاب بایستى به وسیله‏ى مسئولین و منتخبین ما روز به روز زنده‏تر شود. این شاخص است. ربطى به جناح‏بندیها ندارد، ربطى به اسمها ندارد. علاج دردهاى این ملت و وسیله‏ى رسیدن به آرمانهاى این ملت، شعارهاى انقلاب است؛ اینها باید حفظ شود. آن كسانى كه با این شعارها به معناى حقیقى كلمه مخالفند، دشمنِ این شعارهایند؛ اینها نباید در مراكز تصمیم‏گیرى واقع بشوند. بین ملتند، باشند. آحاد ملت، هر كسى هر عقیده‏اى داشته باشد، اشكال ندارد؛ اما آن كسى كه عقیده‏اش این است كه این ماشین باید راه نیفتد، این را نمی شود پشت رُل گذاشت. یك آدمى كه عقیده‏اش این است كه از این جا باید این اتومبیل حركت نكند، این شخص را پشت فرمان خودرو بگذاریم، هیچ وقت این اتومبیل حركت نخواهد كرد. باید كسى را بگذاریم كه معتقد به این حركت باشد، معتقد به این راه باشد، معتقد به آن هدف باشد، معتقد به توانائی هاى ملى باشد، معتقد به اسلام، معتقد به انقلاب باشد و شاخصها را قبول داشته باشد. این آن نقطه‏ى حساس است. این هم نكته‏ى دوم است.

برگرفته از بیانات اخیر رهبرمعظم انقلاب